شناسهٔ خبر: 33030016 - سرویس اقتصادی
منبع: آریا | لینک خبر

شناسنامه دار کردن گردش پول سدي در برابر فساد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مديرعامل بانک توسعه صادرات ايران معتقد است با شناسنامه دار کردن گردش پول مي توان به راحتي خطا و فساد را در اقتصاد رديابي کرد .
به گزارش خبرگزاري آريا، بيماري دلالي عرصه کسب و کار ايران را تنگ کرده است؛ سوداگران اقتصادي نه تنها هيچ منفعتي براي اقتصاد کلان و منافع ملي کشور ندارند، بلکه با اقدامات خود تنها به آشفتگي اقتصادي دامن مي‌زنند؛ حلقه هاي مازاد زنجيره توليد ، عرضه و تقاضا، بستر مناسب براي تاخت و تاز دلالان در بازارهاي مختلف را فراهم کرده است تا به آنجا که دولت به اين مهم معترف شده و خواهان کوتاه کردن دست دلالان از اقتصاد کشور شده است، مديرعامل بانک توسعه صادرات ايران در گفتگو با خبرنگار اگزيم نيوز به بررسي راهکارهاي خلاصي اقتصاد از چنگ دلالي پرداخت و گفت:راهکارهايي براي اين وضعيت وجود دارد مثلا تشکيل بازار متشکل مي تواند تا حد زيادي به ايجاد شفافيت در بازار ارز کمک کند
علي صالح آبادي افزود: .متاسفانه کشور در زمينه نظام توزيع مشکل دارد و ضروريست که به سرعت نظام هاي توزيع در کشور اصلاح شود. در حوزه ارزي بازار متشکل ابزاريست که توزيع ارز را مديريت مي کند.
به گقته صالح آبادي اگر بتوانيم نظام هاي اقتصادي را در قالب سامانه هاي مربوط به خود بگنجانيم و آنها را به يکديگر متصل سازيم ، اين امکان فراهم مي شود که نظام هاي اطلاعاتي کشور به هم وصل شده و به شفافيت و انسجام اقتصاد کمک کند.
صالح آبادي رد و بدل شدن پول در کشور را در اين فرايندمهمترين مبنا براي اصلاح معرفي کرد و گفت: اين کاريست که در دنيا انجام مي شود و سيستم بانکي همه مبادلات را رصد و ثبت مي کند و به اين ترتيب به راحتي مي توان آن را رديابي کرد و با اشتراک اين داده ها با سامانه مالياتي فرايند ماليات ستاني را نيز توسعه بخشيد و جلو حجم عظيمي از فرارهاي مالياتي را گرفت. در واقع با شناسنامه دار کردن گردش پول مي توان به راحتي خطا و فساد را در اقتصاد رديابي کرد .
وي اذعان داشت: شناسنامه دارکردن گردش پول کمک بزرگي به سامان دهي نظام مالياتي در کشور خواهد کرد، متاسفانه ما در کشور براي شرکت ها ماليات داريم ولي براي اشخاص حقيقي ماليات نداريم؛ يک فرد هر فعاليتي داشته باشد اظهارنامه نمي دهد در حاليکه در کشورهاي پيشرفته شخص حقيقي نيز به سازمان مالياتي اظهارنامه ارائه مي کند.
مدير عامل بانک توسعه صادرات تصريح کرد: اگر برنامه اتصال سامانه ها راه بيفتد همه چيز روشن و شفاف مي شود و البته کار پيچيده اي نيست و تنها مستلزم ثبت ديتا بيس در سيستم IT است. در واقع با روشIT نيازي به پليس و بازرس نداريم چرا که سيستم به شکلي طراحي مي شود که خطا را بي پاسخ مي گذارد. نمي توانيم انتظار داشته باشيم تنها بر مبناي دستورالعمل و مقررات دلال ها کنترل شوند اين از امتيازات بالقوه سيستم هاست که مي تواند رفتار انسان ها را کنترل و تنظيم کند و جلو بروز خطا را بگيرد.
-->