شناسهٔ خبر: 14107526 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

سازمان بازرسی بر عملکرد ۳ قوه نظارت دارد

صاحب‌خبر -
 

سرویس خبر: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت:سازمان بازرسی بر عملکرد سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه نظارت دارد.

ناصر سراج در دیدار با دکتر جان رابرت والترز رئیس مؤسسه آمبودزمان بین المللی (‏IOI‏) و رئیس آمبودزمان کشور نامیبیا افزود: سازمان بازرسی کل کشور در ایران حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد و طبق اصل ۱۷۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارد بر حسن جریان امور کشور و اجرای صحیح قوانین بر همه دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشد.

او اضافه کرد: در حوزه قوه مجریه، سازمان بازرسی کل کشور بر عملکرد رئیس‌جمهوری، همه وزرا، ادارات و شرکت‌ها نظارت دارد و اگر خلاف قانونی مرتکب شوند، طبق قانون، این سازمان اقدام قانونی را انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: به رغم آن که سازمان بازرسی تحت نظارت عالیه رئیس قوه قضائیه اداره می‌شود، به جز کار خاص قضایی، بر امور مالی و اداری قوه قضائیه نیز نظارت دارد و در قوه مقننه نیز سازمان بازرسی کل کشور به جز عملکرد نمایندگی، بر امور مالی و اداری مجلس هم نظارت دارد.‏

سراج بابیان این که نظارت سازمان بازرسی کل کشور به سه حالت اعمال می‌شود، افزود: سازمان بازرسی کل کشور اگر در جریان رسیدگی، به امور کیفری برخورد کند، گزارش آن را به مراجع قضایی ارسال می‌کند و اگر تخلف اداری مرتکب شده باشند گزارش برای دادگاه‌های اداری ارسال می‌شود و اگر مصوبات، دستورالعمل‌ها، آیین نامه‌ها و بخشنامه‌های دولت خلاف قانون تشخیص داده شود، برای ابطال این مصوبات، دستورالعمل‌ها، آیین نامه‌ها و بخشنامه‌ها، گزارش سازمان بازرسی به دیوان عدالت اداری ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: سازمان بازرسی در ۲ روز گذشته ششمین تفاهمنامه همکاری را با آمبودزمان ارمنستان به امضا رساند و ایران در ۲ سال گذشته ۶ تفاهمنامه همکاری با آمبودزمان کشورهای مختلف به امضا رساند، همچنین کشورهای چین، دانمارک، عراق، ترکیه و پاکستان و آخرین تفاهمنامه با کشور ارمنستان به امضا رسیده است و تعداد کشورهایی هم هستند که امضای تفاهمنامه همکاری با آن‌ها در دست اقدام است که به محض آماده شدن، منعقد می‌شود، این کشورها مالزی، ژاپن و دیگر کشورهای متعدد هستند.‏

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این که سازمان بازرسی کل کشور ارتباطات گسترده‌ای با مردم دارد، گفت: سازمان بازرسی از چند طریق با مردم ارتباط دارد،سازمان بازرسی کل کشور ایران از طریق نامه، فضای مجازی، تلفن و مراجعه حضوری گزارش‌ها و اعلامات مردمی را دریافت می‌کند.

سراج ادامه داد: سال گذشته حدود ۶۰ هزار ارتباط مردمی داشتیم و سازمان بازرسی گزارش‌ها را بررسی کرده و پاسخ آنان را اعلام می‌کند وهمچنین ایران خواستار استفاده از تجربیات آمبودزمان بین المللی درزمینه‌های مختلف ازجمله مبارزه با فساد است.

جان رابرت والترز رئیس مؤسسه آمبودزمان بین المللی(‏IOI‏) و رئیس آمبودزمان کشور نامیبیا هم با اظهار شگفتی از اختیارات و وظایف سازمان بازرسی کل کشور به عنوان آمبودزمان ایران گفت: عملکرد جنابعالی در سازمان بازرسی برای رسیدگی به شکایات مربوط به فساد و عملکرد ضعیف سازمان‌های اجرایی و همچنین تلاش برای صیانت از حقوق بشر را ستایش می‌کنم. با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، کار شما بسیار سخت و دشوار است. وی ادامه داد: برای من جای تعجب است که چطور سازمان بازرسی ایران توانسته به ۶۰ هزار شکایت که در مقایسه با ۴۰۰۰ شکایتی که در کشور من وجود دارد، رسیدگی کند. وی بابیان این که درواقع فساد از موارد آشکار نقض حقوق بشر محسوب می‌شود، چراکه پولی که باید برای شهروندان هزینه شود، اتلاف می‌شود، افزود: مبارزه با فساد کار سختی است، چراکه فساد در خفا انجام می‌شود و اگر یکی از افراد دخیل در این فساد که در خفا انجام می‌گیرد حاضر به حرف زدن نباشد، شما باید از ابتکارات بسیار استفاده کنید تا این فرد را به حرف بیاورید.

او افزود: آمبودزمان بین المللی و آسیایی به همکاری آمبودزمان ایران نیاز دارند واطمینان دارم این دیدار آغاز همکاری‌های نزدیک‌تر آمبودزمان ایران و آمبودزمان بین‌المللی و آمبودزمان نامیبیا باشد و با تفاهمنامه‌ای که امضا می‌شود، شاهد رویکرد جدیدی در این مسیر باشیم.