شناسهٔ خبر: 37821754 - سرویس اجتماعی
منبع: آریا | لینک خبر

آریا گزارش می دهد؛

ویروسی مرگبار که درمان اختصاصی ندارد/ مرگ 41 نفر و 1300 آلوده به کرونا ویروس !

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- یک عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با تاکید بر این که ویروس کرونا واکسن و درمان اختصاصی ندارد، رعایت بهداشت فردی را تنها راه مقابله با این ویروس دانست.
به گزارش خبرگزاری  آریا،تلفات شیوع کروناویروس در چین تاکنون به 41 تن رسیده و بیش از 1300 نفر در جهان نیز به این ویروس آلوده شده‌اند.
این ویروس که به تازگی شناخته شده هشداردهنده است زیرا موضوعات بسیار ناشناخته‌ای در مورد آن وجود دارد که "میزان خطرزاییِ ویروس" و "چگونگی انتقال فرد به فرد آن" از جمله این موارد است.این کروناویروس موجب بروز علائم شبه ذات‌الریه می‌شود که در برخی موارد کشنده است. تب، مشکلات تنفسی و سرفه از جمله این علائم هستند.
در پی افزایش شمار تلفات شیوع کروناویروس در چین امروز به 41 نفر، مقامات این کشور بر آن شدند تا به منظور پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر این ویروس، سفرها را کنترل کرده و برگزاری مراسم عمومی و تجمعات را لغو کنند.همچنین بیش از 1300 نفر از مردم جهان به این ویروس که برای اولین بار از یک فروشگاه مواد غذایی دریایی در شهر «ووهان»چین شیوع پیدا کرد، آلوده شده‌اند.مسئولان سلامت در سراسر جهان در تلاش هستند تا از همه‌گیری این ویروس کشنده جلوگیری کنند.
از روز پنج‌شنبه در شهر ووهان که جمعیتی 11 میلیون نفری دارد، تقریبا تمامی پروازهای فرودگاهِ این شهر لغو شده و در جاده‌های اصلی شهر نیز تمامی رفت و آمدها تحت کنترل انجام می‌شود.همچنین در تمامی استان «هوبئی» محدودیت‌های جابجایی و تردد اعمال شده است.

کشورهای درگیر با کروناویروس
در عین حال مواردی از ابتلا به این ویروس در کشورهای تایلند، ویتنام، سنگاپور، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، نپال، مالزی، فرانسه، ایالات متحده و استرالیا گزارش شده است.
مقامات استرالیا امروز اولین مورد از ابتلا به کروناویروس را که یک تبعه چینی بوده تایید کردند.گفته شده این مرد نوزدهم ماه جاری میلادی به استرالیا سفر کرده و اکنون در بیمارستان ملبورن تحت درمان قرار دارد.
همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا روز گذشته اعلام کرد ابتلای دو نفر به این ویروس تایید شده و یک نفر هم مشکوک به بیماری است. گفته شده دو نفر از مبتلایان به کروناویروس به شهر ووهان سفر داشته‌اند.
کمیسیون ملی سلامت در چین اعلام کرد: شش تیم پزشکی متشکل از 1230 کادر درمان به شهر ووهان اعزام شده‌اند.

انجام معاینه مسافران پروازهای چین به ایران
اما سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز  درپی شیوع ویروس کرونا در چین خبر از انجام معاینه مسافران پروازهای چین به ایران را داد و گفت: با استقرار مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فرودگاه امام خمینی (ره)همه مسافرانی که از مبدأ چین به ایران وارد می‌شوند تحت معاینات پزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا قرار می‌گیرند.
رضا جعفرزاده  اظهار کرده که باید به توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه ویژه‌ شود و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در کشور جزو دغدغه‌های ما هم بوده‌ است؛ بنابراین همه پروازهای ورودی از چین در فرودگاه امام خمینی (ره) توسط مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر دار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بررسی و مسافران آن معاینه می‌شوند.
به گفته وی پروازهایی که از این مسیر و به عنوان پروازهای کانکشن به استان‌ها و فرودگاه‌های دیگر می‌روند نیز مورد معاینه قرار خواهد گرفت و در آن جا نیز تهمیدات لازم اندیشیده شده است.اما براساس توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه مسافرانی که به آن مناطق سفر کردند و ملاقات‌هایی داشته‌اند باید همه موارد و نکات بهداشت فردی را رعایت کنند، چراکه به گفته این وزارتخانه انتقال این بیماری مانند ویروس سرماخوردگی بسیار سریع است.

شیوع کروناویروس چین

هیچ مورد مشکوکی از ابتلا به کروناویروس جدید در ایران گزارش نشده است
از طرفی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ضمن انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص انتشار کروناویروس جدید در چین و برخی کشورها، در عین حال با اشاره به علایم و راه‌های پیشگیری از آن تاکید کرد که تاکنون هیچ مورد حتی مشکوکی از ابتلا به کروناویروس جدید در ایران گزارش نشده است.
در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت آمده است:«‌ موارد ابتلا به کروناویروس جدید تاکنون در چندین کشور مشاهده شده است، اما اکثر موارد در کشور چین بوده است. در هر کشوری نظام مراقبت بیماری‌های آن کشور در جهت کنترل این بیماری اقدام می کنند. اقداماتی که براساس پروتکل علمی برخورد با طغیان‌ها، اپیدمی‌ها و پاندمی‌ها انجام می‌شود.
در کشور ما نیز با نظارت و راهبری معاونت بهداشتی و مرکز مدیریت بیماری های واگیر در تمام پایانه‌های مرزی کشور به ویژه فرودگاه ها و بنادر بین المللی، پایگاه های مراقبت های بهداشتی مرزی با حضور تیم های متشکل از کارشناسان و متخصصان بهداشت و مبارزه با بیماری ها فعالند و با تجهیزات مناسب هرگونه مورد مشکوک ورودی به کشور را تحت غربالگری و مراقبت های لازم قرار می دهند.
با شناسایی احتمالی هر مورد مشکوک به بیماری و یا افراد دارای علائم، فرد مورد نظر تحت تدابیر بهداشتی خاص قرار می‌گیرد و بررسی‌ها و درمان های لازم صورت می گیرد.این اصل نه فقط برای این ویروس و این بیماری، بلکه سال‌های سال است در کشور برای پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر به ویژه بیماری های نوپدید جریان دارد.چنانکه در ایام اربعین حسینی، ورود اتباع از مرزهای شرقی و غربی و در دیگر روزهای سال حسب مورد و هشدارها تحت مراقبت قرار می گیرند.

"کرونا ویروس" درمان اختصاصی ندارد
از سوی دیگر یک عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با تاکید بر این که ویروس کرونا واکسن و درمان اختصاصی ندارد، رعایت بهداشت فردی را تنها راه مقابله با این ویروس دانست.
دکتر مسعود مردانی - فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به بروز موارد جدید حاد تنفسی در شهر ووهان کشور چین و موج نگرانی در سراسر دنیا در رابطه با شیوع و همه‌گیری این بیماری، به ایرانیانی که در چین اقامت دارند و یا قصد خروج از کشور به مقصد چین را به هر دلیلی دارند توصیه کرد: افرادی که در چین اقامت دارند باید از تردد غیر ضروری به شهرها و مناطق درگیر با این بیماری پرهیز کنند و به هموطنان و تجار ایرانی نیز توصیه می‌کنم از سفر غیر ضروری به مقصد چین تا اطلاع ثانوی جدا خودداری کنند.
به گفته وی ، ویروس کرونا ویروسی  شناخته شده است که بعد از رینو وویروس‌ها دومین علت عفوت های دستگاه تنفسی فوقانی محسوب می شوند. دو نوع از این ویروس به نام بیماری سارس در سال 2003 در  تمام دنیا اپیدمی شد که در همان بازه زمانی 774 مورد مرگ و میر را به خود اختصاص داد. همچنین در ادامه نوع دیگر این ویروس در عربستان شیوع پیدا کرد و موجب مرگ و میر 885 نفر شد، بعدها مشخص شد شتر و شیر شتر می‌تواند از عوامل انتقال این بیماری باشد.


جزئیاتی از نسل جدید ویروس کرونا در چین
نسل جدید ویروس کرونا که در کشور چین شیوع پیدا کرده  نوع جدیدی از ویروس کروناست که با انواع دیگر آن متفاوت است.
مردانی درباره نحوه شیوع این ویروس در کشور چین توضیح داد: این ویروس 31 سپتامبر 2019 میلادی در شهر ووهان کشور چین شیوع پیدا کرد و مشاهدات اولیه گواه این مهم بود که عمدتا مبتلایان در بازار عمده فروشی ماهی و غذاهای دریایی فعالیت می‌کردند، که در همان روزهای آغازین شیوع این بیماری به تعطیلی بازار و انجام اقدامات سلامت و گندزدایی از این بازارها تقریبا این بیماری کنترل شد.
عضو کمیته کشوری آنفلوانزا ادامه داد:این بیماری تشابه  70 درصدی با ویروس سارس دارد و اولین مورد مرگ و میر ناشی از ابتلا به آن در ژانویه 2020 در چین اتفاق افتاد، به دنبال آن تعدادی از پرسنل پزشکی و خدمت دهندگان سرویس‌های درمانی با این بیماری درگیر شدند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه، به روند شتابنده انتقال انسان به انسان این ویروس در دنیا اشاره کرد و گفت:بعد از کشور چین موارد ابتلا در تایلند، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، استرالیا و اخیرا طی 48 ساعت گذشته در فرانسه مشاهده شده است.

کره جنوبی چین بیماری مرس کروناویروس آنفلوآنزا فارن


پروازی تاکنون ممنوع نشده
اما سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در کشور دغدغه ملی برای ما محسوب می‌شود، در پاسخ به اینکه آیا پروازی تاکنون به این دلیل ممنوع شده است؟ گفته که وزارت بهداشت است که به عنوان مرجع رسمی در این زمینه باید مسائل را به ما منتقل کند که تاکنون هیچ درخواستی برای ممنوعیت یا محدودیت پروازها در راستای پیشگیری از شیوع این بیماری به ما اعلام نکرده است.

چه افرادی بیشتر از همه مراقب باشند
همچنین عضو کمیته کشوری آنفلوانزا با بیان این که احتمال انتقال این بیماری از حیوانات زنده مثل گرگ، خفاش، خرگوش، نهنگ سفید و مار گزارش شده می گوید:افرادی که با این حیوانات سر و کار دارند باید مسایل بهداشت فردی و اجتماعی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.
مردانی شست و شوی مکرر دست ها را مهمترین و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری ذکر کرد و گفت: رعایت بهداشت فردی در مقابل بیماران علامت‌دار مثل سرفه، تنگی نفس، آب ریزش بینی و علایم تنفسی است.همچنین افرادی که سرفه و عطسه می کنند باید از دستمال کاغذی یکبار مصرف و یا در صورت نبودن دستمال حداقل در آستین لباس خود سرفه یا عطسه کنند.
حتی مورد مشکوکی از ابتلا به کروناویروس در ایران گزارش نشده
وزارت بهداشت نیز با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ مورد حتی مشکوکی از ابتلا به کروناویروس جدید در ایران گزارش نشده است اعلام کرده که نظام آزمایشگاهی کشور به صورت فعال هرگونه نمونه به دست آمده آزمایشگاهی از طریق واحدهای بهداشتی درمانی را بلافاصله مورد سنجش قرار می دهند و نتایج آن برای اقدامات بعدی به مراجع ذیصلاح ارسال می‌شود.این اقدامات براساس پروتکل های فنی و علمی است و ساختار بیماریابی، کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کشور در منطقه خاورمیانه شرایط مطلوبی دارد.تمام این موارد به معنی آمادگی ساختار سلامت کشور برای پیشگیری از طغیان هرگونه بیماری است ولیکن احتیاطات لازم برای پیشگیری نیاز به خودمراقبتی و توجه به اصول بهداشت فردی و عمومی دارد.از هموطنان عزیز درخواست می شود اطلاعات مربوط به این بیماری را تنها از طریق رسانه های رسمی کشور و آن هم از مراجع رسمی حوزه سلامت پیگیری کنند.
پیشگیری کروناویروس جدید همانند بسیاری از بیماری ‌ای ویروسی مجاری تنفسی بسیار ساده بوده و شامل شستشوی مکرر دست و صورت با شوینده‌های مناسب، عدم تماس نزدیک با افراد دارای علائم شبه آنفلوآنزا، پرهیز از مصافحه و روبوسی و در آغوش کشیدن، است.