روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مکالمات ضبط شده در دقایقی که کشتی استنا ایمپرو با پرچم انگلیس توقیف شده را در شماره روز یکشنبه خود منتشرکرده است. این نوار که توسط سازمان امنیت دریانوردی ضبط شده، نشان میدهد یک افسر سپاهی به زبان انگلیسی خطاب به کشتی مزبور میگوید اگر تبعیت کنید سالم خواهید ماند. ۳۶۰ درجه دور بزنید و ادامه دهید. از سوی دیگر یک نظامی انگلیسی از کشتی جنگی فاکس تروت ۲۳۶ انگلیسی به کشتی مزبور پیام میدهد که شما در تنگه بینالمللی حرکت میکنید و کسی حق ممانعت یا مزاحمت شما را ندارد، لطفا تایید کنید که در مسیر بینالمللی حرکت میکنید.
در این خصوص ذکر چند نکته حائز اهمیت است:
۱ ـ این ادعای افسر انگلیسی است که بنا به گفته نیویورک تایمز میتواند درست نباشد.
۲ـ افسرانگلیسی از فرمانده کشتی میخواهد که این موضوع را تایید کند و ظاهرا پاسخی نمیگیرد.
۳ ـ مالک کشتی یاد شده سوئدی است و خدمه آن هم همگی غیر انگلیسیاند و نفتکش هم خالی است و فرمانده کشتی نیز تبعه انگلیس نیست و فقط پرچم انگلیس بر فراز آن در اهتزاز است. آنچه لندن را عصبی کرده زیر سوال رفتن پرچم انگلیس است که القا شده دیگران زیر سایه آن امنیت خواهند داشت. روزانه بین ۱۵ تا ۳۰ نفتکش با این پرچم از تنگه هرمز عبور میکنند.
۴ ـ انتشار این مکالمه تایید اظهارات مسئول روابط عمومی سپاه است که گفته بود یک ناو جنگی انگلیسی تلاش کرده بود از توقیف کشتی ممانعت کند و رد ادعای انگلیسیها که گفته بودند ناو جنگی آنها در فاصله یک ساعتی از محل استقرار کشتی مورد نظر بوده و نتوانسته دخالت کند.
۵ ـ اینکه لندن دستور داده است تا اطلاع ثانوی کشتیهای حامل پرچم انگلیس از منطقه دور باشند نشان دهنده این است که نیروی دریایی انگلیس توان حمایت از این کشتیها را ندارد. ادامه این وضع زیان اقتصادی مهمی را متوجه آنها خواهد کرد.
به صورت فراگیر در رسانههای جهانی گفته شده توقیف یک نفتکش با پرچم انگلیس، انتقام ایرانیها از توقیف نفتکش حامل دو میلیون بشکه نفت ایران در تنگه جبل الطارق بوده است. در این خصوص هم یاد آوری چند نکته ضروری است:
۱ ـ انگلیس عملا از اتحادیه اروپا خارج شده است و حق اعمال تصمیمات اتحادیه را ندارد.
۲ ـ اسپانیا به عنوان عضو این اتحادیه از دخالت انگلیس در آبهای سرزمینی در منطقه تنگه جبل الطارق به شدت مخالف بوده و بدان معترض است.
۳ ـ ۴۸ ساعت پیش از ورود کشتی گریس وان، حامل نفت ایران،دولت اسپانیا از طریق آمریکاییها در جریان قرار گرفته و نیروی دریایی کشور اسپانیا حرکت کشتی را زیر نظر داشته، لیکن دست به اقدامی نزده چون کشتی مزبور خلافی مرتکب نشده است.
۴ ـ بنا به نوشته نشریه انگلیسی ابزرور لندن، تصمیم اتحادیه اروپا در تحریم نفتی سوریه مربوط به اعضای این اتحادیه بوده نه کشورهای خارج از اتحادیه؛ بنابراین لندن بر خلاف موازین اقدام به توقیف کشتی ایرانی کرده و پس از آزاد کردن این کشتی باید غرامت توقف بیش از یکصد میلیون دلار پول نفت ایران را بپردازد.
۵ ـ وزیر خارجه ما گفته است که تحریم نفتی سوریه از سوی اتحادیه اروپا برای خرید نفت از آن کشور بوده نه فروش نفت. اگر همه این نکات را در کنار هم قرار دهیم لندن مرتکب خلاف آشکار شده و باید عواقب این نقض مقررات را تحمل کند.
نکته جالب توجه این که این بار انگلیسیها در اقدام خلافی که مرتکب شدهاند در انزوا قرار دارند؛ نه اتحادیه اروپا از آنها حمایت کرده و نه آمریکاییها. از سوی دیگر اقدام آنها در داخل انگلستان با انتقادات شدید مواجه شده تا حدی که سایمون تیسدال در نشریه ابزرور لندن در روز یک شنبه نوشته محافظهکاران تشنه قدرت که تمامی حواسشان متوجه خروج از اتحادیه اروپاست، بدون آنکه متوجه باشند در دامی که جان بولتون مشاور دونالد ترامپ برای آنها تنیده افتادهاند و در بحران روابط ایران و آمریکا ورود کردهاند. به گفته این نویسنده معلوم نیست یک نخست وزیر تازهکار چگونه میخواهد این بحران را حل کند. همچنین علیرغم ادعای مقامات جبل الطارق که گفتهاند راسا اقدام به توقیف کشتی حامل نفت ایران کردهاند بنا به منابعی که آقای تیسدال برملا کرده توقف کشتی به درخواست مستقیم آمریکا و تبعیت لندن صورت گرفته است.
آنچه میتوان در پایان نتیجه گرفت اینکه اول، وزارت خارجه ما باید شکایت ایران از دولت انگلیس در توقیف غیرقانونی کشتی حامل نفت ایران را از مجرای حقوقی بدون وقفه پیگیری کند. دوم، مسئله غرامت توقیف دومیلیون بشکه نفت ما در زمان توقف را با قاطعیت تقاضا کند. سوم، نقض مقررات از سوی دولت انگلیس را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تذکر دهد و اجازه ندهد که لندن با توسل به شیوه همیشگی خود علیه جمهوری اسلامی جو سازی کرده و دیگران را بر ضد ایران تحریک کند.عدم همگامی اسپانیا با آمریکا و اقدام نکردن آن کشور علیه منافع ما جای تقدیر دارد.
نکته پایانی این که اعمال اقتدار ملی ما توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران تلنگری باشد برای دیگران که نباید منافع ملی ایران اسلامی را به بازی بگیرند. زمان اعمال سیاست توپهای دریایی به سر آمده و ایران به عنوان قدرت مطرح منطقه باید جدی گرفته شود قدرتی که برای همسایگان خود تهدیدی نبوده بلکه در جهت ثبات منطقه قدم بر میدارد. آزادی کشتی با پرچم لیبریا و تلافی اقدام غیر قانونی لندن دو هفته پس از گروگان گیری کشتی حامل نفت ایران نشان از تدبیر و خویشتنداری مقامات کشورمان است و اینکه دولت انگلیس که از برجام تعریف و تمجید میکند در واقع همگام با آمریکا به منافع ایران ضربه میزند.