شناسهٔ خبر: 20818846 - سرویس گوناگون
منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

سیرک‌های اجتماعی به کمک پناهندگان می‌آیند

اولین تصویری که از یک سیرک ممکن است به ذهن داشته باشید، این است که شیرها از درون حلقه‌های آتش بپرند و افرادی در لباس دلقک‌های هنرمند سیرک، باعث خنده حضار شوند، اما در برخی کشورها هنرمندان حرفه‌ای سیرک دست‌ به‌ اقداماتی برای پناهندگان زده‌اند. هدف آنها این است که کمک کنند، آوارگان با جوامع محلی ارتباط برقرار کنند.

صاحب‌خبر -

بروز جنگ و درگیری‌ در برخی مناطق خاورمیانه باعث شده، سیل جمعیت به سمت کشورهای مختلف سرازیر شود و در اردوگاه‌ها و کمپ‌های مختلف با مشقت و سختی زیاد، زندگی خود را ادامه دهند. کمپ‏های پناهندگان عموما شلوغ است و فاقد هرگونه سرگرمی هستند. افراد زیادی در شرایط بد به سر می‏برند . در این کمپ‌ها، جوانان زیادی وجود دارند که دسترسی به آموزش‌ لازم را ندارند. در این موارد، برخی سیرک‌ها با هدف تأثیر بر منابع جایگزین غیررسمی به جوانان پناهنده و آواره در اروپا سعی در برگزاری سیرک‏های اجتماعی در سراسر اروپا دارند. این پروژه با مشارکت بیش از 250 نفر از کارکنان مدارس سیرک‏های اجتماعی و سایر سازمان‏های شهری شروع به برگزاری ارتباط مؤثر بین پناه‌جویان و بالاخص جوانان و دانش‌آموزانی دارد که در این کمپ‌ها اقامت دارند.

حرکت برای پوشش حداکثری

کار سیرک‏ها روی بیش از 37 هزار جوان پناهنده و آواره، تأثیرات مثبتی با اجرای نمایش دارد. متولیان این برنامه‌ها در تلاشند، جمعیت تحت پوشش خود را به 100 هزار نفر افزایش بدهند. این فعالیت‏ها شامل 9 بخش درزمینه‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی است. روش‏های آموزشی این سیرک‏های اجتماعی شامل رسانه‏های اجتماعی، هویت‏سازی و روابط عمومی، هویت‏سازی برای تیم‏های مشارکتی داوطلبان، توسعه محصولات مرتبط و بازاریابی برای سیرک‏ اجتماعی و سازمان‌دهی و مدیریت رویدادهای اجتماعی بزرگ توسط افراد جوان و داوطلب است. بیش از 400 کارگاه سیرک‏ اجتماعی، 24 نمایشگاه سیرک جوانان، نمایشگاه عکس‏های گرفته‌شده با گوشی همراه، دو کنسرت جمع‌آوری کمک برای دریافت کمک‌هزینه و دو جشنواره سیرک جوان برگزار خواهد شد.

شبکه‌های اجتماعی

نتایج این پروژه، شامل ارائه آموزش عملی موردنیاز برای پیاده‌سازی فعالیت‏های سیرک اجتماعی است که شامل روش‏ها، فرآیندها و شبکه فعالیت‏های اجتماعی چندوجهی و تأثیر آن می‌شود. شبکه‏های اجتماعی و ارتباطی برای جوانان پناه‌جو و آواره طراحی‌شده است که شامل سیرک‏های اجتماعی و اپلکیشن‏های تلفن‏های همراه برای برقراری ارتباط با بازیگران سیرک‏ها در اروپا و سراسر جهان است. این افراد در تلاشند، با فعالیت خود زمینه‌های لازم را برای ایجاد ارتباط میان پناه‌جویان و سایر افراد فراهم کنند. موقعیت سیرک در این جوامع،‌ این امکان را براحتی فراهم می‌کند تا افراد، ارتباط بهتری با یکدیگر برقرار کنند و با این روش، از مشکلات و آلام آنها کاسته شود.

تقویت شور و نشاط در کودکان

این برنامه‌ها مورد توجه کودکان هم قرار گرفته و به آنها کمک می‌کند تا در فضایی که اردوگاه و کمپ‌ها دارند، شادی و نشاط را فراموش نکنند. هنرمندان حتی به آنها اجازه می‌دهند، در برخی فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند. روش‌های اجرا در مناطق مختلف متفاوت است، اما آنچه اهمیت دارد، این است که حضور هنرمندان به صورت داوطلبانه کمک می‌کند شور و انرژی مثبتی در این غم خانه‌های پناهندگان تزریق شود. برخی هنرمندان حتی هنرهایی را که در سیرک وجود دارد، به پناهندگان آموزش می‌دهند یا افرادی با استفاده از فرصت ایجاد شده، خدمات روان‌شناسی به افرادی ارائه می‌دهند که به تماشای این برنامه‌ها می‌آیند. این گردهمایی‌ها همگی داوطلبانه است و با حضور هنرمندان معروف و صاحب سبک
صورت می‌گیرد.

منبع: www.barakabits.com