شناسهٔ خبر: 22814368 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه اعتدال | لینک خبر

فرودگاه بغداد جایگزینی مناسب برای نجف است

صاحب‌خبر - در طول ماه‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین مسائلی که صنعت هوائی ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، موضوع مدیریت پروازهای ایرانی به شهر نجف و جابه‌جائی زائران عتبات عالیات به این شهر بوده است. با وجود آنکه در طول سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین مقاصد سفری زائران ایرانی در فضای بین‌المللی شهر نجف بوده که با توجه به نزدیکی به کربلای معلا سالانه میزبان چند میلیون ایرانی بوده است، اما مسئولان فرودگاه نجف از ماه‌های ابتدائی سال جاری ناگهان تصمیم گرفته‌اند شرائط را برای ایرلاین‌های ایرانی دشوار کرده و هزینه سفر به این فرودگاه را افزایش دهند. با وجود انجام چند دور مذاکره جدی میان دو طرف و تعهد مسئولان فرودگاه نجف در کاهش هزینه‌ها برای ایرلاین‌های ایرانی نه تنها قیمت‌ها به حالت قبل باز نگشته است که حتی فرودگاه نجف هزینه سوخت‌گیری را نیز برای هواپیماهای ایرانی افزایش داد. به دنبال این اتفاق شرکت‌های هواپیمائی ایرانی پس از پایان یافتن سفرهای اربعین اعلام کرده‌اند که پروازهای خود به نجف را برای مدتی نامعلوم متوقف کنند تا امکان بازگشت شرائط برای این فرودگاه به حالت عادی فراهم شود. پس از این اتفاق گزینه جایگزین ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه بغداد تبدیل شد هر چند این فرودگاه نیز در طول سال‌های گذشته میزبان تعدادی از پروازهای ایرانی بوده اما رسماً مقصد اصلی ایرانی‌ها نجف بوده است و از این پس باید برنامه‌ریزی‌ها برای حرکت پروازها به سمت پایتخت عراق افزایش یابد. هر چند در نگاه اول برای بسیاری از زائران ایرانی این موضوع به معنی طولانی شدن مسافت و زمان سفر آنها از بغداد به سمت کربلا خواهد بود اما بررسی دقیق نشان می‌دهد که عملاً تغییر چندان مهمی در زمان‌بندی و مسافت سفر میان این دو شهر به وجود نمی‌آید. در حال حاضر زمان سفر از نجف به سمت کربلا در دو مسیر متفاوت تخمین زده می‌شود. در یک مسیر که طول آن حدوداً ۷۷ کیلومتر است زمان سفر با خودرو یک ساعت و ۹ دقیقه و در مسیر ۹۰ کیلومتری دیگر یک ساعت و ۳۹ دقیقه است. این در شرائطی است که در سفر میان کربلا و بغداد نیز زمان سفر تغییر چندانی نمی‌کند و دو شهر از طریق یک مسیر ۱۰۴ کیلومتری در زمان یک ساعت و ۴۷ دقیقه‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند. با توجه به اینکه بغداد به عنوان پایتخت عراق از امکانات زیرساختی نسبتاً بهتری برخوردار است می‌توان انتظار داشت که زمان سفر در فاصله این دو شهر قابل مدیریت باشد. ایرلاین‌های ایرانی در کنار بغداد از بصره نیز به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی مدنظر خود یاد کردند که البته از نظر مسافت در طول سفر به کربلا مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. فاصله بصره تا کربلا حدوداً ۵۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود و با استفاده از چند مسیر متفاوت می‌توان انتظار داشت بین ۵ تا ۶ ساعت سفر زمینی احتیاج باشد تا زائران ایرانی از بصره به کربلا برسند. به این ترتیب می‌توان اعلام کرد که گزینه‌ای مانند فرودگاه بصره برای ایرلاین‌های ایرانی چندان اجرائی به نظر نمی‌رسد اما امکان آنکه بخش قابل توجهی از پروازها به فرودگاه بغداد منتقل شده و فشاری جدید بر فرودگاه نجف وارد شود، وجود خواهد داشت. موضوعی که به نظر می‌رسد شرکت‌های ایرانی نیز به طور جدی روی آن کار می‌کنند و به این ترتیب امکان کنار گذاشتن فرودگاه نجف از مسیر پرواز زائران ایرانی به وجود خواهد آمد.