شناسهٔ خبر: 37298503 - سرویس فرهنگی
منبع: تسنیم | لینک خبر

مدل مفهومی، نظری و عملی تکریم مقام معلمان تدوین شود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به انتخاب معلمان با شایستگی‌های بارز گفت: مدل مفهومی، نظری و عملی تکریم مقام معلمان تدوین شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی الهیار ترکمن در نخستین جلسه ستاد بزرگداشت مقام معلم که در دفتر وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد، اظهار‌ کرد: شروع کار بزرگداشت ستاد مقام معلم به سال 63-1362 برمی‌گردد که در آن سال برنامه‌ای مدون شد تا از معلمان طبق شاخص‌هایی تقدیر و تجلیل به‌عمل آید.

وی افزود: این شیوه‌نامه تا سال 89-90 ادامه پیدا کرد، در سال 89 مواردی پیش‌بینی شد و از طرف هیئت دولت به استان‌ها سهمیه داده شد تا بر اساس آن معلمان انتخاب شوند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌وپرورش خاطرنشان‌کرد: در سال تحصیلی 94-95 بر اساس رویکردهای سند تحول تغییراتی در شیوه‌نامه داده شد که می‌توان به کمّی و قابل‌اندازه‌گیری شدن تدریجی برخی شاخص‌ها و همچنین شرکت داوطلبانه معلمان در فرایند انتخاب معلم اشاره کرد.

انتخاب معلمان با شایستگی‌های بارز معلمی

الهیار با اشاره به بازنگری عملکرد گذشته ستاد بزرگداشت مقام معلم بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین، اظهار‌ کرد: در هشت گام تغییر رویکرد در انتخاب معلم نمونه داشتیم تا به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم و بزرگداشت مقام معلم دست پیدا کنیم و در این شیوه از هر استان یک معلم واجد شایستگی‌های بارز معلمی همچون محبوبیت، مقبولیت و مرجعیت میان همکاران، دانش آموزان و اولیای آنان، انتخاب خواهد شد.

وی با بیان اینکه تغییر رویکرد دستاوردهایی داشته است، گفت: شناسایی معلمان توانمند و تلاشگر در کلاس درس، افزایش معلمان تقدیر‌شده، تهیه فیلم و کلیپ از جلوه‌های ویژه معلمی، مشارکت بیشتر اولیا در برنامه‌های تکریم و تقدیر از معلمان مدارس فرزندان خود و پررنگ شدن نقشه مدرسه در برنامه‌های تکریم و تقدیر از معلمان ازجمله این دستاوردهاست.

الهیار با اشاره به برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم در سال 98، اظهار‌ کرد: معلمان منتخب استانی با مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و وزیر آموزش‌وپرورش دیدار داشتند و در برنامه‌های متنوع دیگری همچون همایش سپاس معلم شرکت کردند.

وی در ادامه اضافه‌کرد: برای برنامه‌های بزرگداشت مقام معلم در سال 99 برنامه‌ریزی‌هایی را شروع کرده‌ایم و پیش‌بینی اعتبارات لازم، تشکیل جلسات ستاد مرکزی و نظارت و ارزیابی عملکرد استان‌ها را پیگیری خواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌وپرورش تصریح‌کرد: پیشنهاد می‌شود پژوهشی کاربردی انجام بگیرد تا بتوانیم به یک الگو و جمع‌بندی از فرایند انتخاب معلم دست پیدا کنیم و تدوین مدل مفهومی، نظری و عملی تکریم مقام معلم، تقسیم‌کار ملی و تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ها از اهداف آن پژوهش باشد.

انتهای پیام/