شناسهٔ خبر: 45715567 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

یک هفته تا توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی

صاحب‌خبر - در حالی به اجرای بند ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نزدیک می‌شویم که باز هم طرف‌های برجامی هیچ اقدامی در راستای اجرای تعهداتشان صورت نداده‌اند و به نظر هم نمی‌رسد در این یک هفته باقیمانده شاهد اقدامی از سوی آنها باشیم.
به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در حالی به ۲۱ فوریه (سوم اسفند ماه) زمان اجرای بند ششم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و توقف نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نزدیک می‌شویم که شاهد هیچ‌گونه تحولی در اجرای تعهدات طرف‌های برجامی و لغو تحریم‌ها نیستیم.
طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی اصلاح و توسط شورای نگهبان تایید شد و همان روز رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را جهت اجرا ابلاغ کرد و آیین نامه اجرایی این قانون نیز سوم دی ماه به تصویب هیئت وزیران رسید.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز آیین نامه اجرایی قانون مزبور را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.
براساس ماده ۶ این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.
در همین راستا نیز «کاظم غریب‌ آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی زمینه‌ها و دلایل تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به اطلاع آژانس و کشورهای عضو رساند.
«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی دی ماه سال جاری در این باره اظهار داشت: بر اساس این قانون اگر تحریم‌ها لغو نشود، در موعد مقرر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود و این به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست. در واقع ما در سطوح مختلف بازرسی داریم که یکی از آنها بازرسی پادمانی و دیگری طبق پروتکل الحاقی است و در صورت توقف اجرای پروتکل الحاقی، بازرسی‌های مربوط به پروتکل قطع می‌شود.
گفتنی است یک سال بعد پس از خروج دونالد ترامپ از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷، اروپایی‌ها تعهدات ۱۱ گانه‌ای را برای تامین منافع اقتصادی ایران در برجام متقبل شدند که در این مدت جز چند تراکنش مالی از طریق سازوکار مالی اینستکس، هیچ اقدامی از سوی اروپایی‌ها صورت نگرفت.
جمهوری اسلامی ایران در یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام صبر راهبردی را پیشه خود قرار داد، ولی در نهایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در بیانیه‌ای آغاز گام‌های کاهش تعهدات برجامی براساس ماده ۳۶ توافق وین را اعلام و در این راستا پنج گام از سوی ایران برداشته شد. در ادامه اقدامات ایران و بی عملی طرف‌های برجامی، در نهایت طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران از سوی مجلس شورای اسلامی ارائه و بعد از تصویب اجرایی شد که در همین راستا اقداماتی صورت گرفت از جمله آغاز غنی سازی ۲۰ درصد در تاسیسات غنی سازی فردو و نصب سانتریفیوژهای IR2m در نطنز و ...
در همین خصوص «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۴ بهمن ماه در پیامی توئیتری، نوشت: دو زنجیره ۳۴۸ تایی از سانتریفیوژهای IR2m با ظرفیت تقریبی چهار برابر نسبت به نوع IR1 با موفقیت در نطنز نصب شده و در حال کار با UF6 هستند. نصب ۲ زنجیره سانتریفیوژهای IR6 هم در فردو آغاز شده است.