شناسهٔ خبر: 33486324 - سرویس اقتصادی
منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برخی مستاجران کرمانی به کانکس‌نشینی روی آورده‌اند

یک عضو اتحادیه مشاوران املاک استان کرمان گفت: در حال حاضر بازار مسکن در آرامش خاصی به سر می‌برد و بعد از خروج از رکود و افزایش، بیشتر متقاضیان دست نگه داشته‌اند و احتمالا تا بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی که اتفاقات سیاسی رقم می‌خورد، بازار مسکن در همین آرامش به سر می‌برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیدعلی گلسرخی با بیان اینکه اصولا بازار مسکن قبل و بعد از رکود ارزیابی می‌شود، تصریح کرد: بعد از رکود، افزایش 100 درصدی را هم در مسکن استیجاری و هم خرید و فروش داشتیم.
وی بیان کرد: در دوران رکود متقاضیان بازار مسکن کم می شوند و به دلیل اینکه بازار مسکن رابطه مستقیم با عرضه و تقاضا دارد لذا وقتی تقاضا کم باشد، موجب رکود می‌شود و با خروج از رکود متقاضیان وارد بخش مسکن می‌شوند و افزایش قیمت را تسریع می‌دهند و بیشتر باعث افزایش قیمت می‌شوند.
وی درباره قیمت هر متر زمین در شهر کرمان اظهار کرد: قیمت زمین در کرمان براساس غصب (25 مترمربع) محاسبه می شود و عُرف در شهر کرمان غصب است که در پایین ترین محله شهر و حاشیه‌ها قیمت هر غصب زمین 10 میلیون تومان، در مناطق بالای شهر هر قصب 200 میلیون تومان و در محله های متوسط قیمت 60 تا 80 میلیون تومان است.
گلسرخی درباره پیش‌بینی آینده بازار مسکن افزود: وقتی بازار راکد می‌شود، قیمت‌ها در همان رنج باقی می‌ماند و ثبات قیمت‌ها را داریم اما قیمت ملک هیچ وقت کاهش نداشته و نخواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در بحث مسکن استیجاری متاسفانه مستاجران در شهر کرمان خیلی با مشکل مواجه هستند و اگر هر سال بخواهند خانه را تغییر بدهند، هر سال خانه‌ها کوچک‌تر و محله ها به محله پایین‌تری تبدیل می‌شود.
این فعال حوزه مسکن بیان کرد: یک مستاجر در پایین شهر در سال‌های 96 و 97 اکنون خانه کوچک‌تر و در محله پایین‌تری دارد و متاسفانه دولت در هر دو بخش مسکن چه خرید و فروش و چه استیجاری ورود پیدا نکرده و سرمایه‌گذاری انجام نداده است.
گلسرخی افزود: به ویژه در بخش مسکن استیجاری که قشر متوسط و رو به ضعیف جامعه در این بخش هستند، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند و واقعیتی که وجود دارد این است که خیلی از شهروندان ما توان پرداخت اجاره خانه را ندارند.
وی تصریح کرد: سال‌ها قبل گفته شد که اگر دولت در شهر کرمان در بخش مسکن که شرایط خاصی دارد و مهاجرپذیر است، ورود نکند، در آینده با پدیده‌های اجتماعی خاص و معضلات اجتماعی مواجه شده و بعضا امکان دارد مستاجران به حاشیه‌نشینی رو بیاورند و این خود می تواند پیامدهای اجتماعی وحشتناک زیادی داشته باشد.
وی افزود: مادامی که دولت به عنوان سرمایه‌گذار وارد بخش مسکن نشده، نمی‌تواند کنترلی در این بخش داشته باشد.