شناسهٔ خبر: 13398061 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

انفجار مهيب پايتخت لبنان را لرزاند

صاحب‌خبر -

انفجاری کوچک بدون مرگ‌ومیر؛ اما با خساراتی سنگین برای «بلوم‌بانک» لبنان. يكشنبه‌شب انفجار بمب در مقابل دفتر بلوم‌بانک لبنان در مرکز بیروت به مجروح‌شدن دو نفر منجر شد البته با جراحت‌هايي سطحی. انفجار ساعت هشت شب و هم‌زمان با ساعت افطار اتفاق افتاد و از همین رو بسیاری از مردم در خانه‌های خود بودند و خیابان‌ها هم خلوت بود. بر‌اساس گزارش‌ها بمب در ‌بسته‌ای و در پشت ساختمان بانک قرار داده شده بود.
با وجود آنکه هیچ گروهی تاکنون مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته و تحقیقات هم به نتیجه‌ای نرسیده است؛ اما بازار گمانه‌زنی‌ها داغ شده و برخی از رسانه‌ها انگشت اتهام را به سمت «حزب‌الله» لبنان نشانه گرفته‌اند. این رسانه‌ها در تأیید ادعای خود مسدودشدن منابع مالی حزب‌الله از سوی این بانک را مطرح می‌کنند. بر‌اساس گزارش‌ها این بانک به‌تازگي تعدادی از حساب‌های افراد مظنون به رابطه با حزب‌الله را در راستای هم‌خوانی با قوانین آمریکا که منابع مالی حزب‌الله را هدف قرار داده است، مسدود کرده بود. حزب‌الله لبنان ابتدا در پاسخ به مسدودکردن منابع مالی خود گفت این امر به «ورشکستگی» و شکاف بین بخش‌های بزرگی از جمعیت لبنان و بانک‌ها منجر می‌شود. «ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی لبنان هم در اظهارنظری که به نظر می‌رسید، برای رفع نگرانی‌های حزب‌الله است، گفته بود این بانک پیش ازهرگونه اقدامی درخواست مسدودکردن حساب افراد وابسته به حزب‌الله را دوباره بررسی مي‌كند. آن‌طور که نهاد مشنوق، وزیر کشور لبنان، به خبرگزاری رویترز گفته، به‌لحاظ سیاسی هدف این انفجار فقط بلوم‌بانک بوده است.
«نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان، در سخنانی گفت: دست‌های آلوده به گناهی که با انفجار روز یکشنبه در بیروت برای برهم‌زدن اوضاع لبنان تلاش کرد، قبل از آنکه ترکش‌هایش به یکی از مهم‌ترین بانک‌های ما یعنی لبنان و المهجر برسد، اول لبنان و دوم حزب‌الله را هدف قرار داده است. این نشان می‌دهد این جنایت سازماندهی شده و ابعاد آن برای همگان آشکار است. او از همگان خواست بار دیگر با وحدت موضع و سخنان خود و نرفتن به سمت طرح‌های مشکوکی که آینده و حال لبنان را هدف قرار داده، پیروزی را برای خود رقم بزنند.