شناسهٔ خبر: 32895675 - سرویس بین‌الملل
منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

حمله پهپادی یمنی‌ها به خطوط انتقال نفت عربستان در دریای سرخ

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: پهپادهای انتحاری‌ «قاصف K2» انصارالله یمن در عملیاتی کم سابقه با عبور از سامانه های پدافند هوایی پیشرفته «پاتریوت» سعودی ها و جولان در آسمان عربستان، خطوط انتقال نفت و تاسیسات نفتی این رژیم در سواحل دریای سرخ را هدف قرار دادند و بار دیگر بُهت و حیرت فرماندهان ائتلاف متجاوز عربی و ارتش های منطقه را برا‌نگیختند.

شبکه تلویزیونی «المسیره» به‌نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد‌: هفت فروند پهپاد انتحاری (بمب گذاری شده) «قاصف K2» ارتش و انصارالله یمن در عملیاتی بی سابقه ، تأسیسات نفتی و خطوط انتقال نفت رژیم سعودی در عمق خاک عربستان سعودی و در سواحل در‌یای سرخ را هدف قرار دادند و منهدم کردند.

شبکه العالم نیز به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد: هدف‌ها ، اقتصادی و نفتی و مشخصا انبارها و تاسیسات نفتی و ایستگاه های انتقال و پمپاژ نفت در بندر «ینبع» در غرب عربستان و در سواحل دریای سرخ بوده است. همچنین شبکه المیادین نیز به نقل از وزارت دفاع یمن اعلام کرد که هفت پهپاد به عمق عربستان سعودی نفوذ کردند و تأسیسات حیاتی بزرگی را هدف گرفتند.‌ به گفته منابع خبری پس از این حملات قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت و به ۷۱ر۲۹ دلار در هر بشکه رسید.‌در همین حال، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: با هفت فروند پهباد خط لوله نفت «ینبع» عربستان را که روزانه ۳ میلیون بشکه نفت صادر می کرد منهدم کردیم.

«محمد البخیتی» ، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله نیز اعلام کرد: عملیات هوایی مذکور بر اساس اطلاعات دریافتی دقیق صورت گرفت و تمامی اهداف مورد نظر خود را محقق کرد.«البخیتی» افزود: ما آمادگی اجرای عملیات بیشتر و حملات بی‌سابقه و دردناک در صورت ادامه تجاوز و محاصره ظالمانه یمن را داریم.وی به شبکه الجزیره گفت: این حمله در چارچوب توسعه دایره هدف‌های سعودی و اماراتی صورت گرفت تا این دو کشور در سیاست خود علیه یمن بازنگری کنند.

«فهمی الیوسفی» معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن نیز اعلام کرد: عملیاتی که یگان پهپادی ارتش و انصارالله یمن انجام داد تحولی منحصر به فرد بود که چندین پیام داشت؛ مهم‌ترین پیام‌ها این بود «کسانی که جز کلاشینکف، سلاحی در اختیار نداشتند، امروز پهپادهایی می‌سازند که به عمق کشورهای عضو ائتلاف سعودی می‌رسد». وی همچنین افزود: این اقدام ، خوش آمد گویی به ورود ناو هواپیمابر آمریکا به منطقه بود و اینکه ناوگان جنگی آمریکا نمی‌تواند به عربستان هیچ کمکی بکند.‌در چنین شرایطی و پس از گذشت تنها پنج ساعت از حمله پهپادی یمنی ها به تأسیسات حیاتی عربستان ، مقامات سعودی به این حمله اذعان و اعلام کردند که تأسیسات نفتی این کشور با پهپادهای انصارالله یمن هدف قرار گرفته شده اند.

سخنگوی سازمان امنیت عربستان در این راستا از حمله پهپادی به دو تأسیسات نفتی در دو استان در منطقه «ریاض» خبر داد و همزمان وزیر انرژی سعودی نیز از حریق در تأسیسات نفتی وابسته به شرکت نفت «آرامکو » خبر داد.‌سخنگوی سازمان امنیت کشور عربستان گفت: رأس ساعت شش تا شش‌ونیم صبح سه‌شنبه (دیروز) به وقت محلی ، دو ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت «آرامکو» در استان‌های «الدوادمی» و «عفیف» در حملات پهپادی نیروهای یمنی هدف قرار گرفتند.این سخنگو افزود: مسئولان ذی‌ربط اقدامات لازم را انجام داده‌اند و هر اتفاقی در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد.‌همزمان، «خالد بن عبد العزیز الفالح» وزیر انرژی و صنعت عربستان سعودی نیزاعلام کرد: دو ایستگاه پمپاژ نفت ویژه لوله‌های نفتی شرق – غرب که نفت سعودی را از چاه‌های منطقه «الشرقیه» به بندر «ینبع» (غرب) منتقل می‌کرد، مورد حمله پهپاد‌های بمب‌گذاری شده (انتحاری) یمنی ها قرار گرفت و این موضوع منجر به آتش‌سوزی در ایستگاه شماره هشت شد. خالد الفالح افزود: شرکت «آرامکو » عملیات پمپاژ نفت در خطوط لوله مذکور را متوقف کرده تا پس از تعمیر خسارت‌های وارد شده به ایستگاه، وضعیت به حالت طبیعی خود بازگردد.‌وی در ادامه گفت: عربستان این حمله را محکوم می‌کند و این اقدام تروریستی و خرابکارانه و همچنین اقدامی که اخیرا در سواحل بندر «الفجیره» امارات علیه تأسیسات و کشتی های تجاری و نفتکش های ما انجام شد، تنها عربستان را هدف قرار نمی‌گیرد بلکه تأمین امنیت انرژی جهان و اقتصاد جهانی را هدف قرار می‌دهد. وزارت خارجه بحرین نیز با صدور بیانیه‌ای حمله پهپادی یمنی ها به دو ایستگاه نفت عربستان سعودی در منطقه شرقی را محکوم کرد.

از طرفی، وزارت خارجه اردن نیز به عملیات یمنی‌ها علیه تأسیسات نفتی عربستان واکنش نشان داد.«سفیان القضات» سخنگوی وزارت خارجه اردن اعلام کرد: اردن این حمله را محکوم می‌کند و حمایت و همبستگی خود را با برادران در عربستان برای مقابله با هر تهدیدی که امنیت عربستان و ثبات آن را به مخاطره اندازد، اعلام می‌دارد.‌در چنین شرایطی و همزمان با این تحولات، مقامات ارتش آمریکا اعلام کردند که به روند تحقیقات انفجارها و حملات علیه نفتکش ها و کشتی های تجاری عربستان وامارات در سواحل « الفجیره» کمک می کنند. این مقامات گفتند: جنگنده‌های «اف ۱۵» و «اف ۳۵» نیز اقدام به گشت زنی بر فراز آب‌های خلیج فارس می کنند.‌از طرفی،«صباح الاحمد الصباح» امیر کویت در تماس تلفنی با ولیعهد ابوظبی، حملات علیه کشتی‌های نفتکش در بندر فجیره در سواحل امارات را محکوم کرد. در همین حال، «عبدالباری عطوان»، تحلیلگر و سردبیر روزنامه «رای الیوم» اعلام کرد: این حملات احتمالا توسط سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) انجام شده زیرا «تل آویو» خواستار وقوع جنگ در منطقه است و از چنین تنش آفرینی سود می برد.