شناسهٔ خبر: 34567640 - سرویس اجتماعی
منبع: تسنیم | لینک خبر

حسینی: به مشکلات هجوم آوریم/چهار موفقیت پیش روی آموزش‌وپرورش

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش گفت: با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، مشارکت و خلق منابع به سمت مشکلات هجوم آوریم.گرفتن اعتبار دو هزار میلیارد تومانی رتبه‌بندی، جشن پایان دادن به مدارس خشتی و بخاری‌های نفتی و پرداخت پاداش پایان خدمت از جمله توفیقات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدجواد حسینی در اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در اردوگاه شهید رجایی باغرود نیشابور اظهار‌کرد: یکی از مشکلات بزرگ آموزش‌وپرورش این است که تولید شاخص و داده می‌کند اما جهت بهبود عملکرد داده‌کاوی نمی‌کند و یقینا با رویکرد آینده پژوهانه بهبود عملکرد حاصل خواهد شد.

وی افزود: ما باید همواره وضعیت آموزش‌و‌پرورش را آسیب‌شناسی کنیم و تحول‌خواهی و تجدید نظر در رویه‌های ناکارآمد بسیار حائز اهمیت است و بجای استفاده از راهکارهای موقتی باید بر راهکارها و برنامه‌های طولانی مدت تمرکز کنیم و نگاه آموزش و پرورش به مسائل گوناگون باید همیشه ساختارگرایانه باشد.

قانون خاص آموزش‌وپرورش تدوین و اجرا می‌شود

حسینی تصریح کرد: بزرگترین مشکل آموزش و پرورش این است که متاسفانه ساختار ستادی و اداری این دستگاه به مانند سایر دستگاه‌ها بطور عام دیده شده است و این قانون فرصت‌های بسیاری را برای خلق ثروت و منابع از آموزش و پرورش گرفته است بنابراین همه علمای تعلیم و تربیت نظر دارند که آموزش و پرورش باید با قوانین خاص و نه عام اداره شود و این موضوع فرصت‌های بی‌بدیلی از جمله فرصت‌های اقتصادی را ایجاد خواهد کرد و در همین راستا به امید خدا قانون خاص آموزش و پرورش را تدوین و اجرایی خواهیم کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: آموزش و پرورش یک لشگر بزرگ اقتصادی نهفته و بالقوه است که باید به فعل تبدیل شود و در این راه باید از تمام ظرفیت‌های قانونی در جهت خلق منابع استفاده شود.

تدوین برنامه درسی سبک و روان برای کاهش بار کار مدرسه در دستور کار است

وی اظهار کرد: متاسفانه در آموزش‌و‌پرورش دچار یک سنگینی بار در برنامه‌ریزی درسی هستیم و این برنامه درسی آموزش‌زدگی، کنکور‌گرایی، نمره‌گرایی و تعلیم و تربیت تک ساحتی را موجب شده است و در این بین تدوین یک برنامه درسی سبک، روان، تمام ساحتی با کاهش بار کار مدرسه در دستور کار قرار دارد تا نظام تعلیم و تربیت را پویا و کیفی سازد.

حسینی تاکید‌کرد: آموزش‌و‌پرورش دارای ساختاری معیوب، متمرکز، عمودی، چند لایه، سانترالیسم، خشن و دارای حجم بالای بروکراسی اداری است و این ساختار معیوب عوارض زیادی از جمله بار اضافی مالی بر آموزش‌و‌پرورش تحمیل کرده است و تنها راه برون رفت از این مشکلات مدرسه محوری است که فاصله صف و ستاد را کاهش می‌دهد و حتماً باید ساختار روشنی از ابعاد مختلف مدرسه محوری تبیین شود تا با دادن اختیار به مدرسه و مدیر و افزایش سطح مشارکت بتوانیم تحول و ارتقاء کیفیت آموزشی را به مدرسه بازگردانیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: یکی از مشکلات نیروی انسانی در آموزش‌و‌پرورش توزیع نامتوازن آن در کشور است که این موضوع هدر رفت منابع را در پی خواهد داشت و طرح آمایش سرزمین و سند جامع این چالش را حل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در کنار ساماندهی نیروی انسانی باید به ساماندهی مدارس نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم، گفت: متاسفانه وجود 24 نوع مدرسه در ایران بهره‌وری مدارس را کاهش داده است بنابراین حتماً باید تکثر مدارس کاهش یافته و به سمت استفاده از مدارس بزرگ حرکت کنیم، تعلیم و تربیت تمام ساحتی در مدارس بزرگ، بهتر اتفاق می‌افتد و یکی از برنامه‌هایی که در این راستا انجام خواهیم داد ارتقاء کمی و کیفی و تقویت طرح مدارس حیات طیبه خواهد بود.

اتکای آموزش‌وپرورش به منابع دولتی باید کاهش یابد و از ظرفیت‌های جامعه استفاده کرد

حسینی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در نظام تعلیم و تربیت باید به آن توجه ویژه کنیم خروج از وابستگی به بودجه و اعتبارات دولتی آموزش‌و‌پرورش است و در حال حاضر 360 دستگاه از بودجه دولت سهم دارند و گرچه اعتبارات آموزش‌و پرورش از 9 درصد به 13 درصد ارتقاء یافته است اما باید 20 تا 25 درصد بودجه کشور به دستگاه تعلیم و تربیت تعلق گیرد و در این مسیر باید از اتکا صرف به منابع دولتی فاصله گرفت و از همه ظرفیت‌های جامعه استفاده کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش را باید به صورت مشارکتی مدیریت کنیم، گفت: استفاده از همه ظرفیت‌ها هنر است و یکی از این مشارکت‌ها بحث پروژه مهر است که اوج هنر مشارکت در آموزش‌و‌پرورش محسوب می‌شود و حتماً باید به پروره مهر توجه و اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به اوضاع اقتصادی حال حاضر نباید فقط مشکلات و چالش‌ها را مطرح کنیم و باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی، مشارکت حداکثری و خلق منابع به سمت مسائل و مشکلات هجوم آوریم و گرفتن اعتبار دو هزار میلیارد تومانی طرح رتبه‌بندی معلمان، جشن پایان دادن به مدارس خشت‌و‌گلی، جشن پایان دادن به بخاری‌های نفتی مدارس و گرفتن اعتبار پاداش پایان خدمت فرهنگیان جهت واریز در ماه‌های مرداد و شهریور از جمله توفیقاتی است که با وجود همه مشکلات موجود در حال تحقق و عملیاتی شدن است.

انتهای پیام/