شناسهٔ خبر: 41922628 - سرویس بین‌الملل
منبع: آریا | لینک خبر

شورای امنیت و رای‌گیری برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، چه در پیش است؟

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- مدیر گروه بین المللی بحران سازمان ملل بیان کرد قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا شانسی برای تصویب ندارد و از حمایت بسیار کمی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از بی بی سی، تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل که از سال 1386 علیه ایران اعمال شده است، 27 مهرماه پس از 13 سال به پایان می‌رسد. پایان این تحریم ایران را قادر به خرید تسلیحات و جنگ افزارهای مورد نظرش و صادرات رسمی سلاح به دیگر کشورها می‌کند. شرکت‌های اسلحه‌سازی روسیه -به گفته سفیر ایران در مسکو- از هم اکنون پیشنهادهایی برای فروش مطرح کرده و در انتظار پایان این تحریم هستند.
آمریکا بیش از یک سال است در صدد تمدید این تحریم هاست و می‌گوید لغو تحریم تسلیحاتی ایران باعث افزایش درگیری در خاورمیانه می‌شود. این کشور پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را آماده کرده و در اختیار اعضای شورای امنیت قرار داده است. پس از هفته‌ها گفت و گو درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا، قرار است پیش‌نویس آن سه‌شنبه 21 مرداد (یازدهم اوت) در شورای امنیت به رای گذاشته شود.

ترکیب شورای امنیت و وضعیت احتمالی آرا چیست؟
بلژیک، جمهوری دومینیکن، استونی، آلمان، اندونزی، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، آفریقای جنوبی، تونس و ویتنام اعضای غیردائم عضو شورای امنیت هستند که در رای‌گیری درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شرکت خواهند داشت. اگر هیچکدام از اعضای دائم شورای امنیت به قطعنامه رای منفی ندهند، از ده عضو غیردائم، دست کم چهار کشور باید به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای مثبت بدهند تا این متن تصویب شود.
استونی، جمهوری دومینیکن، بلژیک و آلمان در جلسه‌ شورای امنیت درباره اجرای تحریم تسلیحاتی ایران، تلویحی از تمدید تحریم ایران حمایت کرده بودند. بنابراین تعداد رای مورد نیاز اعضای غیردائم شورای امنیت برای تصویب این پیش‌نویس ممکن است کافی باشد اما وضعیت اعضای دائم پیچیده است.
اگر چه فرانسه و بریتانیا مخالفتی با تحریم مجدد ایران نشان نداده‌اند و همراه با آمریکا که بانی قطعنامه است سه رای اعضای دائم شورا را تامین می‌کنند اما روسیه و چین از قبل با تمدید تحریم ایران مخالفت کرده‌اند.

اگر قطعنامه تصویب نشود، آمریکا به دنبال چه جایگزینی است؟
ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که احتمال دارد روسیه و چین پیش‌نویس قعطنامه را وتو کنند اما مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفته به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اطمینان دارد. وزارت خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده که از طریق قطعنامه 2231 شورای امنیت امکان بازگشت همه تحریم‌های لغو شده علیه ایران وجود دارد.
اظهار اطمینان واشنگتن به ادامه تحریم تسلیحاتی ایران به این معنی است که آمریکا احتمالا آماده است در صورت وتوی قطعنامه تمدید تحریم، بازگشت همه تحریم‌های بین‌المللی را به اجرا بگذارد. این راه آسانی برای ایالات متحده نیست چرا که جز چین و روسیه در این مرحله، اعضای اروپایی شورای امنیت هم با طرح آمریکا موافق نیستند.
اگر قطعنامه پیشنهادی وتو شود و آمریکا بخواهد تحریم ایران پیش از انقضای آن تمدید شود، باید مکانیسم ماشه را حداکثر تا 26 شهریور فعال کرده باشد. اگر ایالات متحده به هر نحوی موفق شود از این مکانیزم استفاده کند، جلوگیری از بازگشت تمام تحریم‌های لغو شده تقریبا محال است چرا که تحریم‌ها خودکار بازخواهند گشت مگر اینکه اعضای شورای امنیت به ادامه لغو همه تحریم‌ها رای بدهند. این یعنی اگر فقط یک عضو که دست‌کم می‌تواند آمریکا باشد، ادامه لغو تحریم‌های بین‌المللی را وتو کند، تحریم هایی که پنج سال پیش با توافق هسته‌ای موسوم به برجام لغو شده بودند، فورا از سر گرفته می‌شوند.
برای همین در صورت وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا، پنج هفته آینده روزهای خبرسازی برای ایران و همه طرف‌ها در شورای امنیت خواهد بود.

قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا شانسی برای تصویب ندارد
مدیر گروه بین المللی بحران سازمان ملل بیان کرد قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا شانسی برای تصویب ندارد و از حمایت بسیار کمی برخوردار است.
به گزارش  خبرگزاری رویترز، ریچارد گوان مدیر گروه بین المللی بحران سازمان ملل گفت که "هیچ شانسی" برای پذیرفته شدن تلاش های آمریکا در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی وجود ندارد و این"یک روشی برای به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم ها است".
شورای امنیت سازمان ملل در حال انجام دادن فعالیتش به صورت مجازی است و زمانی که رای گیری اعلام شود، 15 عضو شورا 24 ساعت زمان خواهند داشت تا تصمیمشان را اعلام کنند و نتیجه در یک نشست علنی اعلام خواهد شد. اما دیپلمات ها می گویند که پیش‌نویس قطعنامه مربوط به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که از جانب آمریکا ارائه شده است، از حمایت کمی برخوردار است.
پیش نویس این قطعنامه به 9 رای نیاز دارد تا روسیه و چین مجبور شوند از حق وتویشان استفاده کنند، اما این سوال برای برخی دیپلمات ها مطرح است که آیا آمریکا می تواند این 9 رای را بدست آورد یا نه.
گوان در این زمینه گفت: همه در سازمان ملل می دانند که این قطعنامه پیش پرده ای برای جدالی بزرگ تر بر سر توافق هسته ای ایران است.
واشنگتن بر این عقیده است که (در صورت عدم تصویب قطعنامه ارائه کرده اش) به دلیل این که قطعنامه پشتیبان توافق هسته ای ایران، آمریکا را به عنوان عضوی از آن معرفی می کند، می تواند تحریم ها علیه ایران را بازگرداند. اما اعضا ی باقی مانده در برجام با این اقدام مخالف هستند و دیپلمات ها می گویند که آمریکا مبارزه ای آشفته در پیش خواهد داشت.
یک دیپلمات ارشد شورای امنیت که می خواست هویتش فاش نشود، در این باره گفت: بسیار احتمال دارد که برخی کشورها تا زمانی که شورای امنیت مشخص کند که آیا مکانیسم بازگردانی تحریم ها به طور قانونی به کار گرفته شده است، بگویند تمایلی به اجرایی شدن تحریم های بیشتر ندارند.
این منبع افزود: نمی دانم شورا با وجود شکاف هایی که در شورا وجود خواهد داشت، چگونه خواهد توانست در این باره تصمیمی بگیرد. بنابراین، هیچ عجله ای در سراسر جهان برای اعمال دوباره مقررات تحریم ها نمی بینم.
بر اساس این گزارش، گزارش رویترز در پی این مطرح می شود که دولت آمریکا با نزدیک شدن پایان تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران با ارائه پیش نویس قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل و جلب حمایت دیگر کشورها به دنبال تمدید این تحریم علیه ایران است.
دولت آمریکا علیرغم خروجش از توافق هسته ای تهدید کرده است در صورت تصویب نشدن این قطعنامه، از مکانیسم بازگردانی تحریم ها در این توافق برای اعمال تحریم های سازمان ملل علیه ایران استفاده خواهد کرد.

واشنگتن گزینه‌های جایگزین برای سناریوی رد تمدید «تحریم ایران» آماده می‌کند 
به گزارش الاشرق الاوسط،کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله آمریکا پیش‌بینی می‌کنند که قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی این شورا رد خواهد شد.
این امر واشنگتن را بر آن داشت تا در صورت رد طرح تمدید تحریم‌ها، گزینه‌های جایگزین دیگری را آماده کند، علاوه بر این، این رد می‌تواند نبرد دیپلماتیک جدیدی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد بین اعضای حامی پیش نویس قطعنامه ایالات متحده و اعضای مخالف آن، از همه مهمتر روسیه و چین ایجاد کند.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه 14 مرداد (5 اوت) اعلام کرد که کشورش علیرغم مخالفت شدید روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی خود برای تجدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد.
دیپلمات‌ها در سازمان ملل می‌گویند میزان مخالفت با پیش‌نویس آمریکا به شکل فعلی به حدی است که آمریکا احتمالاً نخواهد توانست 9 رای لازم را به دست بیاورد و روسیه و چین آن را وتو خواهند کرد.
آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه کشوری که در توافق هسته‌ای با ایران نقش داشتند، از تلاش‌های آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کنند، اما گفته‌اند، اولویت آنها حفظ توافق هسته‌ای (برجام) با ایران است.
خبرگزاری فرانسه که متن پیش‌نویس تهیه شده توسط دولت آمریکا را دیده می‌گوید ایالات متحده خواستار تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران است.
دیپلمات‌های سازمان ملل از اینکه این تحریم‌ها برجام را تهدید کند، ابراز نگرانی کردند، این در حالی است که تهرانی تأکید می‌کند که ادامه تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به معنای خاتمه توافق برجام است.
کارشناسان می‌گویند که شکاف بین ایالات متحده و متحدانش به ایجاد جو نارضایتی در شورای امنیت سازمان ملل تا مهلت 18 اکتبر منجر شود.
ناظران می‌گویند کشورهای اروپایی ممکن است با تمدید کوتاه مدت تحریم‌های تسلیحاتی ایران موافقت کنند البته به شرطی که این این موضوع به حمایت از برجام کمک کند.
پیش‌بینی می‌شود کشورهای عضو شورای امنیت طرح جدیدی را در این باره پیشنهاد کنند اما توافق با روسیه و چین، سخت به نظر می‌رسد.
آمریکا تهدید کرده‌است اگر پیش‌نویس این کشور در شورای امنیت رای نیاورد، به مکانیسم «بازگشت خود به خود تحریم‌ها» (موسوم به ماشه) که منجر به از سرگیری کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌شود، روی خواهد آورد.
این مسئله یک امکان است که برخی آن را «بسیار محتمل» می‌دانند و می‌گویند «این ممکن است چیزی باشد که پمپئو می‌خواهد به آن دست یابد».
پمپئو این استدلال را مطرح کرد که با مخالفت روبرو شد و گفت که ایالات متحده هنوز در توافق هسته ای «شریک» است، بنابراین در صورت مشاهده نقض تعهدات خود توسط تهران می‌تواند دوباره تحریم‌ها را اعمال کند.
کلی کرافت سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، پنجشنبه گذشته به خبرنگاران گفت که اولین هدف واشینگتن تمدید تحریم تسلیحاتی است، اما ایالات متحده آمادگی دارد از «همه ابزارهای موجود» استفاده کند.
یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفته‌است قطعنامه آمریکا، «موضع حداکثری» در مورد ایران دارد. یک دیپلمات دیگر نیز گفته‌است پیش‌نویس آمریکا «فراتر از مقررات فعلی» ممنوعیت فروش سلاح‌های متعارف به ایران است.
براساس قطعنامه قبلی شورای امنیت و برجام، تحریم تسلیحاتی ایران باید تا 18 اکتبر لغو می‌شود