به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، برنامهریزان و سیاستگذاران هوشمند به این یقین رسیدهاند که برای تبیین اهداف و افق برنامههای خود راهی جز به کارگیری رسانهها ندارند. این یقین و درک از کارکردهای رسانه البته با چالشهایی نیز روبهرو است. چالش نبود نیروهای متخصص در هر دو عرصه برنامهریزی شهری از یکسو و رسانهها از سوی دیگر؛ چالشی که اگر به درستی مورد نظر واقع نشود حفرهای عمیق را در برنامهها و سیاستهای کلان ایجاد میکند.
به واقع اگر تعامل هدفمند با رسانهها را بر مبنای شناخت اصولی از ظرفیتهای هر قالب رسانهای در عرصه مدیریت شهری بهکار نگیریم، از یکسو خود را از فضایی موثر برای پیشبرد اهداف مدیریتی محروم ساختهایم و از سوی دیگر رسانهها را از توسعه رویکردها و نگاه تخصصیتر به موضوعات دور کردهایم. این چالش که بیش از هر چیز ناشی از جدی گرفته نشدن اهمیت روزنامهنگاری در کشورمان از سوی مردم و مسئولان است، سبب شده تا نهادهای اجرایی نتوانند خط مشی و راهبردهای رسانهای خود را در همفکری با رسانهها تبیین کنند.
به واقع آنجایی که مدیران شهری برای اجرای ایدههای بزرگ و تا حدودی بلندپروازانه نیازمند رویکردهای رسانهای قوی هستند به دلیل عدم همان نیروهای متخصص در نهاد خود از یکسو و در عرصه روزنامهنگاری و از سوی دیگر با بنبستی به نام اقناع محدود باور عمومی از سوی رسانهها روبهرو میشوند.
این کاستی سبب میشود تا رسانهها در پی بیتعهدی و خمودگی این روزهایشان نتوانند نقش راهبری افکار عمومی در بزنگاههای حساس را ایفا کنند. این نکته بهویژه در استانها و شهرهایی که محدودیت بیشتری به لحاظ دسترسی به دادهها دارند بیشتر به چشم میآید. بهگونهای که تفکر عمومی آن مناطق به دلیل همان ناآگاهیها به مسیرهایی هدایت میشوند که گاه بر ضدمنافع شهری و استانی آنهاست؛ اینجاست که نقش رسانههای محلی بهطور خاص مورد تاکید ویژه قرار میگیرد.
این رسانهها میتوانند با شناخت برنامهها و اهداف مدیران شهری به تبیین چالشها و کاستیهای پروژهها بپردازند و البته نگرش خود را از هرگونه جهتگیری سیاسی به دور دارند. چراکه آنجایی که منافع شهر و استان و کشور در گرو اجرای ایدهها و تصمیمهایی است که اتاق فکرهای رسانهای به خوبی آن را پروریدهاند، این نکته که کدام جریان سیاسی راهبری اجرای این ایده را برعهده داشته است، در فرع قرار میگیرد و ملاکها و شاخصهای توسعه شهری به دور از هرگونه جانبداری و با لحاظ تقوای رسانهای به اطلاع جامعه خواهد رسید.
پس محور اول برای رسیدن به توسعه در شهر بیش از هر چیز از کلیدواژه تقوا نشأت میگیرد. به قولی اگر تقوا باشد بداخلاقی نیست، برادری و اتحاد در جامعه موج میزند و رسانهها به دور از رویکردهای سیاسی تنها آنچه را که حقیقت است مینویسند و به مردم ارائه میدهند.
* سیدمحسن طباطباییمزدآبادی، نایبرئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران