روحالله عباسپور در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قزوین با اشاره به مشکلات صنایع خودروسازی و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی اظهار داشت: دلیل حمایت از خودروسازان حفظ اشتغال آنهاست؛ چرا که اگر تعرفههای واردات خودرو را بردارند خودروسازی ما ا، در شرایط اقتصاد بدون مرز قدرت رقابت با خودروسازان دنیا را ندارد.
وی اضافه کرد: در طول 4 دهه اخیر که مرزهای کشور ما روی خودروهای خارجی بسته شد و تعرفه واردات این خودروها تا حدود 200 درصد هم رسید، این فرصت در اختیار صنعت خودروسازی ایران بود که به مرور با اصلاح فرآیندهای تولید کیفیت خودروهای تولید داخل را ارتقا دهد؛ اما متاسفانه به دلیل دخالتهای مداوم دولت در این صنعت امکان رشد خودروسازان مهیا نشد.
عباسپور با اشاره به کمبود نگاه ارزشی و جهادی در صنعت خودروسازی ایران ادامه داد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال پشتیبانی و مانعزدایی از تولید نامگذاری شده، تمام هم و غم وزارت صنعت باید بندگشایی از پای خودروسازان از طریق پایان دادن به دخالت دولتیها باشد و در عوض حلقه نظارت تنگتر شود.
وی یادآور شد: کار واقعی دولت نظارت کردن است، نه تعیین متصدی صنایع خودروسازی. بنابراین وقتی کار به دست خصوصی سپرده شود و نظارت دولت هم جدی باشد، به سرعت مشکلات خودروسازی با مدیریت جهادی بخش خصوصی و نظارت کارشناسی دولت حل میشود و خودروسازی ما به جایگاه مغفولمانده خود در صنعت فراملی میرسد.
مدیریت دولت آیندهنگر نیست
نماینده آوج و بویینزهرا در مجلس شورای اسلامی نداشتن استراتژی و آیندهنگری را مهمترین آفت مدیریت دولتی صنایع بیان کرد و گفت: متاسفانه با نگاه اداره کردن صرف بر مدیران دولتی حاکم است، صنایع ما به مرور پسرفت میکنند؛ چرا که رقابت در دنیای صنعتی امروز نیازمند ایجاد زنجیره ارزش است.
عباسپور هجوم مردم در چند سال اخیر به سمت خرید خودرو را ناشی از افت جدی ارزش پول ملی دانست و تصریح کرد: وقتی ارزش پول ملی ما با سیاستهای غلط دولتی کاهش پیدا میکند، خودرو از کالایی مصرفی به کالایی سرمایهای بدل میشود و سرمایهای که باید صرف تولید شود به بازار خودرو و میلگرد فولادی سوق مییابد.
انتهای پیام/ ع
∎