شناسهٔ خبر: 43324490 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس‌ ستاد مشترک ارتش آمریکا اطمینان داد

ارتش آمریکا در هرج و مرج انتخاباتی مداخله نخواهد کرد

با افزایش نگرانی‌ها درباره خطر بروز شورش و جنگ داخلی پس از انتخابات آمریکا رئیس‌ستاد مشترک ارتش این کشور نیز اعلام کرده ارتش در هرج و مرج انتخاباتی مداخله نخواهد کرد. این روزها و حدود سه هفته مانده به انتخابات، «جنگ داخلی» به واژه‌ای پرتکرار در رسانه‌های آمریکا تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -


سرویس خارجی-

21 روز بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی نمانده است؛ شرایط انتخابات کنونی آمریکا به گفته بسیاری از کارشناسان در تاریخ این کشور بی‌سابقه است. فضایی دو قطبی ایجاد شده و تشدید فعالیت صدها گروه مسلح نژادپرست طرفدار ترامپ «همه» را نگران کرده است. طی روزها و هفته‌های گذشته تقریباً‌اندیشکده و کارشناسی باقی نمانده که نسبت به خطر وقوع «جنگ داخلی» در این کشور هشدار نداده باشد. با افزایش نگرانی‌ها نسبت به بروز آشوب و جنگ داخلی در روز پس از انتخابات ریاست جمهوری همه چشم‌ها به مقامات ارتش دوخته شده است. بر اساس برخی گزارش‌ها احتمال دارد ترامپ با استفاده از قانون شورش از ارتش این کشور برای سرکوب اعتراضات احتمالی به نتایج انتخابات استفاده کند. اما روز یک شنبه رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا آب پاکی را روی دست ترامپ و طرفدارانش ریخت و اعلام کرد ارتش در تعیین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امسال نقشی نخواهد داشت.
ژنرال «مارک میلی» روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با رادیو ملی آمریکا تاکید کرد براساس قوانین آمریکا هیچ نقشی برای مداخله ارتش در صورت بروز تنش و آشوب مربوط به انتخابات تعریف نشده است و ارتش در این موضوع مداخله نخواهد داشت. این مقام بلندپایه ارتش آمریکا این را هم گفته که «من به پایبندی مردم آمریکا به اصول قانونی بسیار مطمئن هستم. ما به عنوان ارتش از سیاست داخلی که ریشه در اصل جمهوری ما دارد، بسیار فاصله داریم. ما به اصل ارتش دارای شخصیت غیر سیاسی اعتقاد داریم. این اعتقاد من نیست بلکه بر اساس قانون در صورت بروز اختلاف و مناقشه در انتخابات، کنگره و دادگاه‌ها باید در این مورد تصمیم گیری کنند و نه ارتش».«مارک میلی» با یادآوری اینکه «ایجاد مناقشه در انتخابات موضوع تازه‌ای نیست»، اضافه کرده که« ارتش هیچ نقشی در تعیین نتیجه انتخابات نخواهد داشت. هیچ نقشی برای ارتش در این خصوص تعریف نشده است».
تمسخر ترامپ
خبر دیگر اینکه، یک روزنامه آمریکایی نوشته، ترامپ وقتی قصد خروج از بیمارستان را داشته، پیشنهاد می‌کند، پیراهن منقش به تصویر سوپر من به تن کند تا قدرتمند به نظر برسد! به گزارش نیویورک‌تایمز، رئیس‌جمهوری آمریکا قصد داشت هفته گذشته به هنگام خروج از بیمارستان
«والتر رید» نقش «کلارک کنت» شخصیت تخیلی در فیلم‌های کمیک را که تبدیل به سوپرمن می‌شد تقلید کند و با باز کردن دکمه پیراهنش، تی‌شرت سوپرمنی را که زیر آن پوشیده بود، نشان دهد! به گزارش ایسنا، این روزنامه به نقل از منابع آگاه گزارش داده: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان چندین تماس تلفنی از داخل بیمارستان والتر رید این ایده را مطرح کرد که با حالتی ضعیف و بی‌رمق از بیمارستان خارج شود و سپس تی‌شرت سوپرمنی را که زیر پیراهنش پوشیده به نمایش بگذارد؛ اقدامی که به گفته وی سمبل قدرت است». ظاهرا ترامپ در چندین تماس تلفنی درباره این ایده صحبت کرده بود اما در نهایت این کار انجام نشده است.
این ایده رئیس‌جمهوری آمریکا با تمسخر همراه شده است. در فاضی مجازی یکی از کاربران نوشت: «خب ببینید در آسمان پرنده هست، هواپیما هست، دونالد ترامپ هم هست؟» کاربر دیگری نوشته: «یادآوری می‌کنم که سوپرمن یک سگ هم داشت. در ضمن او یک مهاجر بود». یک کاربر دیگر هم نوشته: «واقعا سوپرمن؟! راحت باش!».
انهدام 2 مجسمه در پورتلند
از اعتراضات علیه نژادپرستی نیز گزارش می‌رسد، شهر پورتلند آمریکا بامداد دیروز بار دیگر صحنه اعتراض‌های خشونت‌آمیز بوده و معترضان دو مجسمه را واژگون و منهدم کرده‌اند. به نوشته وبگاه شبکه خبری «فاکس نیوز»، معترضان موفق شده‌اند مجسمه‌های «آبراهام لینکلن» و «تئودور روزولت» را واژگون کنند. برخی منابع خبری نیز گفته‌اند که معترضان مجسمه «آبراهام لینکلن» را به همراه پرچم آمریکا به آتش کشیده‌اند. گزارش‌های دیگر نیز حاکی از آن است که شیشه‌های برخی ساختمان‌ها از جمله بنای «انجمن تاریخی اورگن» خورد شده‌اند. این در حالی است که گفته می‌شود پلیس در این خصوص دخالتی نداشته و تنها با انتشار پیامی در توئیتر خبر از واژگونی این مجسمه‌ها داده است.  این ناآرامی‌ها با تظاهرات «روز‌های خشم» سال ۱۹۶۹ آمریکا مصادف بود. هشتم تا یازدهم اکتبر سال ۱۹۶۹ گروهی معترض در مخالفت با جنگ آمریکا در ویتنام به تظاهرات و تخریب بخش‌هایی از شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی آمریکا پرداختند. اعتراضات در شهر پورتلند بعد از قتل یک سیاه پوست آمریکایی به نام «جورج فلوید» در بیست و پنجم ماه می(5 خرداد )، شروع شده و همچنان ادامه دارد.