به گزارش ایسنا، نشست خبری هادی مظفری - مدیرکل جدید مرکز هنرهای تجسمی - پیش از ظهر امروز ۱۳ شهریورماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
مظفری در ابتدا گفت: من ۱۳ تیرماه ۹۷ به این مرکز آمدم و امروز دو ماه است در این حوزه حضور دارم و فکر کنم تا حدودی میتوانم پاسخگوی وضعیت باشم.
او ترجیح داد پیش از توضیحاتش مورد پرسش خبرنگاران قرار بگیرد.
مظفری درباره انجمنهای هنری گفت: من تقریبا از روزی که وارد این مرکز شدم فکر کردم باید به سراغ انجمنهای هنری بروم. تفاوت این حوزه با دیگر حوزههای معاونت هنری این است که اینجا ما به عبارتی با ۷ انجمن و ۹ موضوع روبرو هستیم. دو حوزه نیز نگارگران و کاریکاتور ساختار انجمنی ندارد من فکر کردم باید به سراغشان بروم و حرفهایشان را بشنوم. نشستهای بسیار ارزشمندی بود من میتوانم ادعا کنم تقریبا با مسائل جدی انجمنها آشنایی دارم. برداشتهای مفیدی داشتم که در ادامه به بخشی از آنها اشاره خواهم کرد.
او درباره لیست آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر نیز بیان کرد: یکی از موضوعات جدی تجسمی موزه هنرهای معاصر و گنجینه آثار آن است. تعداد عدد ۳۲۵۹ اثر ثبت شده وجود دارد و ۵۱۲ اثر موجود است که برخی ممکن است امانت بوده باشد یا هنرمندی برای نمایش به موزه آورد است. در دست بررسی است که این آثار به مجموعه آثار گنجینه اضافه شود یا نه.
او با بیان اینکه دغدغه لیست آثار گنجینه برای ما پررنگتر است، ادامه داد: قرار است سه هزار و ۲۵۹ اثر را در سامانه جام ثبت شود مقدمات این کار رقم خورده است. اما از آنجایی که سامانه برای میراث فرهنگی تعریف شده است ما مشاوری را استخدام کردیم که تخصص اطلاعات بانکی دارد و قرار است سامانهای را تشکیل دهیم. این سامانه قرار است تمامی آثار را منتشر کند.
مظفری اضافه کرد: در این سامانه خود اثر، ابعاد آن،زمان خرید و همه اطلاعات ثبت خواهد شد. در قدم دوم آثار با اسناد خریداریش مطابقت داده خواهد شد. و در نهایت معاینه حضوری اثر توسط کارشناسان اتفاق خواهد افتاد.
مدیرکل مرکز تجسمی بیان کرد: ما گزارش فاز یک را ظرف دو ماه ارائه خواهیم کرد. ۴ ماه زمان برای معاینه اثر و مطابقت با اسناد خریداری نیاز داریم. فکر میکنم بعد از این سامانه که خریداری شده و مشاور کارش را آغاز کرده ظرف دو ماه آینده بتوانیم گزارش دقیق بدهیم.
او تاکید کرد: اطلاعاتی که استخراج شود برای همه قابل دسترس خواهد بود.
مظفری در بخش دیگر سخنان خود درباره نحوه نظارت بر گالریها اظهار کرد: ما دونوع نظارت داریم اولی شبیه به نظارت بر نشر و سینما و تئاتر است یعنی پیش از انتشار باید دومی مانند مطبوعات است و مسوول نظارت بر عهده مدیر مسوول است. ما برای نظارت بر گالریها از نوع دوم استفاده میکنیم.طبیعتا این نظارت در بسیاری موارد هوشمندانه و دقیق است. البته ما تلاش داریم کاری کنیم اگر معدود گالریهای هستند که قوانین کشور را رعایت نمیکنند کاری نکنند که دودش به چشم بقیه گالریها برود.
او به بیان آماری در اینباره پرداخت و گفت: ما در تهران ۲۶۱ گالری در سایر شهرها ۲۷۳ گالری داریم. از مجموع همه اینها نیمی فعالیت دارند اما اگر وظیفه گالری معرفی هنر و گردش اقتصادی هنر در نظر بگیریم بین ۶۰ تا ۷۰ گالری وجود دارند که اینگونه فعالیت میکنند که ۱۰ درصد را شامل میشود. در بسیاری کشورهای دنیا نیز گالریهای درجه یک نیز همین ۱۰ درصد را تشکیل میدهند.
او بیان کرد: ما در کمیت گالری خیلی خوب عمل کردیم. عدد به ما نشان میدهد ما یک ونیم درصد گالریهای دنیا را داریم اما این واقعی نیست. باید کیفیت گالریهای اثرگذار را بالا را بالا ببریم.
مظفری در ادامه اظهار کرد: هفته دوم حضور من در مرکز با ۱۰ درصد گالریدارها نشست برگزار کردیم. به گفته خودشان اولین بار بود کنار هم نشسته بودند. برای برگزاری ایونتهای موفق حضور وهماهنگی جدی گالریها طلبیده میشود.
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی همچنین درباره فضای بالای موزه در خیابان کارگر و بازار آنجا گفت: بازار هنر بحث حقوقی دارد و قرار بوده ۳ ساله در اختیار موضوعات هنری قرار بگیرد اما تغییر مسیر داره و آثاری ارائه میشود که نه تنها شانیت هنری ندار بلکه گاهی باعث مخدوش شدن وجه هنر میشود. باید این موضوع را به نتیجه برسانیم.
مظفری همچنین گفت: ما در کشور دچار بحران جدی به نام جشنوارهها هستیم که در در حوزه هنرهای تجسمی پررنگتر است. هرکس خواسته اقدام هنری داشته باشد فکر کرده جشنوارهای را تاسیس کند.
او ادامه داد: در مرکز هنرهای تجسمی ۸ اولویت داریم اما ۸۳ فعالیت داریم که بیشتر آن را جشنوارهها تشکیل میدهد و این اصلا اتفاق خوبی نیست. برخی از آنها در حد کورسو هستند و نمیتوانند جایی را روشن کنند. جشنوارهها حتما باید مدیریت شوند تعدادی که نتوانستند اثرگذار باشند یا کنار گذاشته شوند یا ادغام شوند.
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گفت: ما کوچکترین خلاقیتی را در جشنوارهها نمیبینیم، آنها به قالبهای اداری تبدیل شدند در حالیکه قرار بوده نوآوری داشته باشند. اگر امروز به دادشان نرسیم نگران بحران جدی در سالهای آینده هستم.
مظفری همچنین درباره حمایت از برگزیدگان جشنوارهها اظهار کرد: شناسایی و معرفی هنرمندان بر عهده ما است اما در در وزارت ارشاد تشکیلات مجزا هست که میزان اعتبار در اختیار آنها است. با افزایش اعتباری که انجام میشود در روزهای آینده خبرهای خوشی در این زمینه خواهید شنید.
او در پاسخ به پرسشی درباره مرمت و بازسازی موزه اظهار کرد: تا به حال ۹۸ روز از کار مرمت گذشته و ۱۱۶ روز دیگر باید به اتمام برسد. امیدوارم همه چیز خوب پیش برود و اگر مدتی افزوده شد غیرقابل کنترل نباشد. در بام ۳۴ درصد در نما ۱۶ درصد در گالری ۱۸ درصد در سرویسهای بهداشتی ۳ درصد و در گنجینه ۱ درصد پیشرفت کار داشتیم و هنوز به بخش تاسیسات وارد نشدیم.
او توضیح داد: ما در این زمان طبق جدول کنترل پروژه باید ۳۳ درصد پیشرفت کلی داشته باشیم که به ۲۱ درصد رسدیم. این درصد قابل قبول است و مشاور قول داده تا پایان شهریور به عدد واقعی برسیم. همچنین در شهریور راندمان موزه را به ۶۵ رساندیم که امیدوار کننده است.
او بیان کرد: در کار موزه که اتفاق جدی در مرمت رخ نداده طبیعی است. با چیزهایی روبرو میشویدکه قبلا پیشبینی نشده است. این موضوع و تغییرات و التهاب بازار نیز روی کار و زمانبندی آن تاثیر میگذارد.
مظفری درباره بیمه آثار گنجینه نیز اظهار کرد: تا زمانی که ارزش آثار مشخص نشود امکان بیمه کردن آن مقدور نیست. اما این به معنای جواب منفی من نیست. ما در این زمینه مشاور را مامور کردیم و بررسیهای خودش را انجام داده است.
او در بخش دیگر این نشست با بیان اینکه حراج یکی از ضروریات اقتصاد هنر در دنیا است، اظهار کرد: بخشی از مشکلات ما به این برمیگردد که آرتفر نداشتیم و به سراغ حراج رفتیم تا هنرمندانی که در آرتفر شناسایی شدند به سمت حراج بروند. این مشکل و رابطه گستته گالریها را باید حل کنیم اگر این مشکلات رفع و آییننامهها بازنگری شود در زمینه حراج به وضعیت بهتری میرسیم.
مظفری در ادامه در پاسخ به پرسش ایسنا درباره واگذاری موزه هنرهای معاصر نیز اظهار کرد: پرونده واگذاری موزه بسته شده است. زمانی که این موضوع مطرح شد و واکنش جدی به موقعی که هنرمندان نشان دادند و حساسیتهای خودشان را ابراز کردند و اقداماتی که انجام شد انشالله که این پرونده بسته شده و جای نگرانی نیست.
ادامه دارد ...
منبع: ایسنا
مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاعرسانی خود را در این رابطه انجام میدهد.
∎