شناسهٔ خبر: 41225547 - سرویس بین‌الملل
منبع: آریا | لینک خبر

آیا کره شمالی و آمریکا تا پیش از انتخابات 2020 مذاکره می کنند؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- گزارش ها حاکی است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته است علیرغم تاکیدهای مکرر پیونگ یانگ مبنی بر اینکه قصد انجام مذاکره با آمریکا را ندارد، آماده برگزاری اجلاس دیگری با رهبر کره شمالی است.
به گزارش خبرگزاری آریا، یونهاپ روز چهارشنبه گزارش کرد ترامپ در یک مصاحبه تلویزیونی با یکی از رسانه های آمریکا اعلام کرده است: «من می فهمم که آنها (کره شمالی) می خواهند ملاقات کنند و من فکر می کنم اگر این کار مفید باشد قطعاً آن را انجام می دهیم.»
رییس جمهوری آمریکا با یاداوری این ادعا که رابطه خوبی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دارد در پاسخ به این پرسش که ایا او فکر می کند این دیدار مفید واقع خواهد شد یا نه؟ گفت: بله احتمالا مفید خواهد بود.
ترامپ و کیم از زمان اولین اجلاس خود در ژوئن سال 2018 در سنگاپور، تا کنون سه بار با یکدیگر ملاقات کرده اند آنها در نشست نخست توافق کردند که کره شمالی در ازای تضمین های امنیتی در راستای خلع سلاح تلاش کند.
با این حال جلسات بعدی آنها نتیجه ای نداشت و به پیشرفت های چندانی نرسید زیرا در مورد تناسب خلع سلاح کره شمالی با میزان لغو تحریم های آمریکا فاصله زیادی بود.
اظهارات این مقام کره شمالی پس از آن صورت گرفت که "جان بولتون" مشاور سابق امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا روز پیش از آن در جمع خبرنگاران در نیویورک گفته بود ترامپ ممکن است به دنبال نشستی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ماه اکتبر یعنی پیش از انتخابات آمریکا باشد.
روز گذشته نیز «کوآن جونگ گون» مدیرکل بخش آمریکا وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه ای که خبرگزاری یونهاپ به نقل از رسانه های کره شمالی منتشر کرد گفته بود پیونگ یانگ برنامه ای برای مذاکره مجدد با مقامات آمریکایی ندارند.
همزمان با این تحولات، «استفان بایگون» معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده ویژه این کشور در امور کره شمالی از روز گذشته /سه شنبه/ به منطقه سفر و مذاکراتی با «لی دو هون» نماینده کره جنوبی در امور کره شمالی، وزیر امور خارجه کره جنوبی و معاون اول او انجام داد.
این مقام آمریکایی امروز چهارشنبه در سئول ادعا کرد که کشورش قویا از گفت و گوهای بین کره ای حمایت می کند و باور دارد این گفت و گوها نقش مهمی در ایجاد ثبات در شبه‌جزیره کره دارد.
وی در همین راستا از اعلام آمادگی کشورش برای حمایت از دولت سئول در پیشبرد اهدافش در همکاری‌های درون‌کره‌ای خبر داد.

نماینده آمریکا در امور مذاکره با کره‌شمالی وارد سئول شد
در همین حال معاون وزارت خارجه آمریکا و نماینده این کشور در امور مذاکره با کره‌شمالی وارد سئول شد.
به گزارش خبرگزاری  رویترز، «استفان بیگون»  معاون وزارت خارجه آمریکا و نماینده این کشور در مذاکرات با کره شمالی امروز سه شنبه وارد سئول پایتخت کره جنوبی شد.
بر اساس اعلام این خبرگزاری، معاون وزارت خارجه آمریکا وارد یک پایگاه نظامی متعلق به این کشور در جنوب سئول شده است و بر اساس برنامه از پیش تعیین شده، او قرار است در دو روز آتی با مقامات کره جنوبی دیدار کند.
آن طور که از شواهد و قرائن بر می آید، هر چه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر سال جاری میلادی نزدیک می شویم، تلاش کاخ سفید در راستای اغفال افکار عمومی این کشور در مواردی از قبیل چین هراسی و یا تظاهر به آشتی با کره شمالی بیش از پیش نمایان می شود.
این در حالی است که «کوآن جونگ گون» مدیرکل بخش امور آمریکا در وزارت خارجه کره شمالی ساعاتی پیش اعلام کرد که مقامات پیونگ یانگ قصد و تمایلی برای نشستن پای میز مذاکره با آمریکا ندارند.
این دیپلمات بلندپایه کره شمالی با انتشار یک بیانیه در خبرگزاری رسمی این کشور (KCNA) از اقدام کره جنوبی برای دامن زدن به «شایعه نابجا» در مورد نشست بعدی میان «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی وی انتقاد کرد و از دولت سئول خواست تا «مداخله در امور [داخلی] سایر کشورها را متوقف کند».
در همین رابطه پیشتر نیز اعلام شد که شبکه تلویزیونی سی‌جی‌تی‌ان (CGTN) چندی پیش اعلام کرد که «استفان بیگون» نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات با کره شمالی و معاون وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد که مذاکره جدید میان سران واشنگتن و پیونگ یانگ پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 در نوامبر سال جاری میلادی بعید به نظر می‌رسد.
شایان ذکر است سه دُور مذاکره میان سران کره شمالی و آمریکا با کارشکنی‌های مکرر واشنگتن به شکست منتهی شد.

کره‌شمالی: هیچ قصدی برای مذاکرات با آمریکا نداریم
معاون اول وزیر خارجه کره شمالی اعلام کرد تا زمانی که آمریکا از «سیاست‌های خصمانه» خود علیه پیونگ‌یانگ دست نکشد، کشورش برنامه‌ای برای مذاکره با واشنگتن ندارد.
 کره شمالی امروز شنبه اعلام کرد هیچ برنامه فوری برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با آمریکا ندارد مگر این که واشنگتن از «سیاست‌های خصمانه» خود در قبال پیونگ‌یانگ دست بکشد.
این اظهارات از سوی «چو سون هوئی» معاون اول وزیر خارجه کره شمالی بعد از آن بیان شد که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق «دونالد ترامپ» روز پنجشنبه به خبرنگاران در نیویورک گفت که شاید ترامپ پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر دیداری دیگر با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی داشته باشد.
«مون جائه این» رئیس‌جمهورکره جنوبی هم که برای برگزاری مذاکرات میان کره شمالی و آمریکا بسیار تلاش کرده بود، روز سه‌شنبه در جلسه‌ای ویدئوکنفرانسی با سران اروپایی گفت که امیدوار است ترامپ و کیم قبل از انتخابات آمریکا با یکدیگر ملاقات کنند.
طی چند هفته اخیر تنش در شبه‌جزیره کره تشدید شده است. کره شمالی که درباره اقدامات تبلیغاتی کره جنوبی در نواحی مرزی چندین بار هشدار داده بود، به تازگی دفتر ارتباطات میان دو کره را منفجر و تخریب کرد تا پیام هشداری به سئول ارسال کرده باشد.

مقام آمریکایی: بعید است تا قبل از انتخابات، ترامپ و کیم دیدار کنند
 همزمان با تشدید نگرانی‌ها درباره ناکامی مذاکرات آمریکا و کره شمالی، یک مقام ارشد دولت دونالد ترامپ از احتمال برگزار شدن نشست سران دو کشور بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر داد.
به نوشته «سی‌جی‌تی‌ان»، نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات با کره شمالی اعلام کرد، برگزاری دیدار بین ترامپ و کیم جونگ اون تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا «بعید» است.
«استفان بیگان» که قائم مقام وزارت خارجه آمریکا هم هست، در جریان یک سخنرانی ویدئو کنفرانسی به میزبانی اندیشکده بنیاد آلمانی مارشال درباره احتمال دیدار مجدد سران آمریکا و کره شمالی گفت: «به نظر من شاید (انجام چنین دیداری) در حد فاصل الان و انتخابات (ریاست جمهوری) آمریکا شاید بعید باشد».
این مقام آمریکایی اعلام کرد، با توجه به تاثیرات همه گیری ویروس کرونا بر کل جهان، تصور وضعیتی که در آن امکان برگزاری نشستی با حضور مقام‌های واشنگتن و پیونگ یانگ، سخت است اما آمریکا همچنان برای تعامل آمادگی دارد.
به گفته بیگان، هدف آمریکا از تعامل با کره شمالی همچنان «خلع سلاح اتمی نهایی و کامل شبه جزیره کُره» است.
وی افزود: «ما اعتقاد داریم که هنوز هم زمان برای آمریکا و کره شمالی برای دستیابی به پیشرفت قابل توجه در مسیری که به اعتقاد ما هر دو طرف خواهان حرکت به سمت ان هستند، وجود دارد».
طبق گزارش‌ این رسانه، برخی منابع خبر دادند که بیگان در حال برنامه‌ریزی برای سفر به کره جنوبی ظرف یک ماه آینده میلادی است.
گمانه‌زنی درباره سفر این مقام آمریکایی به سئول در حالی انجام شده که «لی دو-هون» مذاکره‌کننده ارشد کره جنوبی در گفت‌‎و‌گوها درباره کره شمالی چندی قبل خود به واشنگتن رفته و با بیگان دیدار کرده بود.
اظهارنظر نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات با کره شمالی درباره بعید بودن دیدار دونالد ترامپ با کیم جونگ اون با بخشی از مطالب کتاب جان بولتون درباره کره شمالی همخوانی دارد.
بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در بخشی از کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» مدعی شد که ترامپ در صحبت با «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی درباره دیدار نشست سران آمریکا و کره شمالی حرف زد.
به روایت بولتون، ترامپ ژوئن 2019 پیش از دیدارش با کیم در منطقه غیرنظامی دو کره به رئیس‌جمهور کره جنوبی گفته بود که او شاید از رهبر کره شمالی بخواهد نشست بعدی سران آمریکا و کره شمالی بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شود

واشنگتن : مایل به از سرگیری مذاکرات با کره‌شمالی هستیم!
معاون وزارت خارجه آمریکا در تلاش برای ترمیم وجهه کاخ‌سفید در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2020 ادعا کرد که کشورش مایل به از سرگیری مذاکرات با کره شمالی است!
به گزارش  نشریه هیل وابسته به کنگره آمریگا، «استفان بیگون»  معاون وزارت خارجه آمریکا و نماینده این کشور در مذاکرات با کره شمالی امروز چهارشنبه در تلاش برای ترمیم وجهه کاخ‌سفید در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2020 ادعا کرد که کشورش مایل به از سرگیری مذاکرات با کره شمالی است!
معاون وزارت خارجه آمریکا که از دیروز سه شنبه در سئول پایتخت کره جنوبی به سر می برد، در این خصوص گفت: بگذارید به وضوح بگویم که ما درخواستی برای دیدار با مقامات کره شمالی نکردیم. دیدار هفته جاری مختص ملاقات با دوستان و متحدان نزدیک است.
این در حالیست که معاون وزارت خارجه آمریکا و نماینده این کشور در مذاکرات با کره شمالی دیروز سه شنبه وارد سئول پایتخت کره جنوبی شد.
بر اساس اعلام این خبرگزاری، معاون وزارت خارجه آمریکا وارد یک پایگاه نظامی متعلق به این کشور در جنوب سئول شده بود و بر اساس برنامه از پیش تعیین شده، او قرار است امروز چهارشنبه و فردا پنجشنبه با مقامات کره جنوبی دیدار کند.
آن طور که از شواهد و قرائن بر می آید، هر چه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر سال جاری میلادی نزدیک می شویم، تلاش کاخ سفید در راستای اغفال افکار عمومی این کشور در مواردی از قبیل چین هراسی و یا تظاهر به آشتی با کره شمالی بیش از پیش نمایان می شود.
«کوآن جونگ گون» مدیرکل بخش امور آمریکا در وزارت خارجه کره شمالی هم در این خصوص اعلام کرده است که مقامات پیونگ یانگ قصد و تمایلی برای نشستن پای میز مذاکره با آمریکا ندارند.
این دیپلمات بلندپایه کره شمالی با انتشار یک بیانیه در خبرگزاری رسمی این کشور (KCNA) از اقدام کره جنوبی برای دامن زدن به «شایعه نابجا» در مورد نشست بعدی میان «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی وی انتقاد کرد و از دولت سئول خواست تا «مداخله در امور [داخلی] سایر کشورها را متوقف کند».
در همین رابطه پیشتر نیز اعلام شد که شبکه تلویزیونی سی‌جی‌تی‌ان (CGTN) چندی پیش اعلام کرد که «استفان بیگون» نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات با کره شمالی و معاون وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد که مذاکره جدید میان سران واشنگتن و پیونگ یانگ پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 در نوامبر سال جاری میلادی بعید به نظر می‌رسد.
گفتنی است، سه دُور مذاکره میان سران کره شمالی و آمریکا با کارشکنی‌های مکرر واشنگتن به شکست منتهی شد.

تاکید وزرای دفاع آمریکا، ژاپن و استرالیا به کره‌شمالی برای بازگشت به مذاکرات
براساس بیانیه مشترکی که پنتاگون منتشر کرد، وزیران دفاع آمریکا، ژاپن و استرالیا از کره‌شمالی خواستند تا به میز مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای بازگردد.
به گزارش  خبرگزاری اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است، لیندا رینولدز، وزیر دفاع استرالیا و تارو کونو، وزیر دفاع ژاپن و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نشست سه‌جانبه مجازی در تاریخ هفتم ژوئیه برگزار کردند.
در این بیانیه آمده است: این وزیران نگرانی عمیق خودشان را از یک سری پرتاب‌های موشک‌های بالستیک کره‌شمالی که تهدید جدی امنیت بین‌المللی است، ابراز کردند و نقض‌های مداوم چندین قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد را محکوم کردند.
در این بیانیه مشترک تاکید شد، این مقام‌ها همچنین درباره اطلاعیه کره‌شمالی مبنی بر اینکه دیگر خود را به توقف موقت آزمایش‌های هسته‌ای و پرتاب‌های موشک‌های بالستیک قاره‌پیما ملزم نمی‌داند، ابراز نگرانی کردند.
وزیران دفاع این سه کشور بار دیگر از کره‌شمالی خواستند تا از اقداماتی که تنش‌ها را افزایش داده و ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند، دست بردارد و وظایف بین‌المللی خود را اجرا کند و گام‌های مشخصی را برای دستیابی به امحای کامل و غیر قابل بازگشت تسلیحات کشتار جمعی و برنامه‌های موشک بالستیک بردارد.
در این بیانیه همچنین تاکید شد: بدین منظور، آن‌ها تلاش‌های دیپلماتیک کنونی برای مشارکت کره‌شمالی را ستایش می‌کنند و از کره‌شمالی می‌خواهند تا به میز مذاکره بازگردد و یک تعهد پایدار به گفت‌وگو داشته باشد. در همین حال، آن‌ها تعهد خودشان را به اجرا و عملی‌ ساختن تحریم‌هایی علیه کره‌شمالی از جمله از طریق همکاری کنونی در رصد و جلوگیری از انتقال‌های غیر قانونی کشتی به کشتی نفت، زغال سنگ و دیگر کالاهای تحریم‌شده اعلام کردند.

 سران آمریکا و کره‌شمالی پیش از انتخابات 2020 دیدار کنند
رئیس جمهور کره جنوبی خواستار دیدار سران آمریکا و کره شمالی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ام‌بی‌سی، یک مقام کره جنوبی امروز چهارشنبه اعلام کرد که «مون جائه این» رئیس جمهور کشورش بر این باور است که سران آمریکا و کره شمالی باید پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال جاری میلادی با یکدیگر دیدار کنند.
بر اساس اعلام این شبکه، رئیس جمهور کره جنوبی در این باره اعلام کرده است که برگزاری نشست دیگری میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی می‌تواند به خروج مذاکرات دو کشور از بن بست کمک کند.
رئیس جمهوری کره جنوبی در این باره گفت: موضوعات برنامه هسته‌ای و تحریم‌ها باید در نهایت از راه گفتگوی آمریکا و کره شمالی حل شود.
این در حالیست که شبکه تلویزیونی سی‌جی‌تی‌ان (CGTN) چندی پیش اعلام کرد که «استفان بیگون»  نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات با کره شمالی و معاون وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد که مذاکره جدید میان سران واشنگتن و پیونگ یانگ پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 در نوامبر سال جاری میلادی بعید به نظر می‌رسد.
این در حالیست که سه دُور مذاکره میان سران کره شمالی و آمریکا با کارشکنی‌های مکرر واشنگتن به شکست منتهی شد