شناسهٔ خبر: 21986829 - سرویس فرهنگی
منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

عجيب و جالب

صاحب‌خبر -

 حجاب مردان در اين قبيله عجيب اجباريست

به گزارش ايران ناز معمولا حجاب براي زنان در تعداد زيادي ازفرهنگ هاي دنيا شناخته مي شود، اما در اين قبيله آفريقايي مردان کاملا محجبه مي باشند. در اين گزارش قصد داريم تا شما را با قبايلي در آفريقا به نام «طوارق» آشنا کنيم که زندگي بسيار جالبي دارند. پس با ما همراه باشيدطوارق يا مردان نقاب دار در صحراي بزرگ آفريقا، در جنوب کشور الجزاير، ازواد در شمال مالي، شمال نيجريه و جنوب غربي ليبي و شمال بورکينا فاسو زندگي مي‌کنند. طوارق مسلمان ميباشند و از هزاران سال پيش در صحراي بزرگ آفريقا به شکل بدوي و بيابان نشين زندگي مي کنند. آن ها به اين نوع زندگي کردن علاقه دارند و گزينه خود انها هست.مردان محجبه به جاي زنان در اين قبيله آفريقايي پيش از ورود اسلام به اين مناطق با نام «جرمنتيين» شناخته مي شدند، در اوايل عصر اسلامي نام «ملثمون» را داشتند و در عصر اسلامي نام «مرابطين» را به خود گرفتند.طوارق امروز با نياکان خود از لحاظ سبک زندگي تفاوت چنداني ندارند و حتي بعضي قبايل با همان نام هاي پيشين خود به حيات ادامه مي دهند و قرابت خود با نياکانشان را پاس داشته و حفظ کرده اند.

يکي از آداب و رسومي که به آنها رسيده هست پوشاندن سر و صورت هست که در اصطلاح به آن «لثام» گفته مي‌شود، بنابراين به اين مردان «ملثمون» مي گويند.طوارق نام هاي مختلفي دارند: مردان آبي پوش، مردان مسلح، مردان محجبه و ملثمون و …نکته ي ديدني درمورد ي اين قبايل آن هست که زنان بدون نقاب مي باشند و قوانين و بايدهاي سخت گيرانه در قبايل آنان براي مردان اکثر از زنان هست.اما چرا آن ها لثام بر چهره دارند، چرا صورت هاي خود را مي پوشانند؟

مردان اين قبايل معتقدند که آشکار شدن دهان مرد عيب و ننگ بزرگي هست. آنها دهان را همچون عورت مي دانند که بايد پوشيده شود.البکري در اين باره مي نويسد: مردان محجبه به جاي زنان در اين قبيله آفريقايي “اين مردان نقاب هايشان را شبانه روز به سر خود مي بندند، به طوريکه دهان و بيني آن ها را مي پوشاند، و جز با نقاب همديگر را نمي شناسند، حتي در جنگ ها اگر کسي از آن ها کشته شود و نقابش افتاده باشد، دوباره آن را به چهره اش باز مي گردانند تا شايد با نقاب بتوانند بشناسندش، نقاب براي آنها از زره مهمتر بود”. اما زنان اين قبايل مکشوف مي باشند و حجاب و نقاب ندارند.

در تهيه نقاب مردان طوارق 9 متر پارچه بهره گيري مي‌شود و تمام سر و دهان و صورت جز چشم ها را مي پوشاند. به طوارق مردان محجبه هم گفته مي‌شود. وقتي پسري به سن بلوغ مي رسد برايش جشن لثام «نقاب» مي‌گيرند، بدين معنا که او آماده ي پذيرش مسئوليت شده هست.

زنان طوارق شيفته ي مرداني مي باشند که همه ي وقت نقاب دارند. جشن لثام با رقص و موسيقي همراه هست.بعضي لثام را نشانه اي از حجب و حياي اين مردان مي‌دانند.طوارق به موسيقي و نوشيدن چاي علاقه ي زيادي دارند و زنان در بين آن ها ارج و قرب بسياري برخوردارند.

خانه‌اي به اندازه جاي پارک خودرو در فنلاند

يک معمار فنلاندي خانه‌اي در ابعاد يک جاي پارک خودرو ساخته‌است که نياز به پي ريزي ساختمان ندارد.به گزارش مهر با توجه به اينکه فضا در بيشتر شهرها اهميت زيادي دارد، برخي تصور مي‌کنند کاهش حجم ساختمان‌ها و اجزاي شهري راه حلي براي مشکل افزايش جمعيت فراهم کند. در همين راستا مارکو کاساگراند، معمار فنلاندي، خانه‌اي به نام «Tikku» طراحي کرده است. اين خانه با ابعاد فقط در 2/5 در پنج متر تقريبا معادل جاي پارک يک خودرو است.

خانه سه طبقه اخيرا در هفته طراحي هلسينکي 2017 ساخته شده و مساحت کل آن 37/5 متر مربع است. در نمونه اوليه ساخته‌شده در طبقه اول اتاق کار و در طبقه دوم اتاق خواب ساخته شده است. همچنين يک فضاي پذيرايي در طبقه سوم در نظر گرفته شده است.

در اين ساختمان يک توالت ساخته شده است و الکتريسيته نيز از انرژي خورشيدي تامين مي‌شود اما در آشپزخانه آب لوله کشي وجود ندارد. اين خانه را مي‌توان يک شبه از الوارهاي لمينيت پيش‌ساز ساخت. البته در اين حالت بايد حتما ساختمان عايق‌بندي شود.براي ساخت اين سازه در خيابان‌هاي معمولي نياز به هيچ گونه پي‌ريزي نيست زيرا در کف آن جعبه‌اي مملو از شن قرار داده شده است. به هرحال کاساگراند تصميم دارد ازاين ساختمان کوچک به عنوان محل کار، مغازه، هتل و غيره استفاده کند. اين خانه با قيمت 35 هزار يورو فروخته مي‌شود.