شناسهٔ خبر: 35105910 - سرویس سیاسی
منبع: مثلث | لینک خبر

وزیر کشور:‌ انتخابات امسال 100درصد الکترونیکی برگزار می‌شود

وزیر کشور گفت: با هماهنگی‌های لازم و احراز هویت‌های صورت گرفته، امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت صددرصد الکترونیکی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، صبح امروز یازدهم شهریورماه، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برای شرکت در مراسم تکریم استاندار سابق و معارفه استاندار جدید استان گیلان، وارد رشت شد.

گفتنی است، ارسلان زارع بنا به پیشنهاد وزارت کشور و با تصویب هیئت وزیران به عنوان استاندار جدید گیلان انتخاب شده است. پیش از انتخاب زارع که در ماه‌های اخیر، سرپرستی استانداری گیلان را بر عهده داشته است، مصطفی سالاری استاندار گیلان بود.

به گزارش تسنیم، وزیر کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به انتخابات اسفندماه سال جاری گفت: با هماهنگی‌های لازم و احراز هویت‌های صورت گرفته، امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت صددرصد الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی افزود: برای برگزاری باشکوه انتخابات هماهنگی‌های لازم با همه دستگاه‌ها از جمله شورای نگهبان، دستگاه‌های امنیتی و تبلیغی صورت گرفته است.

 

فعال سیاسی اصلاح طلب: وزیرکشور قول داد نگرانی اصلاح‌طلبان درباره بررسی صلاحیت نامزدها رفع شود

 

به گزارش کاوش،  احمد حکیمی‌پور در عین حال درباره انتظار اصلاح‌طلبان از روند برگزاری انتخابات مجلس یازدهم که قرار است اسفندماه امسال برگزار شود، گفت: اصلاح‌طلبان توقع دارند انتخابات قانونمند شود و مسئولان برگزاری انتخابات، چه اجرایی و چه نظارتی، بی‌طرفی کامل را در عمل پیاده کنند. ما توقع داریم همان صحبت رهبری که گفتند رأی حق‌الناس است مورد توجه‌شان باشد.

او افزود: نامزدها حق و حقوق قانونی دارند که باید اینها نیز رعایت شود و طبق قانون اگر نامزدی مشکلی دارد و قانونا واجد شرایط کاندیداتوری نیست، این را رسما اعلام کنند. اگر اشکالی هست اعلام کنند تا نامزدها بدانند.  این که به یک نفر خیلی کلی می‌گویند طبق بند فلان و فلان التزام به اسلام ندارید و اصلا معلوم نیست مصداقش چیست، اینها درست نیست. مصداقی معلوم کنند.

 

اصلاح‌طلبان چیزی بیشتر یا کمتر از اجرای قانون را نمی‌خواهند

 

عضو سابق شورای شهر تهران همچنین درباره اظهارات آیت‌الله شب‌زنده‌دار فقیه شورای نگهبان که «وقتی هیچ چیزی از مواضع اتخاذی داوطلبان در دسترس نیست و شناختی از او برای احراز صلاحیت‌ها یافت نمی‌شود، عدم احراز می‌زنیم» گفت: من همه را به سیاست‌های کلی نظام در امر انتخابات توجه می‌دهم. آنجا خیلی موارد وجود دارد که اگر قانون‌گذاران، مجریان و ناظران به آن توجه کنند، مسائل حل می‌شود. اصلاح‌طلبان چیزی بیشتر یا کمتر از اجرای قانون را نمی‌خواهند.

حکیمی‌پور تصریح کرد: در اجرای قانون باید به همه به یک میزان توجه شود و هیچ جریانی احساس نکند که از مصونیت قانونی برخوردار است و جریان دیگر احساس کند که در موردش دارند سخت‌گیری می‌کنند. فرصت برابر برای رقابت در همه زمینه‌ها جزو الزامات انتخابات پرشور است که امیدوارم همه دستگاه‌های ذیربط نظارتی و اجرایی به آن توجه کنند.

 

باید مصداق‌هایش ردصلاحیت را باید برای نامزد مشخص کنند

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا دلایل ردصلاحیت نامزدها را باید علنی اعلام کنند یا خصوصی به خود فرد بگویند، افزود: قانون گفته علت ردصلاحیت را باید به خود نامزد بگویند، ولی برخی موارد وجود دارد که خیلی کلی و مبهم است و همان‌طور که گفتم باید مصداق‌هایش را باید برای نامزد مشخص کنند. اعلام عمومی در قانون وجود ندارد.

 

اصولگرایان اصلا دغدغه‌‌ای ندارند

 

دبیرکل حزب اراده ملت با اشاره به دغدغه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یادآور شد: ما در نشستی که پنج‌شنبه 10مرداد با وزیر کشور داشتیم موضوع احراز عدم صلاحیت و عدم احرازها را مورد بحث قرار دادیم. ایشان در نکته جالبی گفتند همه دغدغه‌هایی که شما دارید اصولگرایان نیز راجع به انتخابات دارند، اما یک چیز اضافه‌ای هست که شما نسبت به آن دغدغه دارید و آنها ندارند، آن هم بحث صلاحیت‌‌ها و شورای نگهبان است. اصولگرایان اصلا در این رابطه دغدغه‌‌ای ندارند ولی اصلاح‌طلبان همواره در این مورد نقد و نگرانی دارند. ما معتقدیم این نگرانی‌ها برای اصلاح‌طلبان برطرف شود، احساس نشود که جریانی مشکلی و مسئله‌ای در شورای نگهبان برایش وجود ندارد و جریانی همیشه از این مسئله احساس نگرانی کند. این مسئله به‌خصوص احساس بی‌طرفی باید به وجود بیاید. وقتی ممکن است بی‌طرف باشید ولی احساس بی‌طرفی وجود نداشته باشد. این احساس در جامعه نیست. ما قضاوت نمی‌کنیم که بی‌طرف هستند یا خیر ولی جامعه این برداشت و دریافت را ندارد که بی‌طرفی وجود دارد. این احساس باید ایجاد شود.

 

ردصلاحیت کنشگران با سابقه و شناخته شده تبعاد دارد

 

حکیمی‌پور همچنین در توضیح بخش‌های دیگری از آنچه در جلسه با وزیر کشور گذشته، افزود: در انتخابات مجلس دهم حدود 12هزار نفر نامزد شده بودند که 6هزار نفر آنان احراز عدم صلاحیت یا عدم احراز خوردند. از اینها آنطور که وزیر کشور می‌گفت بیش از 5هزار نفر آنان هیچ پیگیری نمی‌کنند و نسبت به موضوع حساسیت ندارند؛ 400 تا 500 نفری هستند که چون چهره‌های سیاسی هستند و سابقه نمایندگی، استانداری و کار سیاسی دارند، معمولا کار را دنبال می‌کنند و موضوع احراز عدم صلاحیت‌شان عمومی و رسانه‌ای می‌شود. آقای رحمانی فضلی می‌گفت ما به دنبال آن هستیم تا برای این دسته از افراد که معمولا هر دوره خیلی مسئله‌یشان جدی و حساسیت‌برانگیز می‌شود، وقت بیشتری گذاشته شود و با دقت بیشتری رسیدگی شود و موضوع هم واقعا اعلام شود که چیست.

این فعال اصلاح طلب گفت: معمولا شورای نگهبان می‌گوید که چون روزهای آخر بررسی صلاحیت‌‌ها فرصت نیست و نمی‌رسیم به همه آنها رسیدگی کنیم می‌گوییم عدم احراز صلاحیت شده است، مشکلی هم ندارند ولی چون برایمان احراز نشده است همین‌جوری تأیید نمی‌کنیم و می‌گوییم احراز نشده است. افرادی که سابقه و پایگاه رأی دارند و جزو فعالان و کنشگران سیاسی هستند، چه کشوری و چه منطقه‌ای، ردصلاحیت‌شان تبعات دارد و باید مسئله شفاف و روشن معلوم شود.

رتبه اعتباری 34 میلیون ایرانی محاسبه شد در معاملات خود از آن استفاده کنید

برای درج آگهی و رپرتاژ با شماره 09036344509 تماس حاصل فرمایید .