شناسهٔ خبر: 21427389 - سرویس بین‌الملل
منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

هشدار دبیرکل سازمان ملل به آنگ سان سوچی

حمله به مسلمانان را متوقف کنید

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌ای گفت: آنگ سان سوچی، رهبر میانمار تا سه‌شنبه (فردا) «آخرین فرصت» را برای متوقف کردن حملات ارتش این کشور علیه مسلمانان روهینگیا خواهد داشت. طی ماه‌های گذشته در اثر حملات ارتش میانمار و افراط‌گرایان بودایی صدها هزار نفر از مسلمانان میانمار آواره و هزاران نفر کشته شده‌اند. قرار است آنگ سان سوچی روز سه‌شنبه درباره وضعیت این مسلمانان سخنرانی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش به بی‌بی‌سی گفت: آنگ سان سوچی اگر همین الان وارد عمل نشود تراژدی بشدت وحشتناک خواهد شد. سازمان ملل پیش از این نیز هشدار داده بود که حملات نیروهای میانماری علیه اقلیت روهینگیا به سطح «پاکسازی قومی» رسیده است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز در نشستی اقدامات ارتش میانمار علیه مسلمانان را محکوم کرد.

گوترش در مصاحبه‌اش اظهار کرد: سوچی در سخنرانی روز سه‌شنبه خود برای مردم کشورش آخرین فرصت را برای متوقف کردن خشونت‌ها خواهد داشت.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد اعضای اقلیت قوم روهینگیا باید اجازه بازگشت به خانه‌هایشان را پیدا کنند. او اظهار کرد کاملا مشخص است ارتش میانمار همچنان در این کشور دست بالا را دارد و فشارها را برای اتفاقاتی که در راخین می‌افتد، وارد می‌کند.

به گزارش رویترز، تاکنون نزدیک به 410 هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیایی از ایالت راخین واقع در غرب میانمار به بنگلادش گریخته‌اند تا از عملیات ارتش که سازمان ملل آن را نمونه یک نسل‌کشی به تمام معنا نامیده‌ است، در امان بمانند.

مارک پیرس، مدیر بخش بنگلادش در آژانس امدادرسانی نجات کودکان در بیانیه‌ای گفت: پناهجویان بسیاری، گرسنه، خسته و بدون آب و غذا در حال ورود به بنگلادش هستند. من به طور خاص نگران آن هستم که میزان آب، غذا، سرپناه و امکانات بهداشتی اساسی درخواست شده برای پناهجویان، جوابگوی تعداد زیاد آنان نباشد.

پیرس تاکید کرد: اقدامات بشردوستانه باید بسرعت افزایش یابد و این تنها در صورتی ممکن است که جامعه جهانی مشارکت مالی خود را گسترش دهد.

گارد مرزی بنگلادش دیروز از سهولت در عبور و مرور پناهجویان روهینگیایی در چند روز اخیر خبر داد. ظاهرا بدی آب و هوا و در پی آن بی‌میلی مردم برای استفاده از قایق برای رسیدن به بنگلادش دلیل بهبود این شرایط بوده است.

کریس لوم، عضو سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت: پناهجویان روهینگیایی در این گل و لای و شرایط بسیار ناخوشایند به سر می‌برند. آنان باید به جای مناسبی منتقل شوند تا امکان رساندن کمک‌های بشردوستانه به آنان میسر شود زیرا آب سالم و امکانات بهداشتی و درمانی تنها در محیط ساختار یافته قابل تحویل است. بنگلادش در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک اردوگاه جدید برای پناهجویان است. هنوز هیچ نشانه‌ای حاکی از توقف خشونت‌ها در میانمار وجود ندارد. هزاران نفر از مردم کشورهای مختلف در اعتراض به قتل عام مسلمانان میانمار تظاهرات کردند. مسلمانان مقیم کانادا و فدراسیون مسیحیان این کشور نیز در دفاع از مسلمانان روهینگیایی در تظاهراتی شرکت و قتل عام مسلمانان آراکان در میانمار را محکوم کردند. آنها با حمل پلاکاردهایی با مضمون «نسل‌کشی در میانمار را متوقف کنید»، «کشتن مسلمانان آراکان را متوقف کنید» و «از قتل‌عام جلوگیری کنید»، اعتراض خود را نسبت به این فاجعه انسانی ابراز داشتند. آنها همچنین از دولت کانادا خواستند تا برای حل بحران میانمار موضع مؤثرتری اتخاذ کند. از روز 25 آگوست تاکنون بیش از 150 روستای متعلق به مسلمانان به آتش کشیده شده است.