شناسهٔ خبر: 39463333 - سرویس بین‌الملل
منبع: آریا | لینک خبر

آتش بس دروغ سعودی؛ 27 حمله هوایی در 24 ساعت!/ بمباران شدید الحدیده/ شورای امنیت خواستار آتش‌بس فوری در یمن شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- خبرگزاری رسمی یمن از 27 حمله هوایی به استان‌های یمن در 24 ساعت اخیر بعلاوه ده‌ها شلیک توپخانه‌ای خبر داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، ائتلاف سعودی از 21 فروردین اعلام آتش‌بس دو هفته‌ای و یک‌طرفه در یمن کرد اما به حملات خود علیه مناطق مختلف یمن ادامه داد و این آتش‌بس امروز (شنبه) وارد هفته دوم خود شده است.
در همین زمینه خبرگزاری رسمی یمن «سبأ» امروز گزارش داد، در 24 ساعت گذشته 27 حمله هوایی به استان‌های «مأرب» و «الجوف» انجام شده است.
در ادامه این گزارش آمده: ائتلاف 82 تخلف از جمله پرواز پهپادهای جاسوسی بر فراز «حیس» در استان الحدیده و 18 بمباران توپخانه‌ای با 142 گلوله و نیز 46 تخلف با سلاح‌های مختلف دیگر انجام داده است.
یک منبع اگاه اعلام کرد، نیروهای ائتلاف سعودی 18 خمپاره به «مثلث العدین» و غرب روستای «مغاری» در حیس شلیک کرده‌اند. همچنین 30 گلوله توپخانه به سمت روستاهای «الدحفش» و «الشجن» در اطراف شهر محاصره شده الدریهمی شلیک شده است.
این منبع از چهار حمله به شهرهای «خب و الشعف» و سه حمله به شهر «الحزم» در استان الجوف در شمال یمن خبر داد.
همچنین در استان مأرب نیز شش حمله به شهر «مدغل»، هشت حمله به شهر «مجزر» و شش حمله به شهر «صراوح» انجام شده است.

سعودی‌ها `الحدیده` را به شدت بمباران کردند
علیرغم اعلام آتش بس یکجانبه در یمن از سوی رژیم سعودی، جنگنده‌های متجاوز این رژیم مناطقی از `الحدیده` را به شدت بمباران کردند.
به گزارش المسیره، جنایت‌های رژیم سعودی علیه مردم بی دفاع یمن در سایه شیوع کرونا ادامه دارد.
بر اساس این گزارش، علیرغم اعلام آتش بس یکجانبه در یمن از سوی رژیم سعودی، جنگنده‌های متجاوز این رژیم مناطقی از «الحدیده» را به شدت بمباران کردند.
بدین ترتیب، مناطق «الدحفش» و «الشجن» توسط جنگنده‌های سعودی هدف قرار گرفته و بمباران شدند.
این درحالی است که جنگنده‌های سعودی همچنان به بمباران دیگر استان‌های یمن نیز ادامه می‌دهند.

ایندیپندنت: ائتلاف سعودی از زمان آتش‌بس ده‌ها حمله انجام داده است
یک سازمان بین‌المللی فعال در زمینه مسائل جنگ یمن می‌گوید که ائتلاف سعودی-اماراتی بعد از اعلام آتش‌بس ادعایی ده‌ها بار به مناطق مختلف این کشور حمله کرده است.
ائتلاف سعودی از پنجشنبه هفته گذشته مدعی برقراری آتش‌بس در یمن شد، اما تقریباً هر روزه گزارش‌هایی از حملات این ائتلاف به مناطق مختلف یمن منتشر شده است.
روزنامه انگلیسی `ایندیپندنت` روز جمعه به نقل از سازمانی به نام `پروژه آمارهای یمن` آورده است که ائتلاف سعودی ظرف یک هفته گذشته ده‌ها حمله به مناطق مختلف یمن کرده است.
این سازمان می گوید که دست‌کم 106 حمله هوایی به یمن را ثبت کرده که 26 مورد آنها از هفته گذشته و بعد از اعلام آتش‌بس اتفاق افتاده‌اند. بیشترین حملات به صنعا صورت گرفته‌اند.
این رقم، بسیار پایین‌تر از ارقامی است که مقام‌های انصارالله یمن و دیگر منابع مستقر در یمن درباره حملات ائتلاف سعودی اعلام کرده‌اند.
محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن گفته است که وقایع میدانی حال حاضر در شرایط ادامه محاصره یمن عملا ثابت می‌کند که ادعای آتش بس فقط یک نمایش تبلیغاتی است.

محاصره 300 نظامی اماراتی و سودانی به دست نیروهای سعودی در استان شبوه
خبر دیگر اینکه منابع یمنی از وقوع درگیری میان نیروهای مورد حمایت امارات (شورای انتقالی) که بر بندر نفتی الجاف در استان شبوه سیطره دارند با نیروهای دولت مستعفی یمن در نزدیکی این بندر خبر دادند.
به گزارش العالم، افراد مسلح وابسته به دولت مستعفی یمن اقدام به محاصره نیروهای شورای انتقالی در بندر الجاف کرده و بر بسیاری از تاسیسات نفتی در این بندر سیطره پیدا کردند، بر این اساس 300 نظامی اماراتی و سودانی که از سوی امارات در این منطقه مستقر شده بودند توسط نیروهای مورد حمایت عربستان در بندر الجاف محاصره شدند.
این اقدام در پی تلاش عربستان برای سیطره بر این بندر که از جایگاه استراتژیکی برای امارات برخوردار است، صورت گرفت.
افزون بر این، منابع امنیتی در بندر نشطون در المهره اعلام کردند که نظامیان سعودی، نیروهای دولت مستعفی یمن را از این بندر بیرون راندند و حلقه امنیتی را اطراف آن تشکیل دادند، بر اساس این گزارش، نظامیان سعودی پس از مخالفت نیروهای دولت مستعفی یمن از خروج از این بندر به خشونت متوسل شدند.
نیروهای سعودی همچنین به رغم مخالفت های مردمی در ورودی های استان المهره مستقر شدند.
در همین ارتباط،‌ حتی برخی منابع خبری از وجود اختلاف میان نیروهای دولت مستعفی یمن و ریاض خبر می‌دهند بطوریکه روز گذشته، «محمد آل جابر» سفیر عربستان سعودی در یمن، با انتشار اطلاعاتی در ارتباط با دفتر «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن، «احمد العیسی» معاون مدیر اقتصادی دفتر او را به فروش نفت ایران متهم کرد؛ ناظران سیاسی صرف اتهام‌زنی سفیر سعودی به مقامات دولت عبد ربه هادی را که مقیم ریاض است، نشانه بروز اختلافات جدی میان ریاض و هادی تفسیر می‌کنند.

شورای انتقالی جنوب یمن دولت منصور هادی را به جنگ تهدید کرد
شورای انتقالی جنوب یمن به دنبال کشمکش‌های چند روز اخیر میان شبه نظامیان آن با نیروهای دولت منصور هادی در جنوب یمن، این دولت مستعفی را به جنگ تهدید کرد.
شورای انتقالی جنوب یمن(شبه نظامیان وابسته به امارات) در جنوب یمن شامگاه جمعه اعلام کرد: «وقوع جنگ (با ارتش منصور هادی) قریب الوقوع است و احتمال دستیابی به توافق سیاسی پایدار بسیار دور است».
در بیانیه شورای انتقالی جنوب یمن آمده است: «ما در اداره کل امور خارجه خود پیامی را به سفرای پنج کشور(عضو ائتلاف سعودی) فرستادیم و همچنین به مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل و کشورهای عضو شورای امنیت هم ابلاغ کردیم و در آن درباره ماهیت تحرکات اخیر دولت (مستعفی) یمن، هشدار دادیم».
در این بیانیه ادعا شده است که دولت مستعفی با گروه‌های حامی تروریسم در منطقه برای حمله به استان‌های جنوبی آزاد شده در یمن هماهنگی کرده تا هرج و مرج و تروریسم را به آنجا بازگرداند.
شورای انتقالی جنوب یمن تاکید کرد: «ما تاکید کردیم که چنین تحرکاتی تهدیدی علنی علیه آتش بس و تلاش های تحت رهبری سازمان ملل در منطقه برای دستیابی به صلح و ثبات است و این علاوه بر دیگر تخلفاتی است که دولت یمن برای انجام داد و مانع اجرای توافق ریاض شد».
در ادامه بیانیه تاکید شده است:« متاسفانه وقوع جنگ اتفاقی قریب الوقوع است و به دلیل این تحرکات و تخلفات دولت (منصور هادی) دیگر به واقع ما از امکان دستیابی به توافق سیاسی پایدار دور شده‌ایم».
شورای انتقالی جنوب یمن در پایان بیانیه آورده است: «اخیرا ما بر پایبندی کامل خود در حفاظت از مردم جنوب در برابر همه خطرها و تهدیدها و همچنین مبارزه با تروریسم و همه اشکال افراط گرایی تاکید کردیم».
‏منابع نظامی دولت مستعفی یمن امروز اعلام کردند که واحدهایی از نیروهای ارتش دولت یمن در شهر حدیبو مرکز استان ارخبیل سقطری در دریای عربی علیه فرماندهی نظامی خود شورش کردند و وفاداری خود را به شورای انتقالی جنوب اعلام کردند .
شورای انتقالی جنوب چند سالی است به دنبال تسلط نظامی کامل بر جزیره سقطری است تا آنجا را به یک مستعمره امارات تبدیل کند.
چند روز پیش هم نیروهای دولت منصور هادی شبه نظامیان وابسته به شورای انتقالی جنوب را از یک پادگان در سقطری بیرون کرده بودند.

فرستاده سازمان ملل به یمن به نفع متجاوزان کار می کند
سخنگوی دولت وابسته به انصارالله یمن از اقدامات فرستاده سازمان ملل به این کشور در راستای منافع ائتلاف متجاوزان انتقاد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، ضیف الله الشامی سخنگوی دولت نجات ملی وابسته به انصارالله یمن تاکید کرد هر زمان که متجاوزان می‌خواهند عملیات نظامی خود را در یمن افزایش دهند دست به فریب افکار عمومی در سطح یمن و جهان میزنند.
وی افزود: متجاوزان مدعی هستند که به دنبال صلح بوده و مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل به یمن نیز برای آنکه تبدیل به پوششی در راستای فریب افکار عمومی به نفع متجاوزان شود وارد عمل می شود.
الشامی تصریح کرد: سخنان گریفیتس واقعاً به سخنان سخنگوی ائتلاف متجاوزان نزدیک است و هیچ فرقی میان محتوای حرفهای دو طرف وجود ندارد.
وی تأکید کرد: عملیات نظامی از سوی متجاوزان از زمان اعلام آتش بس ادعایی نسبت به قبل از آن افزایش یافته است. ما حق پاسخگویی به هرگونه تجاوز را برای خود محفوظ می‌دانیم و معتقدیم که طرح ارائه شده است انصارالله راهکار درست برای حل بحران یمن است.

شورای امنیت خواستار آتش‌بس فوری در یمن شد
شورای امنیت سازمان ملل از طرف‌های درگیر در یمن خواست تا در پی شیوع ویروس کرونا، جنگ و درگیری را هر چه زودتر متوقف کنند.
نماینده دائم جمهوری دومینیکن در سازمان ملل که کشورش در ماه جاری آوریل ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد، به خبرنگاران گفت که اعضای شورای امنیت از درخواست «آنتونی گوترش» دبیرکل سازمان ملل برای توقف فوری جنگ و درگیری در یمن حمایت کردند.
«خوزه سینگر ویسینگر» افزود: شورای امنیت نگران ادامه درگیری‌ها در یمن است و از طرف‌های درگیر خواسته که همه تلاش خود را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به کار بگیرند.
وی با اشاره به اعلام آتش‌بس یک‌طرفه ائتلاف سعودی در یمن گفت که اعضای شورای امنیت از آن استقبال کرده و از «حوثی‌ها» (انصارالله) و دولت مستعفی یمن خواستند تا به شکل سازنده‌ای با پیشنهادات مارتین گریفتیس نماینده سازمان ملل در امور یمن تعامل کنند.
شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه نشستی مجازی درباره یمن برگزار کرد. نماینده سازمان ملل در امور یمن در این نشست گفته که بسته پیشنهادی خود برای توقف جنگ و درگیری در یمن را تقدیم نمایندگان مذاکرات دو طرف درگیر کرده است.
«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله و رئیس هیات صنعاء در مذاکرات صلح یمن دیروز در گفت‌وگو با شبکه المسیره گفت که برای ایجاد صلح در یمن باید تصمیم صریح و شفافی برای توقف جنگ گرفته شود.
رئیس هیات صنعاء در مذاکرات صلح یمن ادامه داد: مارتین گریفتیس نماینده سازمان ملل دو پیشنهاد به ما داده که هیچ کدام از آنها به مسایل اصلی مانند لغو محاصره و لزوم توقف جنگ قبل از مذاکره اشاره نشده است. ما خواستار پیشنهاداتی هستیم که در آن صراحتا به توقف حملات و لغو کامل محاصره اشاره شده باشد.
وی در پایان تاکید کرد که ائتلاف سعودی با اعلام آتش ‎بس به دنبال پایان واقعی جنگ نیست، بلکه به دنبال وقت‌‌کشی به منظور ساماندهی اوضاع میدانی است.