شناسهٔ خبر: 31832010 - سرویس اقتصادی
منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

چرا نفت در بورس مشتری نداشت/تدوام عرضه‌ها، شرط موفقیت

امروز درحالی هفتمین و آخرین سری از عرضه ای نفت خام در بورس انرژی برای سال جاری رقم خورد که همچون چهار سری گذشته خریداری در سمت تقاضا حاضر نشد.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ امروز نیز در ادامه دوشنبه های بورسی، یک میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی عرضه شد اما همچنان به دلیل نبود خریدار معامله ای انجام نشد.

البته اخیرا زنگنه وزیر نفت در نشست خبری در خصوص عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: قانون به ما حکم کرده که هرماه دو میلیون بشکه نفت در بورس عرضه کنیم. اگر بفروشیم خوشحال می شویم اما در هرصورت عرضه نفت در بورس تکلیف قانونی است.وی افزود: فروش نفت در بورس کار سختی است چراکه بورس، شفاف‌ترین‌روش برای عرضه غیرشفاف‌ترین ماده در شرایط تحریم است. 

از سویی دیگر در ادامه عرضه های نفت خام در بورس انرژی و نبود خریدار، تبیانیان به اقتصادآنلاین گفت: برای امروز چند خریدار وجود داشت که البته به دلیل عدم پیش پرداخت، نتوانستد در عرضه حاضر شوند. وی یکی از دلایل حاضر نشدن خریداران را صدور دیرهنگام اطلاعیه عرضه اعلام کرد و گفت: در اطلاعیه اخیر عرضه نفت که چهارشنبه هفته گذشته صادر کردیم.

وی در خصوص چرایی عدم موفقیت عرضه نفت خام در بورس گفت: برای همچین اقدامات بزرگی باید تداوم در عرضه داشته باشیم تا خریداران بتوانند شرایط را سنجیده و مشتریان برون مرزی خود را پیدا کنند. از این رو امیدواریم با ادامه روند عرضه ها در سال آینده، نهایتا موفق به عرضه های همراه با معامله شویم.

گفتنی است در این مرحله واریز 6 درصد پیش پرداخت تا دو ساعت قبل از شروع عرضه الزامی است، اما امکان واریز ارزی این 6 درصد فراهم شده است. محل تحویل در فوب جزیره خارک می باشد، اما در این دور امکان تحویل محموله از طریق پالایشگاه تبریز و به صورت زمینی نیز فراهم شده است.

در این مرحله نیز تحویل محموله 4 ماه پس از انجام معامله و از تاریخ 14 فروردین الی25 تیر 1398 است و تحویل آن در سایر مناطق با تایید شرکت ملی نفت ایران امکان پذیر خواهد بود.