به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر صبح امروز(دوشنبه 31 تیر 98) با حضور هادی مظفری مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر، مجید حبیبی نژاد مدیر کنترل پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر، حسن نوفرستی مسئول برنامههای هنری موزه هنرهای معاصر تهران و سعید اسلام زاده مسئول روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
در آغاز این نشست هادی مظفری گفت: پیش بینی ما در مرمت موزه شامل 2 فاز بود. یک فاز 60درصدی و یک فاز 40درصدی. فاز 60درصدی به پایان رسید و گزارش فاز 40درصدی نیز بر اساس تقسیم بندیای که از جبهههای کاری آن صورت گرفته ارائه داده میشود.
وی افزود: وقتی موزه هنرهای معاصر افتتاح شد، بعد از 42 سال کارهای زیادی داشت که بخشی از آن قابل پیش بینی بود اما بخشی دیگر پس از شروع مرمت خود را نشان داد. در مجموع 12 جبهه اصلی و 130 جبهه فرعی در مرمت موزه هنرهای معاصر وجود داشت.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی درباره دلیل بروز تاخیر در مرمت موزه هنرهای معاصر گفت: اینکه چرا مرمت موزه در زمان مقرر به اتمام نرسید، در وهله نخست به این دلیل بود که در 14 ماه گذشته به لحاظ اقتصادی نوسانات زیادی در بازار وجود داشت. اگرچه همکاران ما اعتبارات لازم برای انجام این کار را پیش بینی کرده بودند و مشکلی برای تامین اعتبار وجود نداشت اما به روز شدن قیمت ها کار را سخت میکرد. ما مدام با افزایش چشمگیر قیمتها و نوسانات مواجه میشدیم و همین امر سرعت پیشرفت کار را به تاخیر میانداخت.
مظفری ادامه داد: دومین عامل تاخیر این بود که پس از مدتی در بعضی جبهههای کاری احساس کردیم پیمانکار سرعت لازم و کافی را ندارد؛ به همین خاطر ما از پیمان کار اول صرف نظر کردیم و کار را با پیمانکار جدیدی ادامه دادیم که مرحله تغییر پیمانکار نیز زمانبر بود.
وی افزود: عامل سوم بروز تاخیر، به شرایط خاص موزه هنرهای معاصر تهران بازمیگشت. این موزه سه ویژگی منحصر به فرد دارد؛ یکی ساختمان و بنای تاریخی و ارزشمند آن است، دوم آثاری که در گنجینه وجود دارد و سوم تاریخ شفاهی موزه. موزه تاریخ ارزشمندی دارد که مسئولیت مراقبت وجب به وجب از آن بر سختی کار میافزود. ما تلاش کردیم با تمرکز بر این سه ویژگی از موزه مراقبت کنیم.
مظفری ادامه داد: شرکت تهران سی وی مجری مرمت موزه و ناظر پروژه نیز شرکت هیدالو است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زمان اتمام مرمت موزه مشخص است یا خیر،گفت: نمیتوانیم تاریخ مشخصی را برای بازگشایی موزه اعلام کنیم. البته باید بگویم موزه در این مدت در بخش نرم افزاری تعطیل نبوده است. برای مثال راهاندازی بانک اطلاعاتی از آثار موزه که تاکنون وجود نداشت، در دستور کار قرار گرفت و اکنون 3259 اثر موجود در موزه با تمام جزییات در این سامانه ثبت شده است. پس از راستی آزمایی کار طراحی سامانه به پایان رسید و آماده بهره برداری است.
مظفری ادامه داد: اتفاق دیگری که در این مدت رخ داد، این بود که شبکه موزههای کشور را ایجاد کردیم و ظرف 2 ماه آینده حرکت آثار بین موزههای کشور انجام خواهد شد. تاکنون موزه هنرهای معاصر تهران، کرمان، آبادان و اصفهان در شبکه موزههای معاصر ایران ثبت شدهاند، البته موزه هنرهای معاصر اهواز به دلایل حقوقی قابل بهرهبرداری نیست که امیدواریم رفع شود. گردش اطلاعات و تبادل آثار میان این موزهها نیز پیش از بازگشایی موزه انجام خواهد شد.
وی درباره پیگیری حقوقی کتاب ایران مدرن که با موضوع آثار گنجینه موزه توسط فرح پهلوی در خارج از کشور به چاپ رسیده نیز گفت: بعد از چاپ کتاب ایران مدرن، انتشار این کتاب مورد پیگرد حقوقی قرار گرفت و محتویات کتاب پس از بررسی و ترجمه، در اختیار وکلای وزارتخانه قرار گرفت. همچنین موضوع با وکلای خارج از کشور نیز مطرح شد. ما این مسئله را بسته به کنوانسیونهایی که ایران امضا کرده است و همچنین تلاش دوستانمان در بخش حقوق بینالملل، پیگیری خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون فرایند مرمت موزه به دلیل مشکلات مالی متوقف شده است یا خیر، گفت: پروژه مرمت هیچ گاه به خاطر مشکلات مالی متوقف نشده و تا این لحظه هیچ مشکل مالی نداشتهایم.
در ادامه این نشست، مجید حبیبی نژاد مدیر کنترل پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر گفت: مرمت موزه شامل 12 جبهه اصلی بود. نخستین ضرورت مرمت موزه به بحث آب بندی و عایق بندی بام و فضای اطراف بازمیگشت.
وی ادامه داد: بحث بعدی، بر لزوم حفظ انرژی در موزه استوار بود. در این راستا کاری که انجام شد این بود که موزه از 3 جبهه تحت پوشش عایق حرارتی قرار گرفت. بخش بعدی به رفع آسیبهای وارده به موزه در طول زمان اختصاص داشت. مثلاً گچکاری مجدد دیوارها از جمله این اقدامات بود. بحث دیگر به بهسازی و نوسازی زیرساختهای تاسیساتی موزه بازمیگشت. بحث ترمیم و حفظ ارزشهای کالبدی بنا نیز از جمله حساسترین مراحل ترمیم بود. بهسازی و مرمت گنجینه موزه گام بعدی ما بود و سرانجام به روز رسانی و تجهیز سیستمهای امنیتی، حفاظتی و دوربینهای مدار بسته گام آخر بود.
حبیبی نژاد در ادامه در قالب یک پاور پوینت به توضیح جزییات فرایند انجام مرمت موزه هنرهای معاصر پرداخت.
در بخش دیگری از این نشست، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر درباره میزان تخصیص بودجه جهت مرمت موزه هنرهای معاصر گفت: ما به مبحث بودجه ورودی نداریم و اطلاعات دقیقی هم در این باره نداریم. اطلاعات دقیق در این باره در اختیار معاونت مدیریت و پشتیبانی وزارت خانه است.
وی ادامه داد: پس از پایان مرمت موزه در سازمان موزه بازنگری خواهیم کرد. طی سالهای گذشته سازمان اداری موزه بر سازمان هنری اش غالب شده و بیشتر به شکل یک اداره در آمده بود. ما در چارت اجرایی موزه تغییراتی ایجاد کرده ایم و قرار است به سمت موزههای مدرن معاصر حرکت کنیم. همچنین ایجاد هویت بصری برای موزه موضوع مهم دیگری است که روی آن متمرکز هستیم.
آقایی درباره فعالیت سینماتک موزه هنرهای معاصر گفت: با توجه به اینکه اکنون سینماتکهای بسیاری در سطح شهر تهران راه اندازی شده، لازم است سینماتک موزه هنرهای معاصر با نگاه و رویکرد جدیدی در دوران بازگشایی موزه فعالیت خود را ادامه دهد که جزییات این رویکرد جدید را در آینده اعلام خواهیم کرد.
وی نیز در پایان به چاپ کتاب ایران مدرن در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: ما این کتاب را تهیه و محتوای آن را بررسی کردهایم. تصاویر موجود در این کتاب بسیار بی کیفیت و در برخی موارد کاملا تار هستند. این کتاب در مجموع یکی از ضعیفترین کتابهای هنری موجود در بازار است و بیش از اینکه کتابی هنری باشد، اثری سیاسی است که نه با هدف معرفی موزه هنرهای معاصر، بلکه مستمسکی برای معرفی و تبلیغ خاندان پهلوی است.
انتهای پیام/
∎