معاون برنامهریزی و سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی گفت: در طول پنج سال گذشته، یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در صنعت گردشگری ایران داشتیم که طرح های آن مصوب شده اما قیمت گران
و کاذب زمین در کلانشهرها مهم ترین مانع برای تحقق کامل آنهاست. سعید اوحدی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، درباره فرآیند سرمایه گذاری خارجی ها در صنعت گردشگری ایران در دوره پسا برجام اظهار کرد: همانطور که انتظار می رفت در صنعت گردشگری دوران پسابرجام شاهد یک تحول و استقبال از طرف سرمایه گذاران
خارجی بودیم. وی افزود: اقبال جهانی نسبت به جاذبه های تاریخی، طبیعی و حتی صنایع دستی ما، ظرفیت های بالایی در صنعت گردشگری ایران ایجاد کرده و ما را بین 10 کشور از نظر جاذبه های گردشگری قرار داده اما متاسفانه در زمینه زیرساخت ها
در بین 136 کشور، رتبه 116 را داریم و این بیانگر آن است که ما در این حوزه باید به طور جدی کار کنیم. اوحدی ادامه داد: قانون جذب سرمایه گذاری ما قانون مترقی هست و کمتر کشوری در دنیا داریم که دولتش مثل ما، همه ریسک های سرمایه گذاری خارجی را به عهده بگیرد اما در این زمینه یک مشکل اساسی وجود دارد. معاون برنامهریزی و سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی گفت: یکی از معضلات جدی که ایران با آن مواجه هست مخصوصا در کلانشهرهای گردش پذیر،
قیمت گران و کاذب زمین است. وی گفت: باید با شهرداری ها و شوراهای شهر به مصوبه ای برسیم که بتوانیم مشکل زمین را حل کنیم. اوحدی افزود:
سرمایه گذاران در کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز، حدود 30 درصد از هزینه سرمایه گذاری
را به صورت نقدی، صرف زمین می کنند و معمولا در کشورهای اروپایی و حتی ترکیه و مالزی که در زمینه گردشگری، پیشرفته هستند زمین را به صورت اجاره درازمدت در بازده های زمانی «ده ها ساله» به سرمایه گذار
می دهند. وی ادامه داد: یعنی زمین متعلق به دولت یا حاکمیت باقی می ماند اما با در اختیار قرار دادن چندین ساله آن، سرمایه گذار با طیب خاطر و بدون دغدغه برای پول کلان زمین، سرمایه گذاری کرده و باعث توسعه گردشگری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور، درآمدزایی و اشتغالزایی برای مردم کشور
می شود. معاون سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: باید به سمتی برویم که مصوبه های لازم را برای حل مشکل زمین بگیریم و اگر این مشکل را حل کنیم همین امروز سرمایه گذاران قدرتمندی از کشورهایی چون قطر، عمان، آلمان، فرانسه و ترکیه آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های صنعت گردشگری اعلام کرده اند.
∎
و کاذب زمین در کلانشهرها مهم ترین مانع برای تحقق کامل آنهاست. سعید اوحدی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، درباره فرآیند سرمایه گذاری خارجی ها در صنعت گردشگری ایران در دوره پسا برجام اظهار کرد: همانطور که انتظار می رفت در صنعت گردشگری دوران پسابرجام شاهد یک تحول و استقبال از طرف سرمایه گذاران
خارجی بودیم. وی افزود: اقبال جهانی نسبت به جاذبه های تاریخی، طبیعی و حتی صنایع دستی ما، ظرفیت های بالایی در صنعت گردشگری ایران ایجاد کرده و ما را بین 10 کشور از نظر جاذبه های گردشگری قرار داده اما متاسفانه در زمینه زیرساخت ها
در بین 136 کشور، رتبه 116 را داریم و این بیانگر آن است که ما در این حوزه باید به طور جدی کار کنیم. اوحدی ادامه داد: قانون جذب سرمایه گذاری ما قانون مترقی هست و کمتر کشوری در دنیا داریم که دولتش مثل ما، همه ریسک های سرمایه گذاری خارجی را به عهده بگیرد اما در این زمینه یک مشکل اساسی وجود دارد. معاون برنامهریزی و سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی گفت: یکی از معضلات جدی که ایران با آن مواجه هست مخصوصا در کلانشهرهای گردش پذیر،
قیمت گران و کاذب زمین است. وی گفت: باید با شهرداری ها و شوراهای شهر به مصوبه ای برسیم که بتوانیم مشکل زمین را حل کنیم. اوحدی افزود:
سرمایه گذاران در کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز، حدود 30 درصد از هزینه سرمایه گذاری
را به صورت نقدی، صرف زمین می کنند و معمولا در کشورهای اروپایی و حتی ترکیه و مالزی که در زمینه گردشگری، پیشرفته هستند زمین را به صورت اجاره درازمدت در بازده های زمانی «ده ها ساله» به سرمایه گذار
می دهند. وی ادامه داد: یعنی زمین متعلق به دولت یا حاکمیت باقی می ماند اما با در اختیار قرار دادن چندین ساله آن، سرمایه گذار با طیب خاطر و بدون دغدغه برای پول کلان زمین، سرمایه گذاری کرده و باعث توسعه گردشگری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور، درآمدزایی و اشتغالزایی برای مردم کشور
می شود. معاون سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: باید به سمتی برویم که مصوبه های لازم را برای حل مشکل زمین بگیریم و اگر این مشکل را حل کنیم همین امروز سرمایه گذاران قدرتمندی از کشورهایی چون قطر، عمان، آلمان، فرانسه و ترکیه آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های صنعت گردشگری اعلام کرده اند.