شناسهٔ خبر: 46886233 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

پاسخ خطیب‌زاده به سیاست روز درباره فایل صوتی ظریف

از قضاوت‌های عجولانه دور شویم

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: محمد جواد ظریف جزو شخصیت‌های نظام است که همواره سیاست‌های علنی و اقدامی نظام را بسیار با قوت و قدرت جلو برده است.
سعید خطیب زاده دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران که به خاطر شرایط کرونا به صورت مجازی برگزار شد، در پاسخ به سؤال سیاست روز درباره فایل منتشر شده ظریف و این‌که ظریف در این فایل صحبت‌هایی را مطرح کرد که مغایر با اظهارات علنی ایشان بود و این‌که ظریف چرا چنین اظهاراتی را مطرح کرده است و آیا برنامه‌ای هست که ظریف به این فایل پاسخ دهد و شفاف سازی کند؟ عنوان کرد: همه را به قضاوت منصفانه دعوت می‌کنم و از قضاوت‌های عجولانه دور شویم. ظریف جزو شخصیت‌های نظام است که همواره سیاست‌های علنی و اقدامی نظام را بسیار با قوت و قدرت جلو برده است.
وی افزود: ایشان موضوعاتی را که برای یک گفت‌وگوی آرشیوی انجام می‌شده، در هفت ساعت با دوستان ریاست جمهوری مطرح کرده است. البته این‌گونه نیست که این‌ها مغایر سیاست‌های اعلامی ما باشد. برخی قضاوت‌های عجولانه شاید این نتیجه را بدهد. سیاست‌های جمهوری اسلامی به صورت اجماعی پیگیری شده و این نشان می‌دهد که چقدر جامعه ایران پویاست و چقدر مسئولان در مقام گفت‌وگوهای جدی و کارشناسی از صراحت لهجه و شفافیت در بیان استفاده می‌کنند. اما این فاز کارشناسی موضوع است، ولی فاز اجرایی همان است که نظام تصمیم می‌گیرد و همه در همان مسیر و چارچوب عمل و اقدام می‌کنیم.
این دیپلمات ارشد ایرانی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره اتفاق پیش آمده برای دو شهروند ایرانی در ترکیه و اقدامات انجام شده در این زمینه بیان کرد: حقوق شهروندان برای ما بسیار مهم است و این موضوع را بسیار جدی می‌گیریم و از لحظه اول که آگاهی پیدا کردیم با جدیت این موضوع را پیگیری کرده و با دوستان در ترکیه تماس گرفتیم. در سطح سفارت و کنسولگری ما پیگیری انجام شد. وی افزود: مرزبانان دو کشور جلسه‌ای برای پیگیری این موضوع داشتند و تهران یادداشت خود را همان روز به سفیر ترکیه برای پیگیری داده است. موضوعی است که بسیار برای روابط حسنه دو کشور بد است. فکر می‌کنیم با هم افزایی همدیگر در چارچوب حسن همجواری از این‌ها اجتناب کنیم. ابعاد این هنوز برای ما کاملا روشن نیست و هنوز تحقیقات ادامه دارد و دوستان در ترکیه با حسن نیت به این موضوع کمک می‌کنند.
وی درباره فایل صوتی منتشر شده از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و تحلیل‌های مختلف در این زمینه نیز گفت: آن‌چه منتشر شده به هیچ وجه از ابتدا یک مصاحبه نبود و قرار هم نبوده مصاحبه‌ای باشد و هیچ گفت‌وگوی رسانه‌ای نبود. یک گفت‌وگو در چارچوب گفت‌وگوهای معمول و محرمانه‌ای است که در داخل دولت انجام می‌شود. رئیس جمهوری برای انتقال این دولت به دولت آینده و تجربیات و سوابق وزرا به دولتمردان بعد نظرشان این بود که اعضای کابینه گفت‌وگوهایی را برای ثبت در اسناد داشته باشند و این هم در همین چارچوب انجام شده است.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: هم در گفت‌وگو مشخص است و هم همه می‌دانند که قرار به انتشار نبوده و تعهد دوجانبه برای حفظ محرمانگی به صورت مکتوب بوده است. وزارت خارجه در هیچ یک از بخش‌های این فرآیند یعنی مصاحبه، انتخاب تیم مصاحبه کننده، عوامل و نگهداری فایل‌ها هیچ نقشی نداشته و اینکه چه کسانی، چگونه و چرا این را منتشر کرده‌اند را نمی‌دانیم.
خطیب‌زاده همچنین گفت: در این فایل درباره سردار سلیمانی ایشان مفصل با تکریم و احترام صحبت کرد و همه می‌دانند سوابق و روابط نزدیک این دو بزرگوار را و ظریف درباره نقش ایشان در طرح‌های منطقه‌ای و صلح سازی در منطقه و خرد و شجاعت و تدبیر ایشان صحبت می‌کنند. این‌ها چیزهای پوشیده‌ای نیست. یک ذوق زدگی در برخی رسانه‌ها اتفاق افتاده که یک چیزهایی را تقطیع کنند یا بدون جامعیت بیاورند، ولی باید توجه کنند آنهایی که اهل خرد و فکر هستند، می‌دانند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر این‌که دولت بایدن برای کاهش تحریم‌ها در حوزه نفت و مالی آمادگی نشان داده و این‌که آیا این موضوعات به صورت رسمی به شما منتقل شده و پاسخ ایران چیست؟ اظهار داشت: در موضع ما در رفع تحریم‌ها هیچ تغییری صورت نگرفته، همه تحریم‌ها اعمال شده، باز اعمال شده و تغییر برچسب داده شده باید یک جا برداشته شود. از نظر ماه هیچ تفاوتی بین تحریم‌ها نیست و همه آنها باید راستی آزمایی شوند.
وی تصریح کرد: طرح گام به گام و تدریجی را نمی پذیریم و در دستورکارمان نیست و در دستورکارمان هم نبوده است. الان هم از این فاز رد شده‌ایم. آمریکا باید به تعهداتش ذیل برجام و یک جا عمل کند و قابل راستی آزمایی باشد. هر چه کمتر از این مانع بازگشت آمریکا به چارچوب برجام خواهد شد و ایران آمادگی دارد بعد از راستی آزمایی، به همه تعهداتش ذیل برجام عمل کند.

مسیر امنیت در منطقه از مسیر گفت‌وگوهای درون زا می‌گذرد
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات سفیر عربستان در سازمان ملل که ضمن ایراد اتهاماتی علیه ایران از جامعه بین‌المللی خواست که توافقی قوی‌تر با ایران منعقد شود که سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس بود اظهار داشت: من این اظهارات را ندیده‌ام و باید در سطح خودش به آن پاسخ داده شود. در تصورم این است که مسیر امنیت در منطقه از مسیر گفت‌وگوهای درون زا می‌گذرد و هر چه زودتر این فضا برای تعاملات و گفت‌وگوهای فیمابین شکل بگیرد برای آینده روابط دو کشور، ملل منطقه و صلح و ثبات در پهنه نیلگون خلیج فارس که در آستانه روز ملی خلیج فارس هستیم و تبریک عرض می‌کنم، مفیدتر خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره ضرورت گفت‌وگو با آمریکا نیز خاطرنشان کرد: ۴۰ سال گذشته به کنار، ما تاریخ چهار سال گذشته را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. آمریکا در چهار سال گذشته برای خروج از برجام با ما گفت‌وگو نکرد، برای اعمال فشار حداکثری با ما مذاکره نکرد، حتی با متحدان خودش هم گفت‌وگو نکرد. امروز هم برای بازگشت به تعهداتش، نیاز به گفت‌وگوهای مستقیم و حتی غیرمستقیم وجود ندارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سفر ظریف به قطر و عراق و این‌که چقدر این رایزنی‌ها با اخباری که هفته‌ گذشته در خصوص رایزنی ایران با عربستان مطرح شد،‌ ارتباط دارد؟ اظهار داشت: سفر آقای ظریف به قطر و عراق در چارچوب دیپلماسی رمضان انجام می‌شود. روابط بسیار برادرانه و خوبی با هر دو کشور داریم. کشورهای دیگری هم در ادامه در دستورکار خواهد بود. وی اضافه کرد: چه در قطر و چه در عراق، موضوعات دوجانبه، جهان اسلام، همکاری‌های در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی در اولویت‌های گفت‌وگو است. این سفرها هیچ ارتباطی به طرف‌های ثالث ندارد و قطعا ما نقش مثبت این دو کشور را در این تحولات ارج می‌نهیم.

نویسنده: هدی دهقان بذرافشان