شناسهٔ خبر: 1093887 - سرویس بین‌الملل
منبع: مهر | لینک خبر

تحولات امنیتی عراق/

نتیجه 80 روز مقاومت در برابر تکفیریها/محاصره منطقه شیعه نشین آمرلی شکسته شد

منابع عراقی از شکسته شدن محاصره منطقه شیعه نشین آمرلی از سوی نیروهای امنیتی و مردمی و فرار دسته جمعی تروریستهای تکفیری خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه السومریه، جاسم محمد جعفر از مسئولان ترکمان اعلام کرد: نیروهای امنیتی با کمک نیروهای مردمی محاصره منطقه آمرلی را شکسته اند.این نیروها پس از این اقدام به برقراری امنیت در جاده ارتباطی میان بغداد و کرکوک خواهند کرد.

برخی منابع امنیتی همچنین خبر دادند: هادی العامری رئیس سازمان بدر و فرزندان وی در راس نیروهایی که حصر آمرلی را شکسته اند قرار داشته اند.

خاطر نشان می شود با تاکید مرجعیت عالی شیعیان و درخواست فزاینده مردم آمرلی برای نجات آنها از شر تروریستهای تکفیری داعش، نیروهای ارتش عراق با حمایت نیروهای مردمی شیعه و کردی از روز شنبه 30 آگوست، عملیات گسترده ای را برای پایان دادن به محاصره آمرلی و سرکوب تروریستهای تکفیری آغاز کردند.

آمرلی محل سکونت حدود ۱۵ هزار نفر از اقلیت ترکمان عراق است که شیعه مذهب هستند، و نهادهای حقوق بشری بارها درباره وخامت اوضاع آمرلی و مردم مظلوم تحت محاصره آن هشدار داده بودند.

مردم منطقه آمرلی، هشتاد روز در محاصره تروریست های وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام قرار داشتند منطقه آمرلی است. منطقه آمرلی منطقه زیبایی است. بر اساس آمار اعلام شده در سال 1977 تعداد ساکنان آن 15104، در سال 1987 تعداد آنها 22522 نفر در سال1997 تعداد 30173 نفر اعلام شده است که در حال حاضر این آمار را نزدیک به بیست هزار نفر می دانند.

روستاهای وابسته به این منطقه بوسطاملی، پیر احمدلی، عبود، زنگیلی، پیرآوچولو،قره ناز، چارداغلی، بیگ البو حسن، دره اوباسی، ثعیلب هستند.

ساکنان این منطقه از هشتاد روز قبل در محاصره داعش بودند که امروز محاصره آنها با رسیدن نیروهای ارتش و نیروهای مردمی در هم شکسته شد و تروریستهای داعش هم متواری شدند. موضوع قابل تامل عدم واکنش جدی از سوی آمریکایی ها است زیرا آنها در حالی که در سنجار و برای حمایت از اربیل دست به حملات هوایی زدند به مردم این منطقه توجهی نشان ندادند و گویا سرنوشت آن اهمیتی برای واشنگتن ندارد.

عباس البیاتی نماینده وابسته به ائتلاف دولت قانون از آمریکا خواسته بود که مشابه سنجار حملاتی برای شکستن محاصره ناحیه آمرلی انجام دهد.وی افزود: آمریکا نباید برخورد دوگانه ای داشته باشد و باید به شیعیان، مسیحیان، صائبین، ایزدی ها و دیگر طیفهای عراقی نگاه یکسانی داشته باشد. حیدر الملا رئیس علمای عراق نیز از برخورد دوگانه آمریکا انتقاد کرد.

حسن الخفاجی نویسنده عراقی در این باره می نویسد: گرچه مقاومت استالینگراد در مقابل ارتش نازی معروف است اما این منطقه بیش اینکه از نظر جغرافیایی، تاریخی و موارد دیگر قابل مقایسه با استالینگراد باشد شبیه حادثه کربلاست. اما علت اصرار داعش برای به زانو درآوردن ساکنان این منطقه به اوج نفرت و کینه داعشی ها از اهل بیت(ع) و اتباع آن مربوط می شود.

مقاومت ساکنان ناحیه آمرلی قابل ستایش است. مقاومت بی نظیر آنها در برابر گروهی خونریز بی شک آن را در تاریخ جاودانه می کند ساکنان این منطقه به خوبی این نکته را درک کرده بودند که در صورت تسلیم شدن چه سرنوشتی در انتظار آنهاست زیرا آثار ویرانگر داعشی قبلا در سنجار و بسیاری از مناطق تحت اشغال داعشی ها آشکار است. آنها می دانستند تروریستها در صورتی که به این ناحیه وارد شوند کشتاری عظیم به راه می اندازند و همه اماکن مذهبی را تخریب می کنند و همه چیز را می سوزانند و تخریب می کنند.

ساکنان این منطقه مورد بی مهری کسانی که دم از حقوق بشر می زنند قرار گرفته بودند. آمریکا نیروی هوایی خود را برای حمایت از اربیل که منافع واشنگتن در آن نهفته است بلافاصله پس از اینکه داعشی ها در سی کیلومتری این شهر قرار گرفتند فعال کرد اما سرنوشت ساکنان آمرلی برای آمریکا اهمیتی ندارد.

در پی موفقیت نیروهای مردمی و امنیتی در شکستن محاصره منطقه شیعه نشین آمرلی و بیرون رانده شدن تروریستهای تکفیری، موجی از شادی مردم مظلوم این منطقه را فرا گرفته است.