شناسهٔ خبر: 23132571 - سرویس اجتماعی
منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان» از اعتراض‌های دانشجویی که در صفحه های مجازی پیگیری می‌شود

با ورود به اینستاگرام مسئولان زودتر پاسخ می‌گیرند

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای سال تحصیلی 96 با ورود به پیج اینستاگرام رئیس هیات امنای دانشگاه اعتراض خود را درباره افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، قبل از آنکه بخواهیم شبکه‌های اجتماعی را مورد حمله و نقد قرار بدهیم باید این موضوع را بررسی کنیم که وضعیت رسیدگی مشکلات و معضلات مردم از طریق همین شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در حال پیگیری است.

 چند وقتی است که مردم، دانشجویان و قشر‌های مختلف دانشجویی با ورود به پیج‌های اینستاگرام و توییتر مسئولان مشکلات و دغدغه‌های خود را مطرح می‌کنند که این روزها سوژه رسانه‌ها شده است. از این رو طی گزارشی پیج‌های مسئولان دانشگاهی و غیردانشگاهی را که تاکنون دانشجویان به آنها ورود داشته‌اند، بررسی می‌کنیم.

16 آذر همزمان وزیر علوم صفحه اینستاگرام خود را فعال کرد و در اولین پیامش روز دانشجو را تبریک گفت و نوشت: «از امروز صفحه اینستاگرامی خود را برای اینکه در جریان نظرات کاربران قرار بگیرم و نظرات خود را نیز از این طریق اعلام کنم، راه‌اندازی کردم.»

بلافاصله دانشجویان با کامنت زیر اولین پست منصور غلامی مشکلات دانشگاه‌های خود را بیان و رفع آنها را خواستار شدند. مقصد بعدی دانشجویان، این بار اینستاگرام سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه بود، دانشجویان دکتری که مدتی است پیگیر حقوق خود از راه‌های مختلف هستند با بیش از ۱۷ هزار کامنت و هشتگ در صفحه اینستاگرام محمدباقر نوبخت، مطالبات خود را به گوش مسئولان رساندند. دانشجویان دکتری با راه‌اندازی توفان اینستاگرامی در یکی از پست‌های نوبخت که در روز دهم آذر و با عنوان «جشن نفس» از سوی سخنگوی دولت منتشر شده بود، تلاش کردند بار دیگر مطالبات خود را این بار در فضای مجازی و به دور از پروتکل‌های معمول اداری پیگیری کنند.

البته دانشجویان دکتری در مقاطع مختلفی نیز با توفان توییتری مطالبات خود را مطرح کرده بودند که ترند اول کشور شده ولی پس از آن به اینستاگرام معاون اول دولت نیز سری زدند و با گذاشتن بیش از هشت هزار کامنت و هشتگ در صفحه اینستاگرام اسحاق جهانگیری او را ملزم به پیگیری حقوق خود کردند. وزیر بهداشت هم از این قافله عقب نماند و پس از آنکه آزمون دستیاری با مشکلاتی روبه‌رو شد، دانشجویان در قسمت کامنت یکی از پست‌های اینستاگرام او اعتراض‌های خود را مستقیما به دست سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی رساندند.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ابتدای سال تحصیلی 96 با ورود به پیج اینستاگرام رئیس هیات امنای دانشگاه اعتراض خود را درباره افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری کردند. دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در فضای مجازی به بخشنامه جدید شهریه این دانشگاه اعتراض کردند و با انتشار پست‌های اینستاگرامی و همچنین درج هشتگ‌هایی چون «نه_به_افزایش_نامتعارف_شهریه_علوم_پزشکی_ آزاد»و «شفاف_سازی_بند_افزایش_شهریه_متغیر»، خواستار پاسخگویی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون بخشنامه جدید شدند که دکتر ولایتی و دکتر رهبر خواسته آنان را در کمتر از 20 روز بررسی و شهریه‌ها را به‌گونه‌ای دیگر کاهش دادند.