شناسهٔ خبر: 28864722 - سرویس بین‌الملل
منبع: آریا | لینک خبر

روايت سعودي از يک جنايت؛ اعتراف رسمي عربستان به قتل خاشقچي/ بن سلمان ارتقا درجه گرفت!

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- عربستان سعودي اعتراف کرد: جمال خاشقجي روزنامه نگار سعودي در کنسولگري اين کشور در استانبول کشته شده است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري اسوشيتدپرس از استانبول، حکومت پادشاهي عربستان اوايل وقت شنبه سرانجام اذعان کرد جمال خاشقجي روزنامه نگار سعودي در کنسولگري اين کشور در استانبول کشته شده است و مدعي شد مرگ وي در يک درگيري فيزيکي رخ داده است.
اعلام شبانه اين مطلب در رسانه هاي سعودي بيش از دو هفته از ورود خاشقجي 59 ساله به ساختمان کنسولگري رخ داد. وي براي انجام دادن مراحل اداري که براي ازدواج با نامزد ترکيه اي خود به آن نياز داشت وارد کنسولگري شد اما هرگز از آن خارج نشد. مطالب اعلام شده از سوي عربستان همچنين با مطالب درز شده به رسانه هاي ترکيه که بر اساس آن خاشقجي داخل کنسولگري شکنجه، کشته و مثله شده است همخواني ندارد و پادشاهي عربستان اين ادعا را بي اساس دانسته است.
اما فشار فزاينده بين المللي و اظهارات مقامات آمريکايي و از جمله دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور پادشاهي عربستان را ناچار کرد به مرگ خاشقجي اعتراف کند.

متن کامل بيانيه رسمي عربستان درباره قتل خاشقچي
متن کامل بيانيه رسمي عربستان که بامداد شنبه از تلويزيون رسمي اين کشور قرائت شد به شرح زير است:
«ناپديد شدن شهروند عربستان سعودي، جمال بن احمد خاشقچي، در بالاترين سطوح مورد توجه پادشاهي عربستان سعودي قرار گرفت. به دليل شرايط ايجاد شده در خصوص ناپديد شدن او، عربستان سعودي اقدامات ضروري را براي آشکار شدن حقيقت آغاز کرده و در تاريخ 6 اکتبر يک تيم امنيتي را براي تحقيق درباره اين موضوع و همکاري با همتايان ترکيه‌اي روانه اين کشور کرد.
متعاقب آن، يک تيم مشترک امنيتي ميان عربستان سعودي و جمهوري ترکيه تشکيل شد و بنا به اشتياق پادشاهي عربستان براي روشن شدن تمامي جنبه‌هاي حقايق و به موجب حکمِ شماره‌ي 5709 مورخ 3/3/1440 از جانب خادم حرمين شريفين ملک سلمان بن عبدالعزيز به داستان کل پادشاهي عربستان سعودي براي تحقيق درباره اين پرونده، به مقام‌هاي امنيتي ترکيه اجازه ورود به کنسولگري عربستان سعودي در استانبول و منزل سرکنسول داده شد.
دادستان کل تا کنون بر اساس اطلاعاتي که مقام‌هاي ترکيه‌اي در اختيار تيم مشترک امنيتي قرار داده تحقيقاتي را از برخي مظنونان انجام داده تا اطلاع هر يک از آنها از وقايع رخ‌داده يا ارتباط با اين وقايع را معين کند. اين در حالي است که اطلاعات منتقل شده به مقام‌هاي امنيتي حاکي از آن بود که جمال خاشقچي کنسولگري را ترک کرده است.
در راستاي اجراي دستورات پادشاه در خصوص ضرورت مشخص شدن حقيقت و اعلام شفاف آن، تحقيقات اوليه توسط دادستان کل نشان داد که مظنونان با توجه به وجود نشانه‌هايي درباره احتمال بازگشت خاشقچي به کشور براي ملاقات با وي به استانبول سفر کردند.
نتايج تحقيقات اوليه همچنين آشکار کرد که رايزني‌هاي ميان مظنونان و شهروند جمال خاشقچي در خلال حضور وي در کنسولگري عربستان در استانبول آن‌طور که بايد پيش نرفت و روالي منفي به خود گرفت که منجر به درگيري و منازعه برخي از آنها با شهروند جمال خاشقچي شد. اين منازعه در نهايت شدت گرفت و باعث مرگ خاشقچي و تلاش مظنونان براي مخفي کردن وقايع شد.
  در حالي که تحقيقات در خصوص اين پرونده ادامه دارند، 18 شهروند سعودي بازداشت شده‌اند. پادشاهي عربستان سعودي مراتب تأسف عميق خود را از اين اتفاقات دردناک ابراز داشته و بر تعهد مقام‌هاي اين کشور براي گزارش حقايق به افکار عمومي، پاسخگو کردن تمامي عاملان اين واقعه و اجراي عدالت درباره آنها با سپردنشان به دادگاه‌هاي ذي‌صلاح در پادشاهي عربستان سعودي تأکيد مي‌کند».

بن سلمان از عمليات قتل خاشقچي اطلاع نداشته است!
يک مقام سعودي مدعي شده وليعهد سعودي اطلاعي از عمليات منجر به قتل روزنامه‌نگار منتقد سياست‌هاي آل‌سعود نداشته است.
 يک رسانه انگليسي به نقل از يک مقام ارشد سعودي که اشاره‌اي به نامش نشده مدعي شده «محمد بن سلمان»، وليعهد اين رژيم که عملاً حاکم اين کشور محسوب مي‌شود اطلاعاتي از عملياتي که به قتل «جمال خاشقچي»، روزنامه‌نگار منتقد سياست‌هاي آل‌‌‌سعود منجر شد، نداشته است.
 خبرگزاري رويترز به نقل از اين منبع که فردي آگاه به روند تحقيقات درباره قتل خاشقچي معرفي شده نوشته است: «هيچ دستوري براي اينکه آنها خاشقچي را به قتل برسانند يا او را بربايند وجود نداشته است.»
منبع مورد استناد رويترز اضافه کرد: «محمد بن سلمان هيچ اطلاعي از اين عمليات خاص نداشت و مطمئناً دستوري براي ربودن يا قتل هيچ کسي را صادر نکرده است. او قرار بود بعداً از اين دستور براي بازگرداندن افراد به کشور با خبر شود.»

جسد خاشقچي کجاست؟
اين منبع همچنين ادعا کرده جسد خاشقچي تحويل يک «هماهنگ‌کننده محلي» شده و اينکه در حال حاضر کجاست، مشخص نيست.
رويترز هم به نقل از يک "منبع آگاه" سعودي نوشت: کسي نمي داند چه بر سر جنازۀ خاشقچي آمده است.
اين در حالي است که مقام‌هاي ترکيه‌اي گفته‌اند خاشقچي داخل ساختمان کنسولگري عربستان در استانبول کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.
برخي رسانه ها هم از دفن جسد خاشقچي در بوستاني در حومه استانبول خبر داده بودند.
رسانه‌هاي ترکيه تصاويري هم از ورود تيمي متشکل از 15 نفر از مقام‌هاي سعودي منتشر کرده‌اند که پيش از ورود خاشقچي وارد ساختمان شده بودند.
مقامات عربستان ادعا کرده اند که اعضاي تيم مذکور (که در ميان آنها پزشک متخصص تشريح جنازه نيز حضور داشته) براي گفتگو با خاشقچي و بازگرداندن او به عربستان، عازم استانبول شده بودند!

بن سلمان ارتقا درجه گرفت!
رژيم عربستان اگرچه مقامات نزديک به محمد بن سلمان وليعهد اين کشور را برکنار کرد اما از اشاره به اينکه محمد بن سلمان دراين قضيه مقصر بوده است خودداري کرد. پدرش ملک سلمان نيز پس از مرگ خاشقجي وي را به رياست کميته اي براي بازسازي دستگاه اطلاعاتي سعودي منصوب کرد. در عربستان هيچ تصميم مهمي خارج از خانواده حاکم و محافظه کار آل سعود گرفته نمي شود.
حکومت عربستان همچنين روايتي بسيار متفاوت از آنچه مقامات ترکيه اعلام کرده اند، ارائه کرد. مقامات ترکيه گفته اند يک گروه ترور که يکي از مقامات تيم همراه محمد بن سلمان و يک متخصص کالبد شکافي نيز جزئي از آن بودند از قبل از عربستان به ترکيه پرواز کرده و منتظر ورود خاشقجي به کنسولگري بودند. عربستان فراتر از اين بيانيه که به نقل از مقامات نامشخص بود شواهدي براي تاييد ادعاهايش ارائه نکرد.