شناسهٔ خبر: 1434377 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز خبر داد

تلاش برای استفاده از ظرفیت ناطق‌نوری در انتخابات آینده

غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، دیروز در جمع خبرنگاران مواضع انتخاباتی این جامعه را مطرح کرد. او در لابه‌لای حرف‌هایش درباره جبهه پایداری، ائتلاف بین جریان‌های اصولگرایی، منشور اصولگرایی و استفاده از ناطق‌نوری برای شرکت در انتخابات صحبت کرد و تلاش داشت تا جایی که ممکن است، ویژگی‌های اصولگرایی میانه‌رو را تبیین و آثار و نتایج توسل به این جریان را روشن کند.

صاحب‌خبر -


حمایت از نزدیکی شخصیت‌های اصولگرا
«موضع روشنی از سوی جبهه پایداری برای پیوستن به ائتلاف میان جریان‌های اصولگرایی دیده نشده است.» این، بخشی از صحبت‌های سخنگوی جامعه روحانیت مبارز است که درباره جبهه پایداری مطرح کرد. مصباحی‌مقدم در شرایطی این اظهارنظر را کرد که چندی پیش، سیدرضا تقوی، یک عضو جامعه روحانیت مبارز که مسئولیت برگزاری جلسات هم‌گرایی اصولگرایان را برعهده دارد، از احتمال برگزاری همایش سراسری اصولگرایان پیش از محرم با محوریت آیت‌الله مصباح‌یزدی به‌عنوان چهره حامی جریان جبهه پایداری خبر داده بود. با این حال اما مصباحی‌مقدم گفته که «جامعه روحانیت مبارز از هر اقدام در جهت نزدیکی شخصیت‌های اصولگرا حمایت می‌کند» و با شایسته خواندن تلاش تقوی برای برگزاری جلسات وحدت اصولگرایان تصریح کرده: «تقوی تلاش دارد حداکثر شخصیت‌ها و احزاب اصولگرا گردهم آمده و این حرکت در راستای ایجاد ائتلاف است بنابراین جامعه روحانیت مبارز از هر اقدامی که موجب شود احزاب اصولگرا گردهم آیند حمایت می‌کند اما آنچه تاکنون اتفاق افتاده همه جریان اصولگرا را فرا نمی‌گیرد.»
  

تلاش برای ورود ناطق‌نوری
بخش دیگر صحبت‌های مصباحی‌مقدم درباره تلاش برای استفاده از علی‌اکبر ناطق‌نوری بود. فردی که به گفته سخنگوی جامعه روحانیت مبارز پس از انتخابات سال 88 در هیچ کدام از جلسات این جامعه شرکت نکرده است حالا و در شرایطی که اصولگرایان در تلاشند تا مجلس شورای اسلامی را در دستان خود نگاه دارند، به زعم مصباحی‌مقدم گزینه‌ای است که می‌تواند، به‌عنوان گزینه موثر در جریان انتخابات حضور پیدا کند.
مصباحی‌مقدم در بخش دیگری از سخنانش ضمن تشریح جلسات جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: «در جلسه آخر جامعه روحانیت مبارز کمیته سیاسی جامعه به‌عنوان کمیته انتخابات مورد تصویب قرار گرفت که این کمیته مقرر است فعالیت‌های مربوط به انتخابات را سیاستگذاری کند همچنین دو کارگروه در کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز تشکیل شد که یک کارگروه انتخابات خبرگان رهبری را پیگیری می‌کنند و طبعا برای این انتخابات باید بین جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین هماهنگی صورت گیرد. البته کارگروه دوم موارد مربوط به انتخابات مجلس را پیگیری می‌کند.» او با تاکید بر اینکه جامعه روحانیت مبارز همواره بر این روش بوده است که مبنا را ائتلاف بین جریان‌های اصولگرا قرار دهد، افزود: «جامعه روحانیت مدیریت این کار را به کارگروه انتخابات مجلس سپرده است بنابراین باید گفت که جامعه روحانیت مبارز نمی‌خواهد که در عرض وارد انتخابات شود بلکه به دنبال این است که یک لیست واحد از میان همه جریان‌های اصولگرا در انتخابات شرکت کند.»
      

رویکرد جامعه روحانیت نسبت به هاشمی و روحانی
بخش دیگری از صحبت‌های مصباحی‌مقدم، پاسخ به سوالاتی بود که درباره اقدامات جامعه روحانیت مبارز پس از رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب حسن روحانی به‌عنوان یازدهمین رئیس‌ دولت مطرح شد. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چرا جامعه روحانیت مبارز بعد از اعلام رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از سوی شورای نگهبان در انتخابات ریاست‌جمهوری در برابر این رد صلاحیت واکنش نشان نداد، گفت: «جامعه روحانیت مبارز پایبند به سازوکار قانونی است و آن چراکه شورای نگهبان نظر می‌دهد قانونی تلقی کرده و در برابر قانون واکنش منفی نشان نمی‌دهد. هرچند که آیت‌الله هاشمی از بنیانگذاران جامعه روحانیت مبارز بوده و مورد احترام است و هیچ‌گاه تعرض به وی و نادیده گرفتن جایگاه وی را جامعه روحانیت برنمی‌تابد اما ما تابع قانون هستیم.» او در پاسخ به سوال دیگری درمورد اینکه چرا جامعه روحانیت مبارز از آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت نکرد، گفت: «آقای روحانی تحت عنوان اصولگرا به انتخابات ورود نکردند و جامعه روحانیت مبارز هم به بحث درخصوص وی ورود نکرد اما انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار خوب بود و بعد از اعلام نتایج سریعا آیت‌الله مهدوی‌کنی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بیانیه داد و به آقای روحانی تبریک گفت. دولت بارها مورد حمایت جامعه روحانیت قرار گرفته اما این موضوع به آن معنا نیست که تمام اقدامات رئیس‌جمهوری و دولت مورد تایید جامعه روحانیت مبارز است.»