شناسهٔ خبر: 33139800 - سرویس علمی-فناوری
منبع: موبایلستان | لینک خبر

نگاهی به مشخصات فنی و امکانات هوآوی P30 Lite

عباس خوانساری

صاحب‌خبر -

شرکت هواوی پیش از این بارها کاربران خود را با ارائه محصولات نیرومند با قیمتی به مراتب کمتر از رقبای دیگر بازار، غافلگیر کرده است و شاید به همین دلیل نیز هواوی P30 Lite را نتوان یک غافلگیری ویژه از سوی این شرکت دانست. با این وجود باید گفت که این دستگاه در نوع خود یکی از بهترین نمونه‌های تولید شده در خروجی خط تولید این شرکت است که انتظار می‌رود در بازار مصرف نیز موفقیت بسیار بزرگی را تجربه کند. به بهانه عرضه این محصول در بازار جهانی و حضور آن در بازار ایران در این مقاله نگاهی به امکانات و ویژگی‌های منحصر به فرد این تلفن همراه هوشمند خواهیم پرداخت.

نگاهی به مشخصات فنی و امکانات هوآوی P30 Lite نگاهی به مشخصات فنی و امکانات هوآوی P30 Lite

طراحی ظاهری

اگر شما هم مثل من از طرفداران دستگاه‌های سبک هستید باید به شما بگویم که هواوی P30 Lite می‌تواند محصولی بسیار جذاب برای شما باشد. این تلفن همراه هوشمند با بدنه‌ای به ابعاد 15.3 در 7.3 سانتی‌متر به ضخامت 7.4 میلی‌‌متر، یک غول بسیار خوش قواره و جذاب است. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، هواوی P30 Lite از بدنه‌ای بسیار سبک بهره می‌برد و وزن 159 گرمی آن موجب شده است که شاهد یک محصول بسیار مناسب در این رده ابعادی باشیم. البته بخش عمده‌ای از این موفقیت به واسطه استفاده از پلاستیک در بدنه است که شاید به مذاق هر کاربری خوش نیاید.

با این وجود پلاستیک به کار برده شده در هواوی P30 Lite، بسیاری با کیفیت است و حتی ممکن است برای شما یادآور دستگاه‌هایی باشد که بدنه‌ای فلزی دارند. دور تا دور نمایشگر این دستگاه، یک جاشیه مشکی رنگ قرار دارد که در مدل‌هایی با رنگ‌بندی روشن، جذابیت خاصی به این تلفن همراه می‌دهد. در بخش پشتی دستگاه نیز طراحی بسیار ساده و استانداردی را شاهد هستیم که موجب می‌شود تا بتوان طراحی ظاهری هواوی P30 Lite را خوب ولی فاقد نوآوری دانست.

نمایشگر

نمایشگر به کار رفته بر روی هواوی P30 Lite، از نوع ال‌سی‌دی است و ابعاد آن 6.15 اینچ است. این نمایشگر با پشتیبانی از خروجی 2312 در 1080 پیکسل، کیفیت تصویر بسیار مناسبی را به کاربران خود ارائه می‌کند. این رزولوشن بر اساس ابعاد یاد شده موجب شده است که شاهد تراکم 415 پیکسل در هر اینچ بر روی هواوی P30 Lite باشیم که رقمی مناسب برای دستگاهی در این حد است. نسبت نمایشگر به بدنه هواوی P30 Lite نیز برابر با 84.2 درصد است که موجب می‌شود تا شاهد نمایشگری کشیده و جذاب بر روی این مدل باشیم.

در زمینه خروجی رنگ و کیفیت نور خروجی نیز هواوی P30 Lite یک محصول بسیار مناسب محسوب می‌شود و شاید بتوان نمایشگر این دستگاه را در میان برترین نمایشگرهای ال‌سی‌دی موجود در بازار مصرف به حساب آورد.

مطالب مرتبط

 

توان پردازشی

پردازنده کایرین 710، یکی از پرازنده‌های رده میانی شرکت های سیلیکون است که چندین محصول هواوی از موهبت داشتن آن بهره برده‌‌‌اند. سابقه کاری این پردازنده نشان داده است که می‌توان برای بسیاری از فعالیت‌های نسبتا سنگین بر روی دستگاه میزبان آن حساب کرد و هواوی P30 Lite نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نگاهی به مشخصات فنی و امکانات هوآوی P30 Lite نگاهی به مشخصات فنی و امکانات هوآوی P30 Lite

هواوی P30 Lite با استفاده از پردازنده 8 هسته‌ای خود که بر پایه معماری 12 نانومتری ساخته شده است، امتیازهای نسبتا مناسب و خوبی را در بنچ‌مارک‌های استاندارد به دست آورده است. نتیجه کسب شده توسط هواوی P30 Lite در بنچ‌مارک GeekBench نسخه 4.1 در بخش چندهسته‌ای 5547 برابر با و در بخش تک هسته‌ای برابر با 1544 بوده است. این دستگاه در بنچ‌مارک محبوب و مشهور AnTuTu نیز توانست تا امتیاز 135068 را کسب کند. این امتیازها نشان دهنده این هستند که این تلفن همراه هوشمند به نوعی نیرومندترین محصول شرکت هواوی است که پسوند لایت را به دنبال نام خود می‌بیند.

حافظه و امکانات ذخیره‌سازی

هواوی P30 Lite با دو رده از رم به مقادیر 4 و 6 گیگابایت به بازار عرضه می‌شود که ارقامی مناسب و استاندارد برای دستگاهی در این رده هستند. البته مهم نیست که حجم رم شما چقدر است، حافظه داخلی هواوی P30 Lite در هر دو حالت برابر با 128 گیگابایت است که رقمی مناسب و درخور توجه برای رده کاری این دستگاه محسوب می‌شود.

نگاهی به مشخصات فنی و امکانات هوآوی P30 Lite نگاهی به مشخصات فنی و امکانات هوآوی P30 Lite

البته کاربرانی که نیاز به فضای بیشتر برای حافظه داخلی دستگاه خود دارند می‌توانند با استفاده از درگاه کارت میکرو اس‌دی موجود بر روی هواوی P30 Lite، یک کارت حافظه تا سقف 1 ترابایت را بر روی این محصول قرار داده و از حجم اضافه شده به محصول خود استفاده کنند. البته هواوی P30 Lite به درگاه مستقل مجهز نیست و برای استفاده از کارت  حافظه باید از یک ورودی سیم‌کارت، چشم پوشی کرد.

دوربین

شاید بتوان دوربین تعبیه شده بر روی هواوی P30 Lite را بهترین دوربین موجود در دستگاه‌های همرده دانست. دوربین اصلی موجود بر روی هواوی P30 Lite، یک دوربین سه‌گانه است که شامل یک عدسی 48 مگاپیکسلی، یک عدسی 8 مگاپیکسلی و یک عدسی 2 مگاپیکسلی هستند. این عدسی‌ها برای ایجاد عمق و برداشت نور طبیعی به کار می‌روند و در عمل خروجی بسیار مطلوبی را برای این محصول به ارمغان آورده‌اند.

دوربین سلفی هواوی P30 Lite یک گزینه ایده‌ال برای کسانی است که به برداشت عکس‌های سلفی علاقه دارند. این دوربین 32 مگاپیکسلی را می‌توان یکی از بهترین ویژگی‌های این دستگاه دانست که مسلما بسیاری را به خرید آن مجاب خواهد کرد. با این وجود در آینده در مقاله‌ای به‌صورت مفصل  به دوربین سلفی این دستگاه خواهیم پرداخت.

در مطالب بعدی به دوربین این گوشی به صورت اختصاصی خواهیم پرداخت.

سیستم صوتی

خروجی صوتی هواوی P30 Lite را باید در مقایسه با پرچمداران هواوی، متوسط دانست ولی این امر به هیچ عنوان به این معنی نیست که این تلفن همراه هوشمند از نظر خروجی صوتی در سطح پایینی قرار دارد. این دستگاه می‌تواند صدایی نسبتا مناسب را برای کاربران خود فراهم سازد که البته این صدا در مواقعی که بیس بالایی در موسیقی وجود دارد، اندکی خش دار می‌شود ولی در سایر موارد شاهد صدایی بلند، رسا و صاف از این مدل هستیم.

با توجه به وجود جک 3.5 میلی‌متری بر روی هواوی P30 Lite می‌توان بلندگوهایی با کیفیت بسیار بالا را به آن وصل کرده و کیفیت خروجی صدا را به مراتب بهبود بخشید. همچنین در استفاده از هدفون نیز شاهد عملکرد مناسبی توسط هواوی P30 Lite هستیم که کیفیت صوتی این مدل را در سطح محصولات متوسط رو به بالا قرار می‌دهد.

نگاهی به مشخصات فنی و امکانات هوآوی P30 Lite نگاهی به مشخصات فنی و امکانات هوآوی P30 Lite

باتری

باتری 3340 میلی آمپرساعتی موجود بر روی هواوی P30 Lite می‌تواند برای مدت زمانی بسیار طولانی به کاربران این مدل خدمت رسانی کند. این باتری در آزمایش‌های انجام شده موفق شد تا در مکالمه بر روی شبکه 5G، نزدیک به 29 ساعت به کارکردن ادامه بدهد. این زمان در شرایط استفاده از دستگاه برای وب‌گردی به نزدیک به 15 ساعت می‌رسید و در زمان پخش یک فیلم با کیفیت FullHD نیز شاهد کارکرد این محصول برای مدت زمانی بیش از 13 ساعت هستیم. البته بخش عمده‌ای از عملکرد مناسب باتری این مدل را باید به نام نمایشگر کم‌مصرف آن نوشت ولی در مجموع عملکرد باتری هواوی P30 Lite، بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.

نگاهی به مشخصات فنی و امکانات هوآوی P30 Lite نگاهی به مشخصات فنی و امکانات هوآوی P30 Lite

نرم‌افزار

استفاده از اندروید 9 بر روی این محصول موجب شده است که به لطف رابط کاربری EMUI 9.0، یکی از تجربه‌های مدرن نرم‌افزاری را بر روی هواوی P30 Lite شاهد باشیم. این دستگاه تقریبا تمامی امکانات این نسخه از سیستم عامل گوگل را برای کاربران خود آماده کرده است و چندین نرم‌افزار جانبی نیز بر روی آن وجود دارند که موجب می‌شوند بتوان از نظر نرم‌افزاری، هواوی P30 Lite را قابل رقابت با پرچمداران هواوی و سایر شرکت‌ها دانست.

نگاهی به مشخصات فنی و امکانات هوآوی P30 Lite نگاهی به مشخصات فنی و امکانات هوآوی P30 Lite

امکانات جانبی

امکاناتی مانند حسگر اثر انگشت، شارژ سریع باتری و … موجب شده‌اند که این دستگاه به خوبی برای کاربران مناسب باشد. همچنین در جعبه هواوی P30 Lite، یک هدفون با کیفیت قرار دارد که می‌تواند برای بسیاری از کاربران، یک گزینه مناسب باشد. شاید استفاده از دوربین سلفی برای تشخیص چهره در دستگاه‌های پرچمدار یک ایراد محسوب شود ولی تعبیه شدن این فناوری بر روی هواوی P30 Lite موجب افزایش ارزش و کارایی‌های آن برای کاربران این محصول شده است. در مجموع باید گفت که هواوی P30 Lite در بخش امکانات جانبی، کمبود خاصی ندارد و شاهد یک محصول مناسب و استاندارد در این زمینه هستیم.

ارزش در برابر قیمت

وقتی که امکاناتی مانند دوربین هواوی P30 Lite را در کنار قیمت 330 دلاری آن قرار می‌دهیم، عملا ارزش این دستگاه به شدت افزایش پیدا می‌کند. اگر عکاسی با تلفن همراه را دوست دارید و بودجه‌ای محدود برای خریداری کردن تلفن همراه در اختیار شما است باید بدانید که هواوی P30 Lite عملا یکی از بالاتری ارزش‌ها را در برابر قیمت پرداختی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

نتیجه‌گیری

اگر به دنبال خریداری کردن محصولی هستید که با قیمتی مناسب و معقول، مزایای متعددی را به شما ارائه کند، می‌توانید به سراغ هواوی P30 Lite بروید. مزایایی مانند دوربین ویژه این دستگاه، آن را هم سطح با بسیاری از پرچمداران بازار قرار می‌دهد و توان پردازشی و حافظه داخلی این مدل نیز در نوع خود در سطحی مطلوب قرار دارند. با این تفاسیر باید گفت که هواوی P30 Lite یک محصول بسیار مناسب و یک گزینه مطلوب برای کسانی است که می‌خواهند با پرداخت رقمی نسبتا پایین، محصولی نیرومند در اختیار داشته باشند.