شناسهٔ خبر: 45310597 - سرویس اجتماعی
منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

ارزان ترین بلیط اتوبوس را از کدام شرکت مسافربری بخریم؟

صاحب‌خبر -

رپورتاژآگهی

تاریخچه استفاده از اتوبوس ها در ایران به بیش از یک قرن می رسد و در این مدت همواره از جایگاه ویژه ای در میان مردم برخوردار بوده است. امروزه انواع اتوبوس های مختلف شامل اتوبوس ها درون شهری، اتوبوس های برون شهری، اتوبوس های مسافرتی، اتوبوس برقی، اتوبوس اکسپرس، اتوبوس انتقالی و … مورد استفاده قرار می گیرند. هرچند که مردم برای سفرهای خود می توانند از وسایل نقلیه ای همچون قطار، ماشین های شخصی، کشتی، هواپیما و … استفاده کنند اما می تواند گفت که اتوبوس ها محبوب ترین وسیله نقلیه در میان مردم عادی است چرا که مزایای متعددی نسبت به این وسایل نقلیه دارد.

اگرچه سفر با اتوبوس در مقایسه با سایر وسایل نقلیه هزینه های کمتری برای مسافران در پی دارد اما باز هم افراد می توانند با خرید بلیط ارزان تر میزان هزینه های خودشان را کاهش دهند. در ادامه مطلب به بررسی نحوه خرید بلیط های ارزان قیمت اتوبوس از شرکت های مسافربری پرداخته خواهد شد.

مزایای اتوبوس نسبت به سایر وسایل نقلیه چیست؟

همانطور که گفته شد امروزه انواع وسایل نقلیه هوایی، زمینی و دریایی در اختیار مردم قرار دارند که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. اتوبوس ها به عنوان محبوب ترین و ارزان ترین وسیله نقلیه شناخته می شود که در چند دهه اخیر تغییرات زیادی داشته اند و امروزه انواع اتوبوس ها در سطح کشور در دسترس مردم قرار دارند. اگرچه سفر با وسایلی مانند هواپیما و کشتی و … می تواند جذابیت های خودش را داشته باشد و مزایای منحصر به فردی دارد اما استفاده از اتوبوس ها به دلایل مختلفی در میان مردم عادی رایج تر است.

مهم ترین دلایل محبوبیت اتوبوس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه سفر با اتوبوس در مقایسه با سایر وسایل نقلیه بسیار کمتر است و مردم می توانند با استفاده از این وسیله در هزینه های خود صرفه جویی کنند.
  • اتوبوس بر خلاف هواپیما، کشتی یا قطار نیاز به زیرساخت های اختصاصی ندارد و در تمام شهرها و شهرستان های کشور در دسترس قرار دارد.
  • خرید و رزرو کردن بلیط اتوبوس بسیار راحت تر از رزرو بلیط سایر وسایل نقلیه مانند هواپیما و … است. مسافران برای خرید بلیط اتوبوس نیازی نیست که هفته ها و ماه ها قبل در فکر باشند و می توانند در چند ساعت مانده به حرکت آن را خریداری کنند.
  • مسافران برای استفاده از اتوبوس ها محدودیت بار و وسایل همراه ندارند و کمتر پیش می آید که مسافران نتوانند تمام وسایل مورد نیاز خودشان را همراه خود ببرند.
  • اتوبوس ها محدودیت های خاصی برای هیچ فردی ندارند و همه افراد می توانند از آن استفاده کنند.
  • در مقایسه با گذشته، اتوبوس ها امکانات و تجهیزات بهتری در اختیار مسافران قرار می دهند و امنیت بیشتری دارند.

شرکت های مسافربری و تعاونی های اتوبوس رانی

در حال حاضر حدود ۳۰ شرکت مسافربری و تعاونی در سطح کشور در سیستم حمل و نقل فعالیت دارند که هر کدام خدمات منحصر به فردی به مشتریان خود ارائه می کنند.

شرکت های مسافربری و تعاونی ها دارای وظایف مشخصی هستند که مهم ترین آنها به شرح زیر می باشند:

  • صدور بلیط اتوبوس مسافران
  • بررسی زمان حرکت و دلایل تأخیر در زمان حرکت
  • بررسی کیفیت جابجایی ها و حمل و نقل
  • تأمین توشه راه مسافران و خدمات رسانی به آنها
  • رعایت نکات بهداشتی و موازین دینی
  • رعایت نکات ایمنی برای حفظ جان مسافر
  • معرفی مسیر حرکت اتوبوس
  • تعین کردن مدت زمان سفر
  • تعیین کردن محل و زمان های توقف
  • تعین نام راننده، کمک راننده و خدمه اتوبوس و …

قبل از اینکه مسافران از تعاونی ها و شرکت های مسافربری خدماتی دریافت کنند لازم است که به خوبی با حقوق اولیه خود آگاه شوند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانند پیگیری های لازم را انجام بدهند.

قیمت بلیط اتوبوس ها

قیمت بلیط اتوبوس یک امر کاملاً نسبی است و می تواند بر اساس فاکتورهای مختلفی متغیر باشد. هر کدام از تعاونی های فعال در سیستم حمل و نقل کشور قیمت بلیط های خود را بر اساس این فاکتورها تعیین می کنند که مهم ترین آنها شامل موارد زیر می باشند:

  • میزان مسافت مبدأ تا مقصد
  • نوع اتوبوس، مدل آن و برند سازنده
  • ایام سال (در بعضی از ایام سال مانند تعطیلات سال نو قیمت ها متفاوت هستند)
  • میزان خدمات رسانی به مسافران
  • امکانات و تجهیزات اتوبوس مانند یخچال، کولر، بخاری، تلویزیون و …

نحوه خرید ارزان ترین بلیط اتوبوس از شرکت های مسافربری

امروزه تعداد اتوبوس و تعاونی ها بر خلاف گذشته بسیار زیاد شده است و از آنجایی که وسایل نقلیه دیگری همچون قطار، ماشین های شخصی، هواپیما و … نیز عملیات حمل و نقل مسافران را انجام می دهند تعداد مسافران اتوبوس ها کم هستند. تعاونی ها و شرکت های مختلف برای جذب مشتری و مسافر بیشتر و حرکت با ظرفیت کامل تخفیف ها، خدمات و … برای مسافران در نظر می گیرند. از جمله بهترین راهکارها برای خرید ارزان ترین بلیط اتوبوس از تعاونی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید بلیط به شکل اینترنتی

خرید بلیط اتوبوس بر خلاف گذشته که به صورت سنتی و با مراجعه حضوری مسافران به ترمینال ها مانند ترمینال تهران انجام می شد امروزه به شکل تلفنی، اینترنتی و از راه دور انجام می شود. خرید اینترنتی بلیط اتوبوس این امکان را به افراد می دهد که در زمان و انرژی خود صرفه جویی کنند، با آرامش بیشتر تمام سرویس های تعاونی ها را بررسی کنند، از تمامی تخفیف های تعاونی ها مطلع شوند، به راحتی بلیط برگشت خود را رزرو کرده و یا کنسل کنند و صندلی مورد نظر خودشان را رزرو کنند.

بسیاری از تعاونی ها برای آنکه بتوانند با ظرفیت کامل به طرف مقصد حرکت کنند در چند ساعت مانده به حرکت اقدام به اعمال تخفیف هایی بر روی قیمت بلیط های خود می کنند که به عنوان بلیط های لحظه آخری شناخته می شوند. مسافران می توانند از هر کدام از تعاونی هایی که این بلیط ها را به فروش می رسانند خرید کرده و در هزینه های سفر خود صرفه جویی کنند.

  • خرید از تعاونی هایی که تخفیف های ویژه اعمال کرده اند

تعدادی از تعاونی ها نیز وجود دارند که تخفیف های ویژه ای برای جذب مشتری بیشتر اعمال می کنند. به عنوان مثال یک تعاونی اعلام می کند که چنانچه مسافران تعداد خاصی بلیط را به صورت همزمان خریداری کنند می توانند یک یا چند بلیط نیز به صورت جایزه و رایگان دریافت کنند. این کار در نهایت باعث می شود که مسافران بلیط هایی با تخفیف های مناسب تهیه کنند. همچنین تعدادی از تعاونی های وجود دارند به در مناسبت ها و جشنواره های مختلفی تخفیف هایی بر روی بلیط های خود اعمال می کنند تا مسافران بیشتری جذب کنند. خرید بلیط از این تعاونی ها می تواند بسیار به صرفه باشد.

نکات مهم در خرید بلیط اتوبوس تهران

در هنگام خرید بلیط اتوبوس لازم است که افراد به نکات مختلفی توجه داشته باشند که مهم ترین آنها شامل مواردی همچون سابقه و اعتبار تعاونی یا سایت فروشنده بلیط، انتخاب مبدأ و مقصد سفر، توجه به امکانات و تجهیزات اتوبوس، قیمت نهایی بلیط با کارمزدها و مالیات ها، تاریخ و ساعت حرکت اتوبوس و…

وب سایت پایانه ها

محبوبیت بالای اتوبوس ها در میان مردم باعث شده است که علاوه بر تعاونی های متعدد سایت های مختلفی نیز در زمینه فروش بلیط و خدمات رسانی به مسافران فعالیت داشته باشند. یکی از بهترین، معتبرترین، با سابقه ترین و پربازدیدترین سایت های فروش اینترنتی بلیط وب سایت پایانه ها (payaneha.ir) است که با تعاونی های متعددی مانند ایران پیما، عدل، سر و سفر، همسفر و … همکاری می کند. مسافران می توانند با مراجعه به این سایت شرایط و تخفیف های تمامی تعاونی ها را بررسی کنند و ارزان ترین بلیط ممکن را خرید و یک سفر خوب را تجربه کنند.