شناسهٔ خبر: 32761041 - سرویس اقتصادی
منبع: آریا | لینک خبر

مهلت 60 روزه ايران به کشورهاي باقيمانده در برجام براي عمل به تعهدهاي نفتي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- شوراي‌عالي امنيت ملي در بيانيه‌اي اعلام کرد: کشورهاي باقيمانده در برجام 60 روز براي اجراي تعهدهاي خود به‌ويژه در حوزه‌هاي بانکي و نفتي فرصت دارند، در غير اين صورت، جمهوري اسلامي ايران مرحله به مرحله تعهدات ديگري را متوقف خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، متن کامل بيانيه شوراي‌عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران در راستاي صيانت از امنيت و منافع ملي مردم ايران و در اعمال حقوق جمهوري اسلامي ايران مندرج در بندهاي 26 و 36 برجام، امروز (18 ارديبهشت 1398) دستور توقف برخي اقدام‌هاي ايران در توافق برجام را صادر کرد. اين تصميم طي نامه مهمي از سوي دکتر روحاني، رئيس جمهوري و رئيس شوراي‌عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران به سران کشورهاي عضو برجام شامل آلمان، انگليس، چين، روسيه و فرانسه اعلام شده است.
اکنون يک سال از خروج غيرقانوني ايالات متحده آمريکا از توافق برجام و نقض مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل متحد توسط آمريکا مي‌گذرد و آن کشور با قلدري تمام و برخلاف تمامي اصول شناخته‌شده بين‌المللي تحريم‌هاي يکجانبه و غيرقانوني خود را مجددا اعمال کرده است. اين زورگويي آشکار آمريکا متاسفانه با هيچ اقدام درخور و متناسب از سوي شوراي امنيت و يا اعضاي باقي مانده در برجام مواجه نشده است.
جمهوري اسلامي ايران در طول يک‌ سال گذشته نهايت خويشتنداري را از خود نشان داده و به درخواست ديگر اعضاي برجام فرصت قابل توجهي در اختيار آنها قرار داده است تا اثرات و تبعات خروج آمريکا از برجام را جبران کنند. در اين مدت کميسيون مشترک برجام دو بار در سطح معاونين و دو بار در سطح وزراي امورخارجه تشکيل شده و کشورهاي باقي مانده در برجام در اين جلسات به صراحت اذعان کردند که رفع تحريم‌ها و برخورداري ايران از منافع اقتصادي حاصله، بخش حياتي از برجام است. آنها متعهد شدند که براي تحقق اين هدف راه‌حل‌هاي عملي به منظور عادي‌سازي و حتي ارتقاي همکاري‌هاي اقتصادي با ايران طراحي کنند.
متاسفانه اين حسن‌نيت و خويشتنداري هوشمندانه مردم ايران بي‌پاسخ مانده و غير از صدور بيانيه‌هاي سياسي، هنوز هيچ سازوکار عملياتي براي جبران تحريم‌هاي آمريکا مستقر نشده است. بنابراين، جمهوري اسلامي ايران براي تامين حقوق خود و بازگردندان توازن به مطالبات طرفين در اين توافق، گزينه‌اي غير از کاهش تعهدات ندارد.
از اين جهت  اعلام مي‌کنيم که جمهوري اسلامي ايران در مرحله فعلي ديگر خود را متعهد به رعايت محدويت‌هاي مربوط به نگهداري ذخائر اورانيوم غني شده و ذخائر آب سنگين نمي‌داند. به کشورهاي باقي مانده در برجام شصت روز فرصت داده مي‌شود تا تعهدات خود به‌ويژه در حوزه‌هاي بانکي و نفتي را عملياتي کنند.
چنانچه در اين مهلت کشورهاي مزبور قادر نباشند مطالبات  ايران را تامين کنند، در مرحله بعدي جمهوري جمهوري اسلامي ايران رعايت محدوديت‌هاي مربوط به سطح غني‌سازي اورانيوم و اقدام‌هاي مربوط به مدرن‌سازي رآکتور آب سنگين اراک را نيز متوقف خواهد کرد. در هر زمان که خواسته‌هاي ما تامين شوند، ما نيز به همان ميزان اجراي مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهيم گرفت، اما در غير اين صورت، جمهوري اسلامي ايران مرحله به مرحله اجراي تعهدات ديگر را متوقف خواهد کرد.
جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد به مشورت‌هاي خود با اعضاي باقي‌ مانده برجام در تمامي سطوح ادامه دهد، اما نسبت به هر اقدام غيرمسئولانه، از جمله ارجاع موضوع به شوراي امنيت سازمان ملل متحد يا اعمال تحريم‌هاي بيشتر، عکس‌العمل قاطع و سريع نشان خواهد داد.
رئيس جمهوري اسلامي ايران در نامه خود به سران کشورهاي برجام به صراحت نوع واکنش جمهوري اسلامي ايران را خاطرنشان کرده است.
اکنون جمهوري اسلامي ايران حجت را بر کشورهاي عضو برجام و بر جامعه بين‌الملل تمام کرده است. ما با حسن نيت وارد مذاکرات هسته‌اي شديم، با حسن نيت توافق کرديم، با حسن نيت توافق را اجرا کرديم و پس از خروج آمريکا با حسن نيت زمان کافي در اختيار ديگر اعضاي برجام قرار داديم. حال نوبت کشورهاي باقي مانده در برجام است که حسن نيت خود را ثابت کرده و قدم‌هاي جدي و عملي براي حفظ برجام بردارند.
پنجره‌اي که اکنون در برابر ديپلماسي قرار دارد مدت زيادي باز نخواهد بود و مسئوليت شکست برجام و هرگونه تبعات احتمالي آن به‌طور کامل برعهده آمريکا و اعضاي باقي مانده در برجام قرار خواهد داشت.