شناسهٔ خبر: 45479786 - سرویس بین‌الملل
منبع: آریا | لینک خبر

ایران اجازه خروج به ملوانان نفتکش توقیف شده کره جنوبی را صادر کرد /آخرین جزئیات پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-وزارت خارجه ایران از صدور «اجازه خروج از کشور» برای ملوانان نفت‌کش کره‌ای که از نزدیک به یک ماه پیش در پی توقیف توسط سپاه پاسداران در ایران گرفتار هستند، خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا،سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که به دنبال درخواست دولت کره جنوبی و مساعدت قوه قضائیه ایران، خدمه کشتی کره‌ای که به اتهام ایجاد آلودگی زیست‌ محیطی در خلیج فارس توقیف شده است، اجازه خروج از کشور را دریافت کردند.
آقای خطیب‌زاده با یادآوری اینکه آزادی خدمه این نفت‌کش بر پایه حرکت انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی صورت گرفته، تاکید کرد که بررسی قضایی پرونده تخلف کشتی کره‌ای و کاپیتان آن در چارچوب قوانین ادامه دارد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین خاطر نشان کرد که وزارت خارجه کره جنوبی در تازه‌ترین مذاکره خود با طرف‌های ایرانی، بر اراده دولت این کشور و تلاش حداکثری برای رفع محدودیت منابع مسدود شده ایران در اسرع وقت تاکید کرده است.
مطابق اعلام وزارت خارجه کره جنوبی، نفت‌کش توقیف شده این کشور دارای 20 خدمه‌ با تابعیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار است.
نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران 29 روز پیش(4 ژانویه) یک نفت‌کش کره جنوبی را که حامل محموله 7 هزار و 200 تنی اتانول بود در آبهای خلیج فارس توقیف کرد. ایران نفت‌کش «هانکوک چمی» را به «ایجاد آلودگی زیست محیطی» متهم کرد.
این توقیف در آستانه سفر معاون وزارت خارجه کره جنوبی به تهران برای رایزنی در مورد سرنوشت 7 میلیارد دلار دارایی ارزی بلوکه شده ایران نزد بانک‌های کره‌ای رخ داد.
اختلاف دو کشور در مورد نحوه استفاده از منابع مسدود شدۀ ایران در بانک‌های کره در شرایط برقراری تحریم‌های آمریکا و ادعای ایرانیان دربارۀ آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد شده توسط نفتکش «هانکوک چمی» درنهایت موجب شد تا سفر هیات دیپلماتیک کره جنوبی روز سه‌شنبه(13 ژانویه) بدون نتیجه پایان یابد.

گفت‌ وگوی تلفنی عراقچی با قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با «چوی جونگ کان» قائم مقام وزارت خارجه کره تلفنی گفت وگو کرد.
در این گفت وگو موضوع آزادسازی هرچه سریع‌تر منابع ارزی ایران در این کشور مطرح شد و طرفین در خصوص سازوکارهای موثر جهت استفاده از این منابع رایزنی کردند.
طرف کره ای بر اراده دولت این کشور و تلاش حداکثری برای رفع محدودیت از این منابع در اسرع وقت تاکید کرد.

بازتاب اعلام آزادی خدمه کشتی کره ای در رسانه های آسیا
رسانه های شرق آسیا از جمله کره جنوبی و چین خبر اجازه خروج از ایران خدمه کشتی توقیف شده کره ای از سوی تهران را پوشش دادند.
یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی روز سه شنبه در خبری فوری نوشت: ایران روز سه شنبه اعلام کرد به خدمه نفتکش کره جنوبی که ماه گذشته توقیف شد اجازه داده است از کشور خارج شوند.
این گزارش حاکی است ایران صدور مجوز آزادی این افراد را یک اقدام «بشردوستانه» پس از درخواست دولت کره جنوبی تعریف کرده است.
«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز سه شنبه اعلام کرد: به دنبال درخواست دولت کره جنوبی و مساعدت قوه قضائیه در چارچوب مقررات قضایی، خدمه کشتی کره‌ای که به اتهام ایجاد آلودگی زیست‌ محیطی در خلیج فارس توقیف شده است، در یک حرکت انسان‌دوستانه توسط جمهوری اسلامی ایران اجازه خروج از کشور را دریافت کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال گفت: بررسی قضایی پرونده تخلف کشتی و کاپیتان در چارچوب قوانین ادامه دارد.
به گفته خطیب زاده، طرفین در خصوص سازوکارهای موثر جهت استفاده از این منابع رایزنی کردند و طرف کره‌ای بر اراده دولت این کشور و تلاش حداکثری برای رفع محدودیت از این منابع در اسرع وقت تاکید کرد.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 15 دی ماه در بیانیه ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل 7 هزار و 200 تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس خبر داد. این کشتی 20 ملوان داشت.
همزمان تارنمای «هرالد کوریا» و «کی بی اس» کره جنوبی نیز این خبر را بازتاب داده اند.
در چین هم خبرگزاری شینهوا در خبری فوری اعلام کرد که جمهوری ایران مجوز آزادی خدمه نفتکش توقیف شده کره ای را در راستای «اقدامات بشردوستانه» صادر کرده است.

آخرین جزئیات پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی گفت: مذاکرات برای پرداخت بدهی سئول به تهران ادامه دارد، اما اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.
حسین تنهایی اظهار داشت: در حال حاضر مذاکرات برای پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران جریان دارد و قول هایی نیز برای پرداخت آن داده شده است، اما تاکنون در عمل هیچ کاری انجام نشده است.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی در خصوص دریافت برخی کالاها از این کشور نیز تصریح کرد: موضوع تهاتر از مدت ها پیش مطرح شده بود و اکنون نیز اقلام با اولویت دارو و مواد غذایی به کره جنوبی اعلام شده است.
وی با بیان اینکه کالای غیر تحریمی، مواد اولیه و تجهیزات کارخانجات از دیگر کالاهای اعلام شده است، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم به زودی مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.
تنهایی تاکید کرد: کره جنوبی به پرداخت بدهی خود به ایران تمایل دارد و در جلسات اخیر به دنبال تسهیل راهکارهای پرداخت یا تهاتر است.
در هفته های گذشته از قول یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام شده بود تهران و سئول در حال مذاکره در مورد استفاده از پول های مسدود شده ایران در بانک های کره جنوبی برای خرید واکسن کرونا هستند.
در دی ماه نیز «چویی جونک کان» قائم‌مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی به ایران آمد و در دیدار با «سید کمال خرازی» رییس شورای راهبردی روابط خارجی ضمن تأکید بر اهمیت روابط ایران و کره جنوبی، اظهار داشت: اراده سئول بر گسترش همکاری‌ها است و از مشکلات ناخواسته تحمیل شده بر روابط دو کشور متاسف است.
به گفته وی، امیدواریم بتوان با رفع مشکلات موجود، گام‌های مؤثری در جهت توسعه پایدار روابط و همکاری‌های بین دو کشور برداشت.
بر اساس اعلام خبرگزاری یونهاپ، مجموع بدهی کره جنوبی به ایران 9 میلیارد و 200 میلیون دلار است