شناسهٔ خبر: 39251034 - سرویس اجتماعی
منبع: آریا | لینک خبر

کرونا در ایران؛ پایتخت نقطه داغ کرونا در کشور/ زنگ هشدار کرونا در مترو/ احتمال ابتلای 50 نماینده مجلس به کرونا

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- مجموع مبتلایان کووید 19 در کشور به بیش از 62 هزار نفر رسید.
به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری آریا، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز 19 فروردین 1399 و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی 2 هزار و 89 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شدند.
جهانپور افزود: با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید 19 در کشور به 62 هزار و 589 نفر رسید.
به گفته وی متاسفانه در 24 ساعت گذشته، 133 بیمار کووید 19 جان خود را از دست دادند که با احتساب این شمار، تاکنون 3872 مبتلا به این بیماری، جان خود را از دست دادند.
سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تاکنون 27 هزار و 39 نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.
جهانپور افزود: 3987 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 در وضع شدید تحت مراقبت هستند.
وی با بیان اینکه تا کنون 211 هزار و 136 آزمایش تشخیص کووید 19 در کشور انجام شده است از مردم خواست ویروس کرونا و مراقبت‌های پزشکی مقابله با آن را جدی بگیرند.

گام دوم طرح مقابله با کرونا با آزمایش‌های گسترده اجرا می‌شود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز وارد مرحله دوم طرح مقابله با کرونا می‌شویم و در این مرحله سراغ افراد بدون علامت که منشا عفونت هستند می‌رویم و برای این اقدام به آزمایش‌های گسترده نیاز داریم.
سعید نمکی روز سه شنبه درباره اجرای گام دوم طرح غربالگری و مقابله با کرونا در کشور افزود: امروز این مژده را می‌دهیم که مرحله اول طرح بسیج ملی مقابله با کرونا که یک طرح سنگین بین بخشی بود و در دنیا به عنوان یک رکورد تاریخی ثبت شد، بیش از 70 میلیون از جمعیت کشور رصد شده و تعداد قابل توجهی از افراد علامت دار که در مرحله اول بیماری بودند شناسایی و ایزوله شده و بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش یافت.
وی ادامه داد: امروز وارد مرحله دوم طرح بسیج ملی مقابله با کرونا می‌شویم. در این مرحله هدف این است که فاصله گذاری هوشمند را که بعد از فاصله گذاری اجتماعی اجرا می‌شود انجام دهیم.
نمکی اظهار کرد: با توجه به این‌که در شرایط سنگین اقتصادی هستیم و شهروندان و کسبه و فعالان اقتصادی روزهای سختی را می‌گذرانند و همکاری قابل تحسینی با وزارت بهداشت انجام داده‌اند و فشار اقتصادی را تحمل کرده‌اند و دولت هم بر اساس مقدورات به اقشار آسیب پذیر کمک می‌کند. تحریم‌های ظالمانه به شدت به ما فشار آورده و نمی‌توانیم ادعا کنیم که همه آسیب‌های ناشی از در خانه ماندن مردم را می‌توانیم پاسخگو باشیم. برای به گردش در آمدن چرخ اقتصادی، با اجرای دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها باید کاری کنیم که کسب و کار مردم از رونق نیفتد.
وی افزود: این اقدام به شکل نسبی و بازگشایی‌های تدریجی باید انجام شود. در این مرحله با اجرا و نظارت، همه نمایندگان کسب و کارها در کنار بسیج و وزارت بهداشت، فاصله گذاری هوشمند اجرایی می‌شود.
وزیر بهداشت گفت: با کمک شرکت‌های دانش بنیان، در این مرحله سراغ کانون‌هایی می‌رویم که علامت ندارند، اما ویروس را در سطح جامعه جابه‌جا می‌کنند. از امروز آزمایش‌های زیادی انجام می‌شود و خوشه‌های بدون علامت را شناسایی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در این مسیر نیز همه در کنار ما خواهند بود و علاوه بر پیگیری موارد اولیه بدون علامت، به دنبال یافتن موارد بدون علامت دیگر خواهیم بود. انجام آزمایش‌های بیشتر، جایگاه ما را در عرصه بین المللی هم ارتقا می‌دهد. شاخص تعداد تست‌ها نیز در جهان وجود دارد که با این اقدام این شاخص را ارتقا خواهیم داد.

هیچ اختلافی در دولت وجود ندارد
نمکی بیان کرد: بحث‌های مختلفی درباره اختلاف نظر درون دولت در مورد اعمال محدودیت مطرح می‌شود. در دولت هیچ ناهماهنگی و عدم همکاری وجود ندارد. گاهی همکاران ما نظر تخصصی و کارشناسی می‌دهند که هماهنگی و همخوانی این نظرات با نظرات دیپلماتیک و اجتماعی زمان می‌برد. همکاران ما از دریچه سلامت نگاه می‌کنند، زیرا معتقدیم مزمن شدن بیماری آفت است.
وی ادامه داد: در کشوری زندگی می‌کنیم که در محدودیت شدید اقتصادی قرار داریم و برای پرداخت یارانه به درآمدهایی نیاز داریم. برای معافیت برخی پرداخت‌ها و جریمه‌ها باید به خزانه کشور هم نگاه کنیم. مجبوریم همکاران را قانع کنیم که اینجا باید بر حسب ضرورت‌های کشور به مسائل سلامت نگاه کنیم. در نتیجه هیچ اختلاف نظری در هیات دولت وجود ندارد و در هیچ زمانی این همدلی و وفاق و همکاری وجود نداشته است.
وزیر بهداشت افزود: در بستن اماکن متبرکه و لغو برخی مراسم مذهبی و فرهنگی، حتی با یک تلفن این کار انجام شد و در بستن مدارس و دانشگاه‌ها هیچ ناهماهنگی دیده نشد.
نمکی گفت: امروز زمان همدلی است تا بتوانیم به لطف خدا این بیماری را مهار کنیم. امیدواریم در روزهای آینده به سمت مهار بیماری برویم. البته این به این معنی نیست که مردم کشورمان خیال‌شان راحت شود و همکاری را رها کنند. باید فاصله‌ها کنترل و اصول بهداشتی رعایت و ایاب و ذهاب کم شود.

وزیر بهداشت: تا پایان اردیبهشت کرونا را مهار می‌کنیم
سعید نمکی در نشست مجلس عنوان کرد: ان‌شالله تا آخر اردیبهشت ماه به مهار ویروس کرونا خواهیم رسید.
سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه (19 فروردین ماه 99) پارلمان در جریان ارائه گزارش مجموعه اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کرونا اظهار داشت: برای ما از قبل مشخص بود که یک ویروس کشور و مردم ما را گرفتار خواهد کرد.
وی افزود: در سال 2003 ویروسی تحت عنوان سارس کشور چین را گرفتار کرد و منشأ آن خفاش بود که این ویروس را به انسان منتقل کرد.
نمکی ادامه داد: این کرونای جدید یک رفتار کاملاً متفاوت نسبت به کروناهای قبلی داشت و به نوعی دیگر بروز کرد و در پی آن در کشور چین کشتار مردم را در پی داشت.
وزیر بهداشت عنوان کرد: از همان ابتدا ما برای پروازهای چین تصمیم گرفتیم و حتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی هم ابلاغ کردیم.
وی بیان کرد: از همان اوایل بهمن ماه ما بیمارستان‌ها را برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و تخت آماده کردیم و از همان روزهای اول با انستیتوپاستور و آزمایشگاه دانشکده بهداشت کیت جدید تشخیص کرونای جدید را تولید کردیم.
نمکی بر همین اساس اضافه کرد: ما اولین مورد را در پیک پاییزه به صورت H1 و N1 داشتیم و منتظر این هم بودیم که پیک آنفولانزا در زمستان بروز کند.
وزیر بهداشت همچنین یادآور شد: ما مواردی را در شهر قم در قالب سرماخوردگی آنفولانزا داشتیم که گزارش شده بود و پس از آن متأسفانه دو مورد در 29 بهمن ماه سال گذشته گزارش شد که گفتند دچار علایمی مشکوک شده که ما همان موقع گفتیم این گزارش با گزارش‌های قبلی متفاوت است و باید شک کنیم که احتمالاً همان ویروس جدید کرونا است.
وی همچنین بیان داشت: ما در صبح روز چهارشنبه 30 بهمن اعلام کردیم دو مورد بیمار مبتلا به کرونا در قم داشتیم که البته از نظر کلینیک کرونا تشخیص داده شده بود و در پی آن اعلام شد از سه مورد آزمایش یک مورد مثبت اعلام شده است اگر چه برخی اعلام کردند که اعلام این قبل از انتخابات درست نیست اما من تأکید کردم که راستگویی خدمت به مردم است هر چند این موارد باید به تفصیل در جلسه غیرعلنی توضیح داده شود.
نمکی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: البته ذکر این نکته هم ضروری است که آنچه در گیلان اتفاق افتاد با آنچه در قم رخ داد دو مقوله کاملاً متفاوت بوده است و برای تک‌تک موارد مبتلا ما توضیح داریم و همه آنها را مورد به مورد بررسی کردیم که در جلسه غیرعلنی باید گفته شود البته این به این معنی نیست که ما با مردم بیگانه هستیم.
وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: امروز، روز ریشه‌یابی منشأ بیماری کرونا نیست بلکه روز مبارزه تمام عیار با این ویروس است.
وزیر بهداشت در ادامه عنوان کرد: انشالله تا آخر اردیبهشت ماه به مهار ویروس کرونا خواهیم رسید.
این عضو کابینه دولت با بیان اینکه ما در بهمن ماه قبل از بروز نخستین کیس ها در 36 مبدأ ورودی، کنترل گذاشته و تب سنجی کردیم، ادامه داد: از اوایل بهمن ماه نیز خروج ماسک از کشور را ممنوع کردیم.
وی مهمترین افتخار کشور را سرگردان نشدن بیماران در دوران پیک بیماری ناشی از ویروس کرونا دانست و گفت: این در حالی است که این ویروس بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی را به زانو درآورده، به طوری که بیماران در چمن های بیرون بیمارستان ها سرگردان هستند، این در حالی است که میزان تخت بیمارستان های اروپایی در بدترین حالت 4 تا 5 برابر ایران است.
وزیر بهداشت با قدردانی از حمایت مقام معظم رهبری در مبارزه با ویروس کرونا تاکید کرد: حمایت های ایشان قوت قلبی برای ما بود، علاوه بر این از خدمات دولت، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، سازمان های مردم نهاد و سایر دستگاه های مربوطه که ما را برای رسیدن به نقطه مطلوب کمک کردند، تشکر می کنم.
نمکی گفت: در حال حاضر کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شده و تصور کرد که به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم.
وی با بیان اینکه برای واردات ماسک و لباس پرستاران با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران با مشکلات بسیار روبه‌رو بودیم، افزود: سازمان جهانی بهداشت با برقراری ویدئوکنفرانس خواهان ارائه تجربه موفقیت‌آمیز ایران در مبارزه با کرونا به سایر کشورها شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: همدلی ملی با پشتوانه مقام معظم رهبری موجب شد برای نخستین بار نمازهای جمعه، مدارس، دانشگاه‌ها، حرم مقدس امام رضا (ع)، اعتکاف و سفرهای راهیان نور در کشور تعطیل شود.
وی غربالگری عمومی که به عنوان بسیج ملی مبارزه با کرونا از آن یاد می‌شود را یکی از راهکارهای اصلی کشور برای مبارزه با این ویروس توصیف کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح شناسایی بیماران در مراحل اولیه انجام گرفت به همین دلیل آمار بیمارستان‌ها و تعداد مرگ و میرها کاهش یافت.
نمکی اضافه کرد: با اجرای غربالگری عمومی، بیماریابی فعال‌تر شد و همین امر موجب کاهش فشار به کادر درمان و بیمارستان‌ها شد.

تابش: احتمالا تست کرونا 50 نماینده مثبت باشد
نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: طی دیروز و امروز از نمایندگان تست کرونا گرفته شده و ممکن است تست 50 نفر آنها مثبت بوده و دیگر فردا جلسه علنی برگزار نشود.
محمدرضا تابش نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح سه فوریتی اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دلیل این‌که این طرح با قید سه فوریت مطرح شده است آن است که طی دیروز و امروز از نمایندگان تست کرونا گرفته شده و ممکن است تست 50 نفر آنها مثبت بوده و بعد دیگر فردا جلسه علنی برگزار نشود.
در ادامه اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: تست کرونای 11 نفر مثبت بوده است.

رشد 3 برابری مسافران مترو در پایتخت
مدیران تهران درباره حجم مسافران در 16 فروردین اعلام کردند؛ قبل از شیوع کرونا مسافران مترو یک میلیون و 800 هزار نفر در طول یک روز بودند که در ایام نوروز این میزان به کمتر از صد هزار نفر رسید ولی یک روز پس از تعطیلات حدود 2 تا 3 برابر شد و بسیاری از شهروندان ترجیح داده‌اند با مترو در تهران رفت و آمد کنند.
توصیه‌ها دوباره شروع ولی از تعداد مسافران حمل و نقل عمومی کاسته نشد. با توجه به این که مترو و اتوبوس در پایتخت تعطیل نشده بود مدیران شهری تصمیم گرفتند که طرح فاصله گذاری اجتماعی را در حمل و نقل عمومی اجرایی کنند بر همین اساس برنامه ریزی ها آغاز شد.

طرحی نو برای مسافران اتوبوس
محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره شلوغی اتوبوس‌های پایتخت اظهار داشت: تا زمانی که ممانعت خروج از منازل وجود نداشته باشد و شهروندان پروتکلی برای تردد در سطح شهر نداشته باشند استفاده از اتوبوس انجام می‌گیرد و تعداد مسافران نیز اندک نیست.
وی افزود:‌ عکس‌ها و فیلم‌ها که از شلوغی اتوبوس‌ها منتشر شده،‌ نشان می‌دهد متاسفانه شهروندان به تعداد اندک استفاده از ماسک و دستکش را مدنظر قرار داده‌اند. بنابراین علاوه بر اینکه ما تمهیداتی جهت مقابله با کرونا در اتوبوس‌های شرکت واحد در نظر گرفته‌ایم ولی رعایت موضوعات بهداشتی توسط مردم هم بسیار حائز اهمیت است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد:‌ در حال تدوین طرح فاصله گذاری اجتماعی اتوبوس‌ها در پایتخت هستیم که برخی اقدامات این طرح آغاز شده و بنا داریم نحوه چیدمان اتوبوس‌ها و محل ایستادن مسافران را به صورتی طراحی کنیم که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.
ترفع گفت: به طور مثال برخی صندلی‌ها با علامت ضربدر نشانه گذاری می‌شود تا مسافران بر روی آن ننشینند و فاصله با مسافر دیگر رعایت شود.
همچنین در محل ایستادن مسافران علامت‌هایی درج می‌شود که تنها در این نقاط بایستند و به یکدیگر نزدیک نشوند.

سوار کردن 3 مسافر در صندلی عقب تاکسی ممنوع شد
قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران هم درباره موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌های پایتخت گفت: این موضوع از هفته آخر اسفند سال 98 در سازمان تاکسیرانی مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس این مساله را به تاکسیرانان اعلام کردیم.
وی افزود: رانندگان تاکسی مجاز هستند جهت پیشگیری از کرونا تنها دو مسافر را در صندلی عقب سوار کنند و کرایه تاکسی برای مسافران مشابه قبل در نظر گرفته شده و تغییری نکرده است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی به همه تاکسی‌های خطوط مختلف پایتخت ابلاغ و اعلام شده است ، خاطر نشان کرد: تاکسیران‌ها موظفند مبالغ درج شده بر روی برچسب نرخ را از مسافران بگیرند و هیچگونه افزایش نرخی پیش از طی شدن روال قانونی مجاز نیست.

فاصله گذاری اجتماعی برای مترو امکان پذیر نیست
یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره این موضوع گفت: اگر تعداد مسافران زیاد باشد اقدامی نمی‌توانیم انجام دهیم. شهرداری نمی‌تواند تقاضا را در مترو کاهش دهد ولی تمام تلاش لازم را انجام تا با مدیریت سر فاصله‌ها و کاهش آن از تراکم جمعیت بکاهیم.
وی افزود: طی روزهای اخیر که به گفته برخی مترو شلوغ شده تنها 20 درصد مسافران حضور یافته بودند ولی با این وجود ما از 80 درصد ظرفیت مترو برای تردد این افراد استفاده کرده‌ایم.
سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران با اشاره به اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی در محیط‌های خلوت قابل اجرایی است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران در هفته آینده بیشتر باشد. ما نمی‌توانیم مانع سوار شدن مسافران به مترو شویم یا برای این موضوع مامور پیش‌بینی کنیم. بنابراین بسیار منطقی است که اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی برای مترو امکان پذیر نیست.
حجت گفت: طی روزهای اخیر از محیط‌هایی که تراکم جمعیت در متروها داشتیم ایستگاه‌های تقاطعی است به طور مثال مسافران که از کرج به سمت تهران می‌آیند در خط دو و ایستگاه صادقیه جمعیت زیادی وجودی دارد. ولی دوباره در مسیرها کمی از ازدحام جمعیت کاسته می‌شود. این موضوع برای ایستگاه امام خمینی (ره) که تقاطعی است، صدق می‌کند و در ساعاتی تراکم در مترو واقعا غیرقابل قبول است.
وی خاطرنشان کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتانیم از اتوبوس‌های کمکی جهت کاهش تراکم جمعیت در مترو در ایستگاه‌های تقاطعی استفاده کنیم. به طور مثال مسافرانی که از کرج به صادقیه می‌آیند در ایستگاه صادقیه آنها را راهنمایی کنیم که سوار اتوبوس شوند و از این طریق این افراد را به متروی آزادی منتقل کنیم و از آنجا ادامه تردد برایشان انجام گیرد. با این راهکار ترافیک غیرقابل قبول را می‌توان در نقاطی که گلوگاه مترو است تا حدودی کنترل کنیم.
سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران بیان داشت:‌اگر متقاضی مترو افزایش یابد باید چاره‌ای اندیشید البته کارهای فرهنگی را ما در این زمینه انجام داده‌ایم و توصیه شده مردم برای حفظ سلامت خود و دیگران در خانه بمانند ولی برخی از افراد چاره‌ای برای استفاده از مترو ندارند.
حجت خاطرنشان کرد: حدود 20 درصد مسافران اکنون با مترو سفر می‌کنند. حال تصور کنید این رقم به بیش از 50 درصد برسد. بنابراین باید راهکار اساسی در این زمینه داشت.

فاصله گذاری اجتماعی لفظ ادبی است
فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران نیز  گفت: فاصله گذاری اجتماعی لفظ ادبی است و باید به موضوع فیزیکی این مستله توجه داشته همچنین این طرح در حوزه های مختلف به اشکال متفاوت اجرا شده و به عبارتی این لفظ ادبی ترجمه می‌شود به طور مثال در تاکسی، بانک و هواپیما هر کدام روش جداگانه‌ای برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.
وی بیان داشت: فاصله گذاری اجتماعی امروزه جزو الزامات زندگی افراد شده و باید تعریف های مختلفی را در این زمینه در نظر گرفته. ما در قطارهای مترو علاوه بر اینکه توصیه هایی را در نظر گرفته‌ایم در حال برنامه‌ریزی هستیم که چگونه می توان اقدامات موثری را انجام داد تا از انتقال کرونا ویشگیری کرد ولی باید توجه داشت که مترو وسیله حمل و نقل انبوه‌بر است و شرایط آن با سایر وسایل حمل و نقل عمومی کاملاً متفاوت در نظر گرفته می‌شود.
نوبخت با اشاره به اینکه شلوغی مترو نسبت به قبل از شیوع کرونا کاهش داشته است، گفت: در برخی خطوط‌ مترو از جمله ایستگاه‌های تقاطعی همیشه ترافیک وجود داشته و در هر حالتی این ترافیک است لذا باید آموزش‌ها به صورتی باشد که مردم خودشان را رعایت کنند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران خاطرنشان کرد: به دنبال شبیه سازی طرح هایی هستیم که بتوان آن را در مترو اجرا کرد البته همکاران ما مشغول اجرای اقداماتی در گیت ها هستند تا الزمات بهداشتی بهتر رعایت شود.

تهران نقطه داغ کرونا در کشور
فرمانده ستاد کرونای تهران با اشاره به اینکه هیچ نقطه پاکی از کرونا در تهران نداریم، گفت: پایتخت نقطه داغ کرونا در کل کشور است.
علیرضا زالی فرمانده ستاد کرونای تهران در حاشیه برگزاری دویست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره موضوع کرونا در پایتخت اظهار داشت: در جلسه امروز دغدغه و پیشنهادات اعضای شورای شهر مطرح شد و تصمیم گرفتیم که بیش از گذشته از پشتیبانی شورای شهر در مورد پیشگیری و مقابله با کرونا استفاده کنیم.
وی افزود: بسیاری از پیشنهادات شورای شهری‌ها در ستاد کرونا نیاز به پیگیری دارد، بر همین اساس از ظرفیت مدنی شورا از این به بعد استفاده خواهیم کرد تا اقدامات بیشتری جهت مقابله با کووید 19 حاصل شود.
فرمانده ستاد کرونای تهران ادامه داد: پایتخت با حجم فراوان ترددها نسبت به سایر شهرها مواجه بوده و در حال حاضر هیچ منطقه پاکی به لحاظ نبود کرونا نداریم. میزان آلودگی این ویروس در تهران بالا است که البته ما با ردیابی تلفن همراه مبتلایان و نرم‌افزارهای تراکنش‌های مالی آنها برخی از مناطق را بیشتر مورد بررسی قرار داده‌ایم.
وی گفت: طی روزهای آینده کار مشترکی را با شهرداری تهران در حوزه محله‌محوری آغاز می‌کنیم تا مشخص شود کدام محله مبتلایان بیشتری دارد و باید اقدامات گسترده‌تری برای آن انجام داد.
زالی در مورد حضور مردم تهران در سطح خیابان‌ها علی‌رغم وجود کرونا گفت: برخی از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به حضور در خیابان و مراجعه به ادارات را دارند که با ارائه تسهیلاتی در زمینه چک‌ها، اجاره‌بها و مالیات می‌توان بخشی از این رفت‌وآمدها را کاهش داد. دولت هم باید بسته‌های حمایتی را هر چه سریعتر در نظر گیرد و آن را توزیع کند. ولی دسته دیگری از مردم بدون ضرورت در سطح شهر حضور می‌یابند که این مسأله اختلال‌هایی را نیز در شدت یافتن کرونا ایجاد می‌کند.
فرمانده ستاد کرونای تهران خاطرنشان کرد: شرایط کرونا در حال حاضر به صورتی است که آمار آن بالا بوده البته با فراز و نشیب‌هایی همراه است. همچنین به طور کلی در بحران کرونا پایتخت نقطه داغ محسوب می‌شود و هر گونه طرح و مداخله‌ای باید با اصل فاصله‌گذاری اجتماعی صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: این اصل باید با جامعیت بیشتر اعمال شود و شورای شهر هم کمک کند تا اقدامات اساسی صورت گیرد و با عجله از بحران عبور نکنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش: برای غلبه بر ویروس کرونا پای کار هستیم
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: تمامی امکانات ما در خدمت مردم برای مقابله با بیماری کرونا است تا بتوانیم بر این بیماری غلبه کنیم و هر لحظه و به هر شکلی که تدبیر شود، ما در کنار مردم پای کار مقابله با این بیماری هستیم.
امیردریادار حسین خانزادی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران در بندعباس به شیوع ویروس کرونا اشاره و با بیان این که «این ویروس هیچ مرزی نمی‌شناسد»، اظهار کرد: نیروی دریایی ارتش نیز در راستای مقابله با این ویروس در مناطق استقراری خود در سراسر کشور، فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده که شامل بخش‌های درمانی، ضدعفونی و ایجاد نقاهتگاه است.
وی افزود: ظرفیت‌های بیمارستانی و زیرساخت‌های درمانی، مشارکت در قرنطینه، ضدعفونی مستمر اماکن و معابر و شهرها، ایجاد مراکز نقاهتگاهی و ... گوشه‌ای از اقدامات نیروی دریایی ارتش در کنار مردم برای غلبه بر این بیماری است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره ایجاد نقاهتگاه توسط این نیرو در بندرعباس برای کمک به طی چرخه درمان بیماران کرونایی، تصریح کرد: هر لحظه و به هر شکلی که تدبیر شود، ما در کنار مردم پای کار مقابله با این بیماری هستیم.
دریادار خانزادی در سفر به بندرعباس از نقاهتگاه 100 تخت‌خوابی نیروی دریایی ارتش که در مجموعه ورزشی شهدای 7 تیر ایجاد شده است نیز بازدید خواهد کرد.
وی گفت: غلبه بر این بیماری با همدلی و مشارکت همه مردم میسر است و ما نیز امکانات بهداشتی، درمانی، تجهیزاتی و انسانی خود را در این زمینه بر پایه تدابیر صورت گرفته، به میدان آورده‌ایم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: ایجاد تقاهتگاه‌ها در مناطق مختلف کشور با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی هر استان صورت گرفته است تا به روند تکمیل درمان بیماران کرونا کمک کرده و مانع از شیوع این بیماری شود.

اطلاعیه شماره یک درباره طرح فاصله‌گذاری هوشمند
کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا موارد مهمی از طرح فاصله‌گذاری هوشمند را منتشر کرد.
کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا موارد مهمی را از طرح فاصله‌گذاری هوشمند اطلاعیه شماره یک درباره طرح فاصله‌گذاری هوشمندکه از تاریخ 23 فروردین در استان‌های کشور و از 30 فروردین در تهران به اجرا در می‌آید منتشر کرد.
در این اطلاعیه آمده است: ضمن تشکر از همکاری و مشارکت مردم عزیز ایران در اجرای طرح فاصله ‎گذاری اجتماعی برای مقابله با ویروس کووید 19 و با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد طرح فاصله‌گذاری هوشمند، موارد زیر به اطلاع عموم می‎رساند:
1- با توجه به ماهیت گسترش و قابلیت بیماری کووید 19 (کرونا) فاصله‌ گذاری اجتماعی مهم‌ترین راهکار کنترل همه‌گیری این بیماری است و رعایت این فاصله تا زمانی که بیماری در جامعه در چرخش باشد ضروری و با عنایت به اینکه می‌تواند تا 95 درصد مانع از شیوع گردد باید ادامه یابد.
 2- طرح فاصله‌گذاری هوشمند ادامه طرح فاصله‎ گذاری اجتماعی است که از اسفند ماه همزمان با شیوع بیماری کرونا در ایران اجرا شده و در این مرحله، صرفا مشاغل «غیر پر ریسک» همراه با التزام به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از تاریخ 23 فروردین در استان‌های کشور و از 30 فروردین در تهران مجوز فعالیت پیدا می‌کنند.

اطلاعیه شماره 5 کمیته امنیتی، اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا
اطلاعیه شماره 5 کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا صادر شد.
متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است:
ضمن تقدیر و سپاسگزاری مجدد از همراهی و همکاری عموم مردم در سراسر کشور که تاکنون، منجر به اجرای موفق مراحل مختلف مقابله با بیماری کرونا شده است و با عنایت به تصمیمات چهاردهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در حضور ریاست محترم جمهوری، به استحضار ملت شریف و عزیز ایران می‌رساند؛ اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا (فاصله گذاری اجتماعی) که از روز هشتم فروردین آغاز شد به ترتیب ذیل الذکر، تا پایان فروردین سال جاری ادامه دارد:
1- صرفاً افراد بومی ساکن (مقیم) هر شهر مجاز به ورود به آن شهر بوده و ورود افراد غیر ساکن، ممنوع است.
2- خروج افراد غیر ساکن برای رفتن به محل سکونت خود بلامانع است. این افراد در طول مسیر اجازه ورود به شهر‌ها را ندارند و از کنار گذر‌ها عبور خواهند کرد.
3- مدارس و دانشگاه‌ها کماکان تعطیل است.
4- پارک ها، بوستان ها، تفرجگاه ها، مراکز تفریحی، استخر‌ها و اماکن مشابه که محل تجمع افراد هستند کماکان تعطیل است.
5- فعالیت ادارات دولتی از 23 فروردین ماه با ترتیبات جدید برابر بخشنامه سازمان اداری و استخدامی در خصوص میزان نیروی انسانی و ساعات کاری ادامه می‌یابد.
6- برگزاری هرگونه تجمع و مراسم رسمی، غیر رسمی و مذهبی همچنان ممنوع است.
7- برگزاری اعیاد شعبانیه در قالب برپایی ایستگاه‌های صلواتی، برپایی مراسم، جشن‌های مولودی خوانی و نظایر آن ممنوع است.
8- تردد خودرو‌های امدادی، درمانی، پلیس، حمل بار، کالاها و مایحتاج مردم و همچنین سوخت، کماکان، مشمول ممنوعیت‌های این طرح نخواهد بود.
9- تردد کارمندان و کارگرانی که محل سکونت آن‌ها با محل کارشان در نقاط مختلف قرار دارد، با ارائه مدارک شناسایی معتبر بلامانع است.
10- تردد دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی و سایر مصادیق مورد نیاز، تکنسین‌های مخابراتی و دیگر مواردی که بنا به ضرورت از طریق مراجع ذیربط، هماهنگ می‌شود، با ارائه مدارک شناسایی معتبر امکانپذیر است.
11- در مورد فعالیت اصناف و مشاغل:
الف) مشاغل گروه اول، مطابق اطلاعیه‌های قبلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
ب) فعالیت مشاغل و صنوف دارای ریسک کم و متوسط که فهرست جدید آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد، در استان‌ها از تاریخ 23-1-1399 و در استان تهران از تاریخ 31-1-1399 مطابق پروتکل‌ها و شرایطی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ و جزئیات آن از سوی وزارت صمت اعلام می‌شود، به صورت تدریجی آغاز خواهد شد.
12- به منظور پیشگیری از بروز مشکلات و سردرگمی برای عموم مردم، تأکید می‌شود؛ هرگونه اعلام ممنوعیت و یا محدودیت خارج از ترتیبات اعلام شده در اطلاعیه کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی، برخلاف مصوبات این ستاد و فاقد هرگونه اعتبار قانونی است و همه دستگاه‌های مسئول در سطوح ملی و در استانها، باید صرفاً در حدود مصوبات ابلاغی کمیته، اطلاع رسانی و اعمال قانون کنند.
13- درصورت عدم رعایت هر یک از موارد دوازده گانه فوق الذکر، برابر قانون با متخلفین برخورد خواهد شد.
در خاتمه با تقدیر مجدد از همراهی صمیمانه آحاد مردم در این امر خطیر و برهه حساس، و با اعلام اینکه، هرگونه تصمیم گیری جدید متناسب با شرایط پیش رو، رسماً و از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌های رسمی، به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید، توجه جدی به رعایت پویش در خانه می‌مانیم (مگر برای امور واقعاً ضروری) از سوی عموم هموطنان عزیز، مورد تأکید قرار می‌گیرد.
امید است با همت عالی همگانی و در ایام مبارک ماه پرفضیلت و پربرکت شعبان، خداوند متعال، رحمت خاص خود را به همه مردم و خدمتگزاران علی الخصوص فعالان بخش درمان و یاوران و پشتیبانان بهداشت و سلامت کشور عنایت فرماید.
کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا