شناسهٔ خبر: 27098263 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

احراز تخلف ۱۱ شرکت متخلف واردکننده گوشت قرمز در تعزیرات

صاحب‌خبر -
سرویس خبر: سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از ارجاع پرونده ۱۱ شرکت متخلف واردکننده گوشت قرمز گوسفندی خبر داد و گفت: تخلف این ۱۱ شرکت ۷۷۸ میلیون و ۲۳ هزار دلار است.

سید یاسر رایگانی افزود: این ۱۱ شرکت بنا به اطلاعات بانک مرکزی و اعلام سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از اول دی سال ۹۵ تا ۵ فروردین امسال ارز دولتی دریافت کرده‌اند و هیچ مدرکی ارائه نکرده‌اند که آیا در قبال دریافت این ارز گوشت وارد شده است یا نه؟

وی افزود: بنا بر اظهارات مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت از مصرف کنندگان، با وجود مکاتبات متعدد و پیگیری‌ها با این شرکت‌ها که ارز دولتی دریافت کرده‌اند هیچ مدرک و مستنداتی برای بررسی ارائه نکرده‌اند و بر همین اساس گزارش تخلف به استناد ماده ۱۰ قانون تعزیرات حکومتی در خصوص اجرا نکردن تعهدات واردکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

مدیرکل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی افزود: با دریافت این گزارش‌ها، پرونده تخلف تشکیل شد و پرونده تخلف ۷ شرکت به تعزیرات حکومتی تهران و ۴ پرونده به استان‌های قم، اصفهان، گلستان و سمنان با مجموع ارزش تخلف ۷۷۸ میلیون و ۲۳ هزار دلار برای رسیدگی و تعیین شعبه ارسال شده است. رایگانی اضافه کرد: از نمایندگان این شرکت‌ها دعوت کرده‌ایم که در شعب مورد نظر تعزیرات برای ارائه توضیحات و مستندات خود حضور پیدا کنند.

وی گفت: ممنوع‌الخروجی متهمان این ۱۱ شرکت هم انجام گرفته است. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از تشکیل پرونده دو وارد کننده روغن خام به سبب عمل نکردن به تعهداتشان خبر داد و گفت: این دو شرکت با وجود دریافت ۳۸ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۶۵ یورو ارز دولتی تاکنون مدرکی مبنی بر واردات روغن ارائه نکرده‌اند و به همین دلیل پرونده تخلف در سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل شد و در حال رسیدگی است.

رایگانی گفت: پرونده تخلف یک شرکت محصولات کشاورزی و مواد غذایی نیز به میزان ۶۴ میلیون و ۹۵ هزار و ۱۰۳ دلار در تعزیرات حکومتی مطرح شده است.

* ۱۹ شرکت متخلف واردکننده تلفن همراه

وی افزود: پرونده تخلف ۱۸ شرکت واردکننده تلفن همراه قبلاً به تعزیرات ارجاع شده بود که پرونده یک شرکت دیگر هم ارجاع شد و تاکنون نمایندگان ۶ شرکت از این تعداد در شعب تعزیرات حاضر شده‌اند.

وی افزود: علاوه بر تخلف این شرکت‌ها که از هفته گذشته در شعب سازمان تعزیرات حکومتی در حال رسیدگی است، تخلفی دیگر هم در روزهای اخیر مبنی بر ورود تلفن‌های همراه از طریق فعال‌کردن تقلبی طرح ثبت اصالت یا رجیستری مطرح شد که بر همین اساس افرادی از طریق کد ملی طرح رجیستری را به صورت تقلبی فعال می‌کردند.

او گفت: فهرست این افراد به سازمان تعزیرات ارجاع شد و ۳ نفر از این متخلفان در ۳ استان دستگیر شدند و روند بازداشت آن‌ها در تهران و دیگر استان‌ها ادامه دارد و فکر می‌کنیم همه متهمان این فهرست به زودی دستگیر شوند.

رایگانی درباره این که چرا همچنان بازار لوازم خانگی سرد است و هنوز اجناس مورد نیاز فروشندگان این بازار مطابق درخواستشان تأمین نمی‌شود؟ افزود: هفته گذشته از یکی از نشان‌های تجاری معتبر داخلی در بحث لوازم خانگی بازدید سرزده داشتیم که این کارخانه در یکی از مراکز استان‌های مجاور تهران فعالیت می‌کرد و آن طور که مشاهده کردیم روند توزیع، تولید و ثبت سفارش‌ها و توزیع به نمایندگی‌ها بسیار معمولی انجام می‌‌شد.

وی افزود: قبول داریم که کمبود کالا در بازار وجود دارد و در همین خصوص رصد انبارها را در برنامه‌ قرار دادیم و ۲ روز پیش از آذربایجان شرقی انباری کشف شد که ۲ هزار قلم کالای خانگی را احتکار کرده بود، این کارخانه پلمب شد و پرونده در شعبه استان آذربایجان شرقی در حال رسیدگی است.

وی با اشاره به تاکیدات وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص برخورد با محتکران گفت: تحقق این دستور مستلزم تعامل هر چه بیشتر میان تعزیرات و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است و البته تعامل رو به افزایش است.

وی درباره این که آیا خبر تعطیلی برخی کانکس‌های تعزیرات در چندین نقطه تهران صحت دارد؟ افزود: چنین خبری صحت ندارد و فقط این کانکس‌ها در نوبت صبح فعال نیستند و افراد در صورت مشاهده تخلف می‌توانند موارد را به اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران واقع در خیابان مطهری یا دیگر ساختمان‌های تعزیرات اعلام کنند، اما کانکس‌ها قطعا عصرها همچنان فعال است.