قانون- مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نحوه تعیین نرخ کرایه های تاکسی در سال ۹۸ را تشریح کرد.
به گزارش قانون، علیرضا قنادان در گفت و گو با خبرنگار مهر، در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین وضعیت تدوین نرخ کرایههای تاکسی در سال ۹۸ گفت: این لایحه در سازمان تاکسیرانی آماده شده است اما برای ارائه به شورا باید یک سیر داخلی در مجموعه شهرداری را طی کند. در حال حاضر لایحه پیشنهادی از سمت تاکسیرانی به معاونت حمل و نقل ترافیک ارائه شده است.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه سال گذشته تصویب لایحه نرخ کرایههای تاکسی با تاخیر همراه شد امسال تلاش کردیم زودتر لایحه را آماده کنیم تا پیش از سال نرخ کرایه های تاکسی تعیین تکلیف شود.
قنادان در پاسخ به این پرسش که آیا مواردی که سال گذشته از لایحه نرخ کرایه های تاکسی حذف شد مانند تغییر نرخ کرایه ها در روزهای برفی و بارانی و پیک ترافیک گفت: سال گذشته فرمانداری با بخش هایی از لایحه نرخ کرایه های تاکسی موافقت کرد اما به دلیل آنکه بیش از این زمان از دست ندهیم اصراری به اجرای این بخش ها نکردیم اما امسال با ساز و کاری جدیدتر و کامل تر به این بخش ها در لایحه اشاره شده و از آن دفاع خواهیم کرد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه پرداخت الکترونیکی در تاکسیها توسعه پیدا کرده، گفت: یکی از پیشنهادات ما در لایحه ایجاد یک ساختار مرکزی برای نرخ گذاری است و امیدواریم اجرای آن به صورت پایلوت موفقیت آمیز باشد و آن را در سال های آینده توسعه بدهیم.
قنادان با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم نرخ های تاکسی عادلانه تعیین شود، گفت: این عدالت از نگاه تاکسیران نزدیک شدن قیمت ها به قیمت تمام شده است همچنین تلاش می کنیم با ارائه بسته های حمایتی قیمت تمام شده سفر را کاهش دهیم تا افزایش قیمت برای مسافر نیز عادلانه باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که میانگین افزایش نرخ کرایه ها در سال ۹۸ چه میزان است، گفت: یکی از چالش های ما در سال گذشته فاصله زمانی تصویب نرخ کرایه ها و اجرای آن در سال جدید بود که باعث شد نرخ تورم که در قیمت تمام شده کرایه تاثیرگذار است به درستی برای رانندگان محاسبه نشود. در حال حاضر نرخ لوازم یدکی و هزینه های متفاوت تاکسیران ها بسیار متغیر است، بنابراین پیشنهاد ما نرخ رسمی تورم در زمان اجرای مصوبه به عنوان نرخ پایه است که تاکنون نرخ رسمی تورم اعلام نشده است.
قنادان در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص عدم رضایت برخی تاکسیران ها از بسته های حمایتی ارائه شده مانند لاستیک گفت: در جامعه هدف ۸۰ تا ۹۰ هزار نفری طبیعی است همه افراد راضی نباشند اما قیمت عرضه شده لاستیک نرخ مصوب دولتی است و دقیقا قیمتی است که کارخانه ها اعلام کرده اند. ما تلاش کرده ایم در این مدت واسطه ها را در اقلام مصرفی و خدماتی تاکسیرانی حذف و تاکسیران ها به طور مستقیم از کارخانه ها اقلام مصرفی خود را دریافت کنند.
وی تاکید کرد: نرخ اقلام در بازار متفاوت است اما با این وجود نرخی که از سمت تاکسیرانی عرضه می شود ۵ تا ۱۰ درصد از کمترین قیمت بازار ارزان تر است. همچنین این اقلام از باکیفیت ترین کارخانه تولیدکننده موجود تهیه می شود و تاریخ تولید و عرضه به روز است. در حالی که یکی از شاخص های کیفیت در لاستیک زمان تولید است که برخی لاستیک های ارزان دو تا سه سال از عمر تولیدشان گذشته است.
∎