شناسهٔ خبر: 43241456 - سرویس بین‌الملل
منبع: آریا | لینک خبر

درگيري هاي قره باغ ؛ذاکرات آتش‌‌بس قره‌باغ امروز آغاز مي‌شود/ گفتگوهاي فرانسه، روسيه و آمريکا پيرامون آتش بس در قره باغ

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سازمان ملل بار دیگر خوستار توقف درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه «ناگورنو قره‌باغ» شد.
به گزارش خبرگزاری آریا،در بیانیه سازمان ملل آمده است: ما از طرفین درگیری در قره‌باغ خواهان پایان دادن به درگیری‌ها هستیم و از کشورهای دیگر نیز می‌خواهیم تا جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تشویق به توقف درگیری‌ها کنند.
«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل پیش از این درباره تشدید تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز تاسف کرده بود.
«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل  روز جمعه گذشته اعلام کرد که گوترش خواستار توقف فوری درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شده است.
دوجاریک گفت: دبیر کل سازمان ملل عمیقا از ادامه درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان با وجود درخواست‌های مکرر و گسترده جامعه بین‌المللی برای توقف آن، ابراز تاسف کرده و از 2 طرف خواست تا فورا به این درگیری‌ها پایان دهند.
درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه، 27 سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان گفته است نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره‌باغ شلیک کرده اند و سبب شده اند تا چندین نفر از غیرنظامیان جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که ارمنستان و مقامات جمهوری قره‌باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.
اختلاف اصلی ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ است. این دو کشور چهار دهه است که بر سر مالکیت این منطقه مناقشه دارند که اخیرا نیز این اختلافات به درگیری‌های نظامی بین دو کشور ختم شده است

مناقشات «قره باغ» نباید از مرز‌ دو کشور عبور کند
«الهام علی‌اف»، رئیس‌ جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه در مصاحبه‌ با یک شبکه تلویزیونی روسیه گفت که مناقشات در منطقه «قره باغ کوهستانی» نباید از مرز‌های ارمنستان یا آذر‌بایجان عبور کنند و به داخل کشانده شوند.
 «الهام علی‌اف»، رئیس‌ جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه در مصاحبه‌ با یک شبکه تلویزیونی روسیه گفت که مناقشات در منطقه «قره باغ کوهستانی» نباید از مرز‌های ارمنستان یا آذر‌بایجان عبور کنند و به داخل کشانده شوند.
به نوشته خبر‌گزاری تاس، علی‌اف در این مصاحبه مدعی شد که این درگیری‌ها به خاک ارمنستان کشانده نشده است.
وی در این مصاحبه ادعا کرد: «حتی با وجود بمباران توپخانه‌ای از طرف ارمنستان، ما هیچ حمله‌ای علیه این کشور انجام نمی‌دهیم. ما گرچه توانایی این کار را داریم اما وارد خاک ارمنستان نمی‌شویم.»
رئیس جمهوری آذر‌بایجان همچنین مدعی شد که ارمنستان در تلاش بوده پای کشور‌های اروپایی و سازمان پیمان امنیت جمعی را به این درگیری‌ها باز کند.
وی گفت: «طرف ارمنستانی در تلاش است این درگیری را بین‌المللی کند، اما ما می‌گویم چنین رویکردی ممنوع است.»
دور جدید درگیری‌های شدید نظامی در منطقه قره‌باغ کوهستانی از 10 روز پیش (پنجم مهر) میان ارتش جمهوری آذربایجان و ارتش ارمنستان آغاز شده است.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن هستند که از دو روز گذشته این حملات به داخل شهرها کشیده شده است.

مذاکرات آتش‌‌بس قره‌باغ امروز آغاز می‌شود
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در سخنرانی در برابر کمیته امور خارجه در مجمع ملی این کشور گفت، مذاکرات درخصوص قره‌باغ در ژنو امروز (پنج‌شنبه) و پس از آن مذاکراتی در مسکو در روز دوشنبه برگزار خواهد شد. لودریان اشاره کرد: فرانسه، روسیه و آمریکا به عنوان روسای شرکت کننده در گروه مینسک ویژه قره‌باغ در قالب سازمان امنیت و همکاری اروپا این مذاکرات را در تلاش برای آغاز گفت‌وگو بین طرفین نزاع سازماندهی می‌کنند و این مذاکرات باید بدون شروط قبلی آغاز شود.

گفتگوهای فرانسه، روسیه و آمریکا پیرامون آتش بس در قره باغ
وزیر خارجه فرانسه از انجام گفتگوها با هدف اقناع طرفهای درگیر در مناقشه قره باغ به مذاکره برای آتش بس خبر داد.
به گزارش، «ژان ایو لودریان» روز چهارشنبه به کمیته امور خارجی پارلمان فرانسه اعلام کرد که این کشور به همراه روسیه و ایالات متحده گفتگوهایی را با هدف آغاز مذاکرات بدون پیش شرط برای حل مناقشه قره باغ برگزار خواهند کرد.
طبق اظهارات لودریان، این گفتگوها قرار است روز پنج شنبه در ژنو سوئیس و روز دوشنبه در مسکو برگزار شد و هدف آن، متقاعد ساختن طرفهای درگیر [آذربایجان و ارمنستان] در مناقشه قره باغ به موافقت برای مذاکره جهت برقراری یک آتش بس است.
وزیر خارجه فرانسه همچنین ترکیه را به «دخالت نظامی» در حمایت از جمهوری آذربایجان در این مناقشه متهم کرد و خطاب به کمیته امور خارجی پارلمان فرانسه گفت که «جنبه جدید این مناقشه آن است که از سوی ترکیه یک دخالت نظامی صورت می گیرد که به خطر بین المللی سازی این مناقشه دامن می زند».
گفتنی است که ارمنستان و آذربایجان که هر دو از جمهوریهای سابق اتحاد جماهیر شوروی بودند، ظرف دهه های گذشته بر سر منطقه قره باغ در تعارض بسر می برند. روز 27 سپتامبر درگیریهای سنگین نظامی بار دیگر آغاز شد.
این مناقشه باعث ورود بازیگران منطقه ای شده است؛ به طوری که ترکیه از آذربایجان حمایت کرده و ارمنستان امیدوار است که متحد آن روسیه که تاکنون در حاشیه قرار گرفته است، وارد شود.
ترکیه نیز به اعزام نیروها از سوریه برای حمایت آذربایجان در این مناقشه متهم شده است.
«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به تازگی مدعی شده که آنکارا جهادگرایان سوری را به منطقه ارسال کرده است و ترکیه را به عبور از خط قرمز متهم کرد.

جمهوری آذربایجان 25 نقطه دیگر را از ارمنستان پس گرفت
 رسانه‌های ترکیه با انتشار گزارش‌هایی درباره طنین انداز شدن صدای اذان و برپایی نماز توسط مسلمانان در قره‌باغ در جریان درگیری نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان، از این کار ابراز خوشحالی کرده‌اند.
 جمهوری آذربایجان 25 نقطه دیگر را از اشغالگران ارمنستان پس گرفته است. صدای اذان بار دیگر در این نقاط به گوش می‌رسد.
این روزنامه در تیتر اول خود نوشته بود صدای اذان بعد از 27 سال در قره‌باغ طنین‌انداز شد.
روزنامه ینی شفق نیز در تیتر اصلی خود به طنین اذان بعد از 28 سال اشاره ‌کرد و از آزادی 22 منطقه مسکونی دیگر خبر ‌داد.
روزنامه ینی آکیت و ملیت نیز از شنیده شدن صدای اذان در قره باغ ابراز خوشحالی کردند.
بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد.

سازمان پیمان امنیت‌جمعی خواستار ثبات در قره‌باغ شد
کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت‌جمعی از تشدید مناقشه در قره‌باغ ابراز نگرانی کرده و خواستار بازگشت وضعیت عادی و ثبات در این منطقه شدند.
به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، روز چهارشنبه میزگردی با عنوان «سازمان امنیت جمعی: جهت گیری برای توسعه راهبردی» در مسکو برگزار شد که در آن «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و دبیرکل و مقام‌های کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در آن شرکت کردند.
شرکت‌کنندگان در این میزگرد با ابراز نگرانی از جنگ و اقدام‌های نظامی در قره‌باغ، به ضرورت کمک به ارمنستان و آذربایجان برای تثبیت اوضاع این منطقه و بازگشت آن به وضعیت عادی اشاره کردند.
آنها به نقش مهم همکاری های پارلمانی در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی اشاره و بر لزوم تلاش هدفمند برای تکامل قوانین این سازمان به منظور هماهنگ کردن آن با قوانین ملی کشورهای عضو تأکید کردند.
وزیر خارجه روسیه نیز در این میزگرد گفت که مسکو خواهان آن است که سازمان پیمان امنیت جمعی به عنصر مطمئن تشکیل دهنده سیستم امنیت جهانی تبدیل شود و همکاری‌ها در چارچوب آن و نقش سازمان در شرایط بی ثبات جهانی تقویت شود.
 لاوروف همچنین به اولویت‌های ریاست دوره‌ای روسیه بر سازمان امنیت جمعی برای تأمین منافع کشورهای عضو و گسترش همکاری‌های سیاسی و هماهنگی مواضع در میادین جهانی و شکل گیری شرایط مساعد برای توسعه پایدار و امنیت کشورهای عضو اشاره کرد.
سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 2002میلادی ایجاد شد و کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای دائم آن هستند و افغانستان و صربستان نیز از سال 2013 تاکنون به عنوان اعضای ناظر به عضویت این سازمان درآمدند.
طی روزهای اخیر تنش‌ها بر سر منطقه قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنستان به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.
آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی کشورها خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل "حق تعیین سرنوشت" خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه شده است.

فرانسه از آغاز مذاکرات درباره قره باغ خبر داد
وزیر امور خارجه فرانسه گفت: کشورش به همراه آمریکا و روسیه به عنوان سران گروه مینسک فردا پنجشنبه و دوشنبه آینده مذاکراتی را برای برقراری آتش‌ بس در قره‌باغ آغاز خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه در پارلمان این کشور افزود: پنجشنبه این هفته در ژنو و دوشنبه آینده در مسکو نشست هایی برای متقاعد کردن طرف‌های درگیر منطقه قره‌باغ با هدف برقراری آتش ‌بس برگزار خواهد شد.
لودریان که در کمیته امور خارجه پارلمان کشورش سخن می‌گفت، تاکید کرد: آمریکا، روسیه و فرانسه به عنوان سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا این مذاکرات را برگزار می‌کنند تا گفت‌وگویی بدون پیش‌شرط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شکل گیرد.
بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد.
پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور نیز قابل پیش‌بینی بود.
 در سال 1994 میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.