شناسهٔ خبر: 40739580 - سرویس سیاسی
منبع: جهان صنعت | لینک خبر

مسیر انحرافی سایت سهام عدالت

دولت برای آزادسازی سهام عدالت دو گزینه مدیریت مستقیم و غیرمستقیم را پیش پای متقاضیان قرار داده است؛ گزینه‌هایی که انتخاب آن برای مشمولان چندان بی‌دردسر نبوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با مطرح شدن روش‌های آزادسازی سهام نه‌تنها اطلاع‌رسانی دقیقی در مورد جزئیات و ویژگی‌های این روش‌ها نشده که مشکلات فنی سایت معرفی شده بسیاری از متقاضیان را به دردسر انداخته است؛ دردسری که ممکن است به قیمت تضییع اموال و دارایی‌های آنها تمام شود. گفته می‌شود بخش زیادی از افرادی که روش مستقیم سهامداری را انتخاب کردند تنها به دلیل اینکه برای مشاهده پرتفوی باید روش آزادسازی را انتخاب می‌کردند روی این گزینه کلیک کردند و پس از آن نیز راه برگشتی وجود نداشت. حالا پس از اعتراض مشمولان دریافت سهام عدالت نسبت به کارکرد سایت آزادسازی به مالکان فرصت داده شد تا پایان روز ۲۹ خردادماه نحوه آزادسازی و مدیریت سهام خود را مشخص یا ویرایش کنند. با وجود مشکلات سایت ممکن است عده‌ای همچنان ناخواسته روش مستقیم را انتخاب کرده باشند و از این اقدام خود هم اطلاعی نداشته باشند.

با معرفی وب‌سایت آزادسازی سهام عدالت ۱۸ میلیون نفر روش مستقیم سهامداری را انتخاب کردند و با همین داده‌ها پیش‌بینی می‌شد آزادسازی فشار فروش زیادی به بازار تحمیل کند؛ پیش‌بینی‌ای که بیش از دو هفته چراغ بورس تهران را قرمز کرد. اما با گذشت زمان مشخص شد سهام عدالت فروشنده ندارد و بسیاری از افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند نه‌تنها قصد فروش نداشتند که از مزایای سهامداری غیرمستقیم نیز بی‌خبر بودند.

سایت سهام عدالت برای کاربران گمراه‌کننده است

حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در این مورد می‌گوید: «بر اساس گفته‌های سخنگوی سهام عدالت حدود ۱۸ میلیون نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام انتخاب کردند. البته ایشان همواره در اعلام آمار سهام عدالت ۵/۲ میلیون نفر متوفی را لحاظ نمی‌کنند. با این وجود معتقدیم از این ۱۸ میلیون نفر عده‌ای هم به دلایلی در انتخاب روش سهامداری خود به اشتباه افتادند. پیش‌بینی ما این است که دست‌کم حدود هشت میلیون نفر از این تعداد در انتخاب روش سهامداری به دلایلی مانند عدم اطلاع‌رسانی کافی و اشتباهاتی که در طراحی رابط کاربری سایت سهام عدالت وجود داشت دچار اشتباه شدند.

به گفته سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تعداد زیادی از مالکان به دلیل مشکلات گرافیکی سایت سهام عدالت دچار اشتباه شدند. به طوری که در طراحی این سایت کلمه آزادسازی سهام با بدسلیقگی در گوشه‌ای از سایت قرار داده شده و عده‌ای تصور کردند اگر آزادسازی مستقیم را انتخاب نکنند سهام آنها بلوکه می‌شود. این در حالی است که هیچ اضطراری نبود مردم را تشویق کنند که به سمت آزادسازی بروند. حیدری می‌گوید: «استدلال ما برای طرح این ادعا این است که آنهایی که روش مستقیم را انتخاب کردند فروشنده سهام خود نیستند.

هدایت اشتباه، ۸ میلیون نفر را به اشتباه انداخت

او ادامه داد: در حال حاضر ما واقعا نگران این هستیم مردم در روش مستقیم مدیریت سبد متضرر شوند و اطلاع داریم که عده زیادی تمایل دارند به روش غیرمستقیم برگردند و با امکان ویرایش نحوه مدیریت انتظار داریم این افراد هرچه سریع‌تر روش مدیریت سهام را در سایت کنند. متاسفانه تبلیغ غلطی هم در مورد مشاهده دارایی‌ها در سهام عدالت شد. به این صورت که افراد برای مشاهده دارایی خود مجبور شدند روش مستقیم را انتخاب کنند. از سوی دیگر زمانی که اکثر سهامداران به یک میزان از سهام عدالت بهره‌مند شدند دلیلی ندارد هر فرد ارزش دارایی‌های خود را جداگانه مشاهده کند. متاسفانه در روزهای گذشته رسانه ملی بدون اطلاع از اینکه مردم برای مشاهده پرتفوی باید روش مستقیم را انتخاب کنند آنها را به سایت سهام عدالت هدایت می‌کرد و پیش‌بینی ما این است که حدود هفت تا هشت میلیون نفر با این تبلیغات دچار خطا شوند.

توافق ترکمنچای بانک‌ها با سهامداران

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت می‌گوید: «اگر در طراحی سایت این اشکالات وجود نداشت این افراد برای نگهداری سهام خود نیازی به انتخاب روش مستقیم نداشتند. با این وجود عده‌ای از روش‌های مختلف استدلال می‌کردند که مردم اضطرار دارند و به همین منظور بانک‌ها به میان آمدند تا سهام مردم را نقد کنند.»

حیدری می‌گوید: «بر این اساس بانک‌ها بر اساس توافقی که به اصطلاح شبیه ترکمنچای بود عاملیت فروش را به عهده گرفتند تا با هر قیمتی، در هر زمانی که خواستند سهام را بفروشند و از مردم تعهد گرفتند که حق اعتراض ندارند. پیش از این به عنوان سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در گفت‌وگو‌ها اعلام کردم که این فرآیند باید متوقف شود.» او ادامه می‌دهد: «لازم است متخصصان با مردم صحبت و تاکید کنند که سهام عدالت ارزشمند است. حالا یک مطالبه جمعی مبنی بر لزوم تاکید بر ارزش سهام عدالت ایجاد شده است. شورای‌عالی بورس تاکید کرده است که امکان ویرایش نوع مدیریت سهام در سایت سهام عدالت ایجاد شود.

گفتنی است از روز دهم اردیبهشت ماه به مشمولان سهام عدالت فرصت داده شده تا در صورتی که قصد مدیریت مستقیم سهام را دارند، با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی SAMANESE.IR مدیریت مستقیم را انتخاب کنند. بر این اساس سهام تخصیص یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳شرکت غیربورسی خواهد بود. در این حالت مسوولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص یافته به عهده سهامدار بوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص یافته، قابلیت نقل‌و‌انتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین شده توسط شورای‌عالی بورس صورت خواهد گرفت. در مقابل روش غیرمستقیم هم وجود داشت. در مقابل روش غیرمستقیم هم وجود دارد که افراد دارایی خود را به واسطه عرضه شرکت‌های استانی در بورس نقد می‌کنند.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )