شناسهٔ خبر: 42641782 - سرویس علمی-فناوری
منبع: برترین‌ها | لینک خبر

آقامیری؛ مردِ منبر‌های ملتهب یا ولعِ شوآف؟

حسن آقامیری روحانی شناخته‌شده‌ای که در اینستاگرام بیش از یک میلیون فالوور دارد که به خلع لباس دائم محکوم شد. از زمانی که صدور این حکم توسط آقامیری در اینستاگرام وی اعلام شد، تعداد فالوورهای وی نیز به سرعت افزایش یافت! حسن آقامیری کیست و چه می‌گوید؟

صاحب‌خبر -

برترین‌ها: حسن آقامیری روحانی شناخته‌شده‌ای که در اینستاگرام بیش از یک میلیون فالوور دارد که به خلع لباس دائم محکوم شد. از زمانی که صدور این حکم توسط آقامیری در اینستاگرام وی اعلام شد، تعداد فالوورهای وی نیز به سرعت افزایش یافت! حسن آقامیری کیست و چه می‌گوید؟

حسن آقامیری روحانی محبوب و شناخته‌شده‌ای خصوصاً در میان جوانان است. او از تمام تکنولوژی‌هایی که گوشی‌های هوشمند فراهم آورده‌اند، خصوصاً شبکه‌های اجتماعی، برای نشر عقاید خود استفاده کرده است و احتمالاً محبوب‌ترین روحانی فعال در فضای مجازی است.

آقای آقامیری! این چه عکسی بود؟

منبرهای آقامیری معمولاً به‌صورت زنده از صفحه اینستاگرامی‌اش پخش می‌شود و کلیپ‌های سخنرانی‌های وی در حد وسیعی دیده و به اشتراک گذاشته می‌شود.

حسن آقامیری تنها از حیث وسعت استفاده از شبکه‌های اجتماعی، یک روحانی متفاوت محسوب نمی‌شود. او به گفته خودش، وابستگی به درآمد روحانیت ندارد؛ از حوزه علمیه، بیمه و شهریه نمی‌گیرد و کسب‌وکار شخصی‌اش را دارد و در یک شرکت خصوصی، مشاور است. وی 15 سال است که سخنرانی می‌کند، اما وابستگی درآمدی به منبر ندارد.

حسن آقامیری از حیث، صحبت‌هایی که در سخنرانی‌های خود مطرح می‌کند نیز با روحانیون سنتی، تفاوت بسیاری دارد. این سخنرانی‌ها علی‌رغم ایجاد محبوبیت برای او در بین جوانان، باعث شده تا او مخالفان سرسخت زیادی داشته باشد. خبرگزاری فارس (22 دی 97) در مطلبی علیه آقامیری نوشته است: «این روحانی جوان در حال انتشار تفکری ست که هرچند در نگاه اول به ظاهر برای مخاطبان خصوصاً نسل جوان، زیبا به نظر می‌آید، اما نتایج فاسد و مخربی در پی‌خواهد داشت، زیرا علی‌رغم برخی نکات صحیح که در بین سخنان این روحانی یافت می‌شود هسته مرکزی این تفکر به دلیل ضدیت با قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام عمیقا فاسد است».

آقامیری نظرات بدیعی در مورد کار کردن روحانیون دارد. وی در یکی از مصاحبه‌های خود می‌گوید: «اهل بیت(ع) کار می‌کردند؛ اما برخی تصور می‌کنند که اهل بیت(ع) دست به خاک می‌زدند طلا می‌شد و کاری انجام نمی‌دادند؛ در حالی که این‌گونه نیست همه آنها شاغل بودند کشاورزی می‌کردند، تجارت می‌کردند و روایت‌های بسیاری هم در این زمینه وجود دارد.

او در سخنرانی دیگری هم درباره مساجد گفته: «اگر مسجد به روش پیامبر اداره می‌شد، گنبد و بارگاه نداشت. گنبد می‌خواد چیکار مسجد؟ مناره می‌خواد چیکار؟ اینا یه زمانی تدابیری بود برای سرما و گرمای مسجد. الان که کولرگازی اومده. چند میلیارد خرج مناره‌های مساجد قم شده؟ با این پول‌ چه‌کارهایی نمی‌شد کرد؟ چرا مسجد رو با فکر نمی‌سازید؟ مسجد می‌سازن با ظرفیت ۲ هزارنفر اونوقت پارکینگ نداره! بعد ماشینا میان پارک می‌کنن جلو زندگی مردم.

آقای آقامیری! این چه عکسی بود؟

روحانی خلع لباس شده به دنبال شوآف است؟

چند روز پیش روحانی مشهور کشور در حساب اینستاگرامی خود با یک تصویرعجیب و به زعم بسیاری نمایشی، خبرداد که به کرونا مبتلا شده است. سید حسن آقامیری از آن دست روحانیونی است که به واسطه سخنان نو و رویکرد متفاوتش به برخی مقولات، شهرت بسیاری دارد و از محبوبیت بالایی نیز بین جوانان کشور برخوردار است و از آنجا که زبان جوانان را بلد است او را از روحانی‌های روشنفکر جامعه قلمداد می‌کنند. این روحانی فعالیت پررنگی در فضای مجازی دارد.

یعنی از این تریبون برای ارائه سخنرانی‌ها و عقایدش استفاده می‌کند. جالب اینجاست که ویدئوهای سخنرانی‌اش هم جزء پر بازدیدترین هاست. به طوری کلی او از متفاوت‌ترین روحانیون در حال حاضر کشور است حتی در مورد منبع درآمدش. به گفته خودش، وابستگی به درآمد روحانیت ندارد و از حوزه علمیه، بیمه و شهریه نمی‌گیرد و کسب‌وکار شخصی‌اش را دارد و در یک شرکت خصوصی، مشاور است. هر چند گفته می‌شود که وی از طریق شبکه‌های اجتماعی درآمد هنگفتی دارد و برای کلیپ‌هایی که می‌سازد هزینه‌های زیادی متقبل می‌شود.

آقای آقامیری! این چه عکسی بود؟

جنجال جدید حسن آقامیری بر سر حر

حسن آقامیری که در مقام سخنوری شب های ماه محرم صحبتهای جنجالی ایی درباره حر و آزادگی اش بیان کرده است.

آقامیری: اگر از حر حرف می‌زنیم چرا مثل امام حسین(ع) نمی‌بخشیم؟!شما غلط می‌کنید از حر حرف می‌زنید وقتی این افراد را نمی‌پذیرید.

آقای آقامیری! این چه عکسی بود؟

یاسر جبرائلی؛ فعال اصولگرا در واکنش به اظهارات آقامیری گفت: شما غلط می‌کنید ماجرای حر بن یزید ریاحی را که “بازگشت” و در رکاب امام (ع) جنگید و به شهادت رسید را دستاویز قرار می‌دهید تا بساط رقاصه‌های لشکر یزید را در خیمه امام حسین (ع) برپا کنید. در این خیمه به روی همه احرار عالم باز است.

آقای آقامیری! این چه عکسی بود؟

واکنش رفیعی به کلیپ حُرّ حسن آقامیری

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در حاشیه تفسیر سوره حجرات در جامعةالمصطفی العالمیه شهر قم، گریزی به حاشیه‌های این روزها و جعل و استفاده ابزاری از دین توسط افرادی که هدفی جزء خودنمایی و جذب مخاطب ندارند، زد و گفت: امروز برخی در کشور نقد و سوال را با هتاکی و مسئولیت گریزی اشتباه گرفتند. استفاده ابزاری از تاریخ و حمله به ارزش‌های دینی انجام می‌دهد. آقا حر را واسطه قرار می‌دهد و برای تبلیغ اسلام رحمانی در حالی که خود با خشونت این حرف‌ها را می‌زند و در این میان به صداوسیما، به مسئولین و سرتاپای نظام هجمه می‌کند.

اولاً اینکه داد و فریاد می‌کنید و می‌گویید برید کنار، شما از فلانی بدتر هستید، با این حرف‌هایتان جور در نمی‌آید. ثانیا چرا نمی‌گویید عبیدالله حر جحفی به چه دلیل از کاروان امام حسین جدا شد؟ زیرا او امتیاز می‌خواست و امام حسین نپذیرفت. از کسی که مانده و می‌گوید خوب کردم و پیشمان هم نیست، دفاع می‌کنید. او با حر فرق دارد. از کسی دفاع می‌کنید که عذرخواهی کوچکش نمی‌کند. حر گردن کج کرد و گفت: توبه من را می‌پذیری؟

رفیعی با بیان این‌که متاسفانه حوزه نیز پاسخی به افرادی نظیر آقامیری نمی‌دهد، افزود: من این تفکر [آقامیری] را از داعش خطرناک‌تر می‌دانم.

آقای آقامیری! این چه عکسی بود؟

اعتراض فرهیختگان به مواضع اخیر حسن آقامیری

روزنامه فرهیختگان طی یادداشتی از مواضع اخیر حسن آقامیری انتقاد کرد و نوشت: در وضع مدرن و در کلام و کلیپ آقای آقامیری، به‌جای آنکه توبه جناب حرّ(س) اهمیت داشته باشد، بخشش امام(ع) بر حر(س) چنان مطرح می‌شود که مخاطب گمان می‏کند هر سزایی و جزایی، غلط و نابجاست.

اولا تمام مواردی که مورد اشاره آقای آقامیری است، همه از عیوب و خطایا نیستند و همه بد و نخواستنی هم نیستند، بلکه بعضا عیب و نقصند و نه کلا. ایشان در میان بعضی موارد درست، موارد نادرست یا شایسته‌ بررسی را هم میان‌چین می‌کنند. یعنی واضح، غیرواضح، قطعی و مشکوک را به‌هم می‌آمیزند و البته کنار اینها، موارد «نادرست» را هم می‌آورند.

ثانیا آقای آقامیری با مقدماتی از «مشهورات دینی» یا به‌عبارت بهتر با «دستکاری در دین افواهی» به آن مسائل می‌پردازند و برای توجیه راه‌حل مدنظر خود، در دیانت عمومی، دستکاری‌هایی می‌کنند که نمونه‌اش در همین مطلب و در باب ماجرای جناب حرّ(س) ذکر شد. این آسیب رساندن است به دیانت مردم و مخاطبان.

در وضع کین‌توز مدرن، غالبا خلایق در جست‌وجوی اهواء خودند که بعضا و از دور، ممکن است خوشایند به‌نظر برسند. این «پسندهای شخصی» یا «ترجیحاتِ من‌عندی» وقتی به‌میان می‌آیند که «قول حق» موضوعیت نداشته باشد. این کین‌توزی مخصوص گروه یا دسته خاصی نیست و به‌سراغ همه ما خواهد آمد و آمده است. در چنین وضعی است که حتی عبادات هم ممکن است درجهت «اغراض» مصادره شوند یا آنکه -با مهم شدنِ تن‌آسانی و طلبِ آسودگیِ نفس- از مجاهدت به عادت بدل شوند. در چنین وضعی، عیب و اشکال را در کجا باید جست و چگونه باید عیوب را چاره کرد؟ آیا اهل دیانت هم باید ساده‌انگاری پیشه کنند به رای و پسند شخصی یا جمعی‌شان عمل کنند یا آنکه باید درپی یافتن «قول حق» -به‌قدر طاقت- و فهم و عمل به‌مقتضای آن باشند؟ آه که در این راه هم چه خطرهاست و چه مجاهدت‌ها لازم است. امثال آقای آقامیری کاشکی در این راه یاری‌کننده خلایق باشند. ان‌شاءالله.

آقای آقامیری! این چه عکسی بود؟

ابتلا به کرونا

حالا مدتی است که بیماری مرموز کرونا به جان او افتاده است. آقا میری این خبر را با انتشار عکسی در حساب کاربری اینستاگرامش اعلام و گفته که در دفتر کارش قرنطینه است. اما عکسی که او برای این کار انتخاب کرده، کمی عجیب است. این عکس با پشت زمینه سیاه، آقامیری را در حالی که روی تخت خوابیده و سرم به او وصل است و مردی که به حالت نگران و ناراحت کنار او نشسته و یک دستش را بر روی قفسه سینه آقامیری گذاشته نشان می‌دهد. انگار یک تیم عکاسی با یک سناریو برای اعلام خبر مبتلا شدنش به کرونا در نظر گرفته است.

به همین خاطر است که از زمانی که این عکس منتشر شده بسیاری آن را نمایشی و غلو شده برای جلب توجه قلمداد کرده‌اند. اما نکته اینجاست که چنین کارهای نمایشی‌ای آنهم از سوی این روحانی معروف که عمده پای منبری‌هایش و شنونده سخنانش جوانان هستند، ممکن است که کارهای نیک و خوب‌اش را زیر سوال ببرد. حتی امکان دارد که دیدگاه‌ها را نسبت به خود تغییر دهد. کما اینکه بسیاری او را به خاطر همین عکس مورد انتقاد قرار داده اند.

آقای آقامیری! این چه عکسی بود؟

واکنش کاربران

کاربران شبکه‌های اجتماعی در باورشان نمی‌گنجد که حسن آقامیری چنین عکسی را از خودش منتشر کرده باشد.

یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« حسن آقامیری با انتشار این عکس از ابتلایش به کرونا خبر داد. خیلی از سکانس‌های فیلم‌های هالیوودی هم به پای صحنه آرایی و نورپردازی این عکس نمیرسه. انگار عکس لحظه مرگ چگوارا رو بازسازی میکنه».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:« یعنی همه کارای این آقامیری شوآفه! این چه عکسیه آخه؟ با این عکس گفته من کرونا گرفتم!»

کاربران دیگر نوشته اند: «ملت مریض میشن دنبالشون عکاس حرفه‌ای با بند و بساط نور و فلان میره. شومن جدید فضای مجازی»، «بعید می‌دونم کرونا داشته باشه. بیشتر برای جذب مخاطب بیشتره»، « از کدوم عالِم و دیندار چنین تصویری تا به حال کسی مشاهده کرده؟ مردی که روی منبر می‌شینه، با بدنی عریان عکس از خودش منتشر می‌کنه.....»، « آقامیری با انتشار این عکس مرزهای شوآف با کرونا رو درنوردید خدا شفاش بده»، « داداش مگه فیلم هندیه که این عکس رو از خودت گذاشتی. با این تصویر بهت نمیاد کرونا گرفته باشی»، «آدم وقتی حالش خیلی بده که نمیاد از خودش عکس هنری بگیره اونم بیمار کرونایی»، «مشاور رسانه ایش هر کی هست خوب کارش رو بلده»، «حالا چرا دکتره ماسک نداره.... ».

منایع: روزنامه آفتاب یزد، روزنامه مردم سالاری، ایران آنلاین و رویداد 24.