شناسهٔ خبر: 41315688 - سرویس اجتماعی
منبع: تسنیم | لینک خبر

استقبال کمرنگ خیران از ساخت هنرستان/ تلاش برای ورود به عرصه هنرستان‌سازی

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز با اشاره به اینکه خیران کمتر به سمت ساخت هنرستان می‌روند، گفت: چند خیر با همراهی یکدیگر می‌توانند هنرستان بسازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، محمدرضا جعفری مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: وجود هنرستان‌ها می‌تواند در تربیت جوانان برای اشتغال تأثیر مثبت داشته باشد، هم‌اکنون مشکل کشور ما نبود مهارت است و از این رو توجه به شاخه فنی و حرفه‌ای بسیار مهم است.

وی افزود: بعضی خیران مانند آقای موفقیان که در خارج از کشور است فقط هنرستان می‌سازند امیدواریم با ورود خیران به عرصه ساخت هنرستان جوانان خوبی برای مهارت‌آموزی تربیت کنیم.

جعفری درباره سرانه فضای آموزشی گفت: این سرانه به ازای هر دانش آموز باید 8.1 متر باشد اما هم‌اکنون 5.4  متر مربع است و در برخی مناطق مانند استان سیستان و بلوچستان این سرانه کمتر از 2 است.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز بیان کرد: خیران بیشتر به سمت مدارس کوچک ابتدایی و راهنمایی می‌روند و برخی از آنها مدارس بزرگ می‌سازند. هنرستان‌ها چون نیاز به کارگاه دارد کمتر به سمت ساخت آن می‌روند اما چند خیر می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند و هنرستان بسازند، تلاش می‌کنیم تا کارگروهی را تشکیل داده و خیران را به سمت ساخت هنرستان بیاوریم.

به گزارش تسنیم، علی دانش منفرد رئیس هیئت مدیره یک مؤسسه خیریه که در عرصه ساخت هنرستان فعالیت می‌کنند، گفت: امروز ثابت شده است عامل توسعه و پیشرفت هر کشوری در جهان مسئله آموزش است  و کشورهای موفق بیشترین سرمایه‌گذاری را روی آموزش انجام دادند.

وی افزود: توجه به تربیت انسان‌هایی که دست به آچار باشند و بتوانند کاری انجام دهند مهم است، دیپلمه‌‌ای که مهارت لازم را داشته باشد حتی اگر تحصیلات عالی نداشته باشد می‌تواند به آسانی کار پیدا کند؛ کار مهندس طراحی است و باید مجموعه‌ای باشند که کار او را عملیاتی کنند هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای انسان‌هایی را تربیت می کنند که بتوانند کارهای عملیاتی انجام دهند.

دانش منفرد بیان کرد: این نقیصه را احساس کردیم که کشور به تکنسین نیاز دارد و در نقاطی که به شدت نیاز به هنرستان دارند مانند آذربایجان شرقی، کرمانشاه و ... هنرستان‌هایی را ایجاد و اداره می‌کنیم یعنی به مدرسه برنامه علمی و آموزشی هم می‌دهیم و مربیانی را انتخاب می‌کنیم که از عهده اجرای کار برآیند. در کیش هتل زیاد است و افراد متخصص نداریم بنابراین آنجا هنرستانی ساختیم تا فارغ التحصیل در رشته هتل‌داری تربیت کنیم.

وحید صباغیان مدیرعامل یک مؤسسه خیریه نیز گفت: خیران مدرسه را می‌سازند و تحویل آموزش وپرورش می‌دهند اما مدرسه نگهداری می‌خواهد و باید در این زمینه هم کمک کنیم.

وی افزود: الگویی که طراحی کردیم این است که یک مدرسه می‌تواند غیر دولتی باشد و شهریه نگیرد و خیری که چند میلیارد برای مدرسه هزینه کرده است اداره مدرسه را هم متولی شود. مدارسی که می‌سازیم به جهت کمک به آموزش و پرورش به صورت غیر دولتی در نقاط محروم و کمتر برخوردار فعالیت می‌کند و دانش‌آموزان رایگان تحصیل می‌کنند.

صباغیان بیان کرد: با سازمان نوسازی مدارس الگوی هنرستان‌های روستایی با مقیاس کوچک را طراحی کردیم که از مساحت کوچک شروع می‌شود مثلاً برای رشته صنایع فلزی یا گیاهان دارویی آموزش می‌تواند در فضای کوچک اتفاق بیفتد . خیران را در زمینه اخت هنرستان تشویق می‌کنیم، سال 96 که کرمانشاه زلزله آمد در زمینی با 1500 متر بنا هنرستانی را تأسیس کردیم و از نیروهای همان منطقه با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد افرادی را در هماهنگی با آموزش و پرورش استخدام می‌کنیم و در همان هنرستان مشغول به کار می‌شوند.

وی گفت: خیران بسیاری داریم که علاقمند هستند هزینه تحصیل یک دانش آموز را بدهند و ما کار هدفمند می‌کنیم یعنی خیر‌ هزینه تحصیل را می‌دهد و اگر می‌خواهد اطعام کند یا وام بدهد به همان مدرسه می‌دهد.

صباغیان ادامه داد: در بررسی‌هایی که داشتیم مشخص شد در برخی مناطق رشته‌های فنی به دلیل عدم تامین ملزومات موفق نبوده و جمع می‌شوند و بچه‌ها به رشته‌های نظری روی می آورند.خیران از ساخت هنرستان و اداره آن نترسند و می‌توانند در این حوزه به آموزش و پرورش کمک کنند.

وی در پایان گفت:700 خیر داریم که برای ساخت هنرستان و اداره آن به ما کمک می‌کنند.
انتهای پیام/