شناسهٔ خبر: 45245111 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم | لینک خبر

«میشل عون» چه زمانی حریری را به کاخ ریاست جمهوری لبنان فرا می‌خواند؟

یک رسانه لبنانی ضمن تشریح آخرین تحولات مربوط به تشکیل کابینه این کشور اعلام کرد زمانی رئیس جمهور لبنان، سعد حریری را به کاخ بعبدا دعوت خواهد کرد که تغییری در مواضع نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه ایجاد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه الجمهوریه لبنان فاش کرد: «سعد حریری» نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه لبنان در نامه‌ای به میشل عون رئیس جمهور لبنان به او اعلام کرد که موضوع فایل ویدئویی و محتوای اهانت به خود را فراموش کرده است اما عون با وی رایزنی انجام نخواهد داد و وی را به کاخ ریاست جمهوری دعوت نخواهد کرد مگر اینکه تغییری در مواضع وی در زمینه تشکیل کابینه ایجاد شود و دولتی مطابق معیارهای مطرح شده با او شکل گیرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

این منابع بیان کردند: عون به دنبال دعوت حریری به کاخ ریاست جمهوری نیست تا فقط بر شمار دیدارهای دوجانبه در این کاخ بیافزاید بلکه خواستار دعوت وی در زمانی است که حادثه خاصی رخ دهد و پیشرفتی در زمینه تشکیل کابینه ایجاد شود.

الجمهوریه لبنان گزارش داد: دو حرکت موازی در زمینه ایجاد تحرک در تشکیل کابینه در حال انجام است؛ نخست از سوی «بشاره پترس الراعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان که بُعد معنوی و روحی دارد و دومی، «عباس ابراهیم» مدیر کل امنیت عمومی لبنان است و برای رفع موانع تشکیل کابینه، تلاش‌های گسترده انجام می‌دهند.

این رسانه لبنانی در ادامه آورده است: منابع سیاسی لبنانی اعلام کردند که دو دیدگاه در زمینه موضوع تشکیل کابینه لبنان وجود دارد؛ نخست، دیدگاه افرادی که بدبین هستند و امکان هرگونه تحول و پیشرفتی را بعید می‌دانند به ویژه پس از شکست همه میانجی‌گری‌ها و بن بست آنها به سبب اصرار رئیس جمهور و نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان بر روی مواضع خود و عدم توان میانجی‌گران برای سوق دادن آنها به دست برداشتن از مواضعشان.

 

از دیدگاه این دسته از کارشناسان، به نظر نمی‌رسد که تحولی در آینده نزدیک با توجه به بازگشت افراد نزدیک به عون به لحن دولت تکنوسیاسی با استناد به اینکه حریری شخصیتی سیاسی است که با وحدت استانداردها و معیارهای ارائه شده از سوی عون سازگار نیست، رخ دهد. با این طرح گره جدیدی ایجاد می‌شود هر چند که برخی آنرا در راستای مانور سیاسی با هدف وادار کردن حریری به کاهش شروط سیاسی خود می‌دانند.

الجمهوریه می‌نویسد: در مقابل دیدگاه دیگری وجود دارد که از گشایش امور در آینده نزدیک در زمینه تشکیل کابینه لبنان سخن می‌گوید و علت آنهم ورود واشنگتن به مرحله جدی است که تحریم‌ها تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درخواهد آمد و دولت جدید آمریکا مشغول سروسامان دادن پرونده‌ها از جمله پرونده خاورمیانه خواهد شد که به لبنان هم اهتمام داشته باشد.

این رسانه گزارش داد: کارشناسان بر این باورند که عامل دیگر در زمینه تشکیل کابینه به تمایل گروه‌های لبنانی برای شکل گیری دولت جدید با وجود اختلافات کنونی است. میشل عون، سعد حریری و دوگروه شیعی خواستار تشکیل دولت هستند و باید فضا و  لحظه مناسب ایجاد شود و باید نیروی  پیشبرنده‌ای شکل گیرد و این نیرو همان وساطت‌هایی است که امکان گشودن گره تشکیل دولت جدید و رونمایی از آنرا کلید خواهد زد.

انتهای پیام/