شناسهٔ خبر: 7785279 - سرویس ورزشی
منبع: تعامل | لینک خبر

پروپيچ: کیا،کریمی و دایی در ایران مثل پادشاه هستند/می گویند شبیه فرش ایرانی هستم

جام جم

صاحب‌خبر -

پروپيچ بعد از زدن دو گل براي آبي‌ها مقابل تیم گمنام سمنانی نويد داد كه در ليگ ‌برتر هم در كنار سجاد شهباززاده، خط حمله‌اي آتشين تشكيل دهند. پروپیچ هم مي‌گويد اگر او و سجاد با هم بازي كنند، مي‌توانند يكي از خطرناك‌ترين زوج‌هاي هجومي ليگ را تشكيل دهند.

مهاجم كروات استقلال می گوید که دسامبر سال 2014 از پرسپوليس پيشنهاد داشته ولي تیم كوكسي، باشگاهي كه در آن بازي مي‌كرده، اجازه جدایی نداد تا او به ايران بيايد:« درنقل و انتقال زمستاني بود كه اين باشگاه به من پيشنهاد داد. در زندگي اين چيزها طبيعي است كه در لحظات مختلف با پيشنهادهاي مختلفي روبه‌رو مي‌شويد. من امسال از استقلال پيشنهاد خوبي داشتم و خوشحالم كه به اين تيم ملحق شده‌ام. چنين اتفاق‌هايي در زندگي هر فوتباليستي مي‌افتد. من حرفه‌اي هستم و به پيشنهاد خوبي كه داشتم پاسخ مثبت دادم. همان زمان اطلاعات زيادي درباره فوتبال ايران به ‌دست‌ آوردم. مي‌دانستم كه استقلال و پرسپوليس تيم‌هاي بزرگ و پرافتخاري در فوتبال ايران هستند. ضمن اينكه دوستاني از جمله ايوان پتروويچ، لك چيرا، ماته و... داشتم كه در اينجا بازي كرده بودند. آنها اطلاعاتي درباره فوتبال ايران به من دادند.»

پروپیچ دو مربی هموطن خود که در ایران آشنا هستند را خوب می شناسد: بلاژويچ و برانكو جزو بهترين مربيان كرواسي هستند كه در ايران كار كرده‌اند. هر دو آنها در فوتبال كرواسي داراي احترام هستند. برانكو از مربيان خيلي خوب كشور ما به حساب مي‌‌آيد. اتفاقاً چند روز پيش سرمربي تيم‌ملي مان عوض شد و من شنيدم كه از بين برانكو يا زلاتكو كرانچار يكي سرمربي تيم‌ملي كرواسي مي‌شود. البته در رسانه‌ها گفتند چند گزينه دارند و بايد بعد از بررسي، سرمربي تيم‌ملي را انتخاب كنند. برانكو شانس سرمربيگری كرواسي را دارد.»

این میهمان تازه وارد فوتبال ایران نمی خواهد وارد کری های عددی میان سرخابی ها شود:« هواداران استقلال و پرسپوليس عدد 4 و 6 را دوست دارند ولي براي من مهمتر از اين اعداد، موفقيت در زمين است. دوست دارم پرسپوليس را ببريم نه اينكه عدد نشان بدهيم. روز اولي كه من آمدم گفتند عدد 4 نشان بده و اولين سؤالم اين بود كه چرا؟ به من گفتند تيم در دو سال 4 بار پرسپوليس را برده است ولي من به شخصه ترجيح مي‌دهم در دربي گل بزنم تا اينكه عدد 4 را نشان بدهم. با نشان دادن اين اعداد كه نمي‌شود نتيجه گرفت. در كرواسي تيم هايدوك سفيد مي‌پوشد و تيم دينامو هم با لباس آبي بازي مي‌كند. اگر بازي در زاگرب باشد، همه آبي‌پوش هستند و اگر يك نفر لباس سفيد به تن داشته باشد، همه به او خيلي بد نگاه مي‌كنند ولي ما در كرواسي عدد به همديگر نشان نمي‌دهيم. »

پروپیچ نمی خواهد برای آقاي گل ليگ ‌برتر صبر کند:« من اطمينان دارم اين كار شدني است كه حتي آقای گل شوم. در 3، 4 سال گذشته هميشه بالاي 20 گل زده‌ام. فصل قبل در بازي‌هاي مختلف 31 گل براي تيم كوكسي به‌ثمر رساندم. اينكه بهترين گلزن شوم يا نه، مشخص نيست اما مي‌دانم كه تمام تلاشم را در زمين انجام مي‌دهم. سجاد شهباززاده مي‌تواند پشت سرم بازي كند. مي‌توانيم خطرناك‌ترين زوج خط حمله فوتبال ايران تشكيل دهيم. واقعاً چراكه نه؟ »

خرید جدید استقلال ار تفاوت ليگ‌هاي اروپايي با ايران می گوید: « سطح فني فوتبال ايران خوب است ولي دربخش‌هايي قابل قياس با فوتبال اروپا نيست. در فوتبال اروپا نكات بيشتري را در زمين بازي رعايت مي‌كنند. منظورم يك سري نكات كوچك است. در ايران 4، 5 بازي ديده‌ام كه به نظرم سطح فني بازي‌ها بد نيست ولي مثلاً با كشوري مثل ايتاليا جزئيات تاكتيكي بيشتري رعايت می شود. فرق مهم اين است كه در اروپا تاكتيكي‌هايي كه تمرين مي‌كنيد، بايد 100 درصد در زمين بازي پياده شود. شايد واقعاً 90 درصد از تاكتيك‌ها در زمين به كارگرفته شود ولي در ايران اين‌طور نيست. معمولاً 70 درصد از كارهاي تمريني در زمين بازي اجرا مي‌شود.

پروپیچ می گوید: قبل از اينكه به ايران بيايم بازيكناني چون علي دايي، مهدوي‌كيا و علي كريمي را مي‌شناختم. در تاريخ فوتبال شما آنها بازيكنان بزرگي هستند. دايي، مهدوي‌كيا و كريمي مثل يك پادشاه در كشور شما قابل احترام هستند.

ماجراي انتقال این مهاجم کروات با مورد داوید دخیا و رئال مادرید مقایسه شده است: برنامه 90 را ديدم ولي چيزي از آن نفهميدم. فرداي همان روز مدير برنامه‌هايم و همين‌طور بازيكنان گفتند در اين برنامه درباره قرارداد من بحث شده و حتي دخیا را مثال زدند كه تيمش را نتوانست عوض كند ولي وضعيت من با دخیا خيلي فرق مي‌كرد. ما دو نمونه متفاوت بوديم. من بازيكن آزاد بودم و برايم نقل و انتقالات در آلباني تمام نشده بود. به خاطر اختلاف دو ساعته زماني كه وجود داشت، مشكلي ايجاد نشد و نمي‌شود. سر ماجراي دخیا دو باشگاه اروپايي حضور داشتند كه زمان‌شان فرقي نداشت ولي ساعت ايران با اروپا فرق دارد. درباره اين موضوع كه مهم ساعت كشور مقصد است بايد بگويم فيفا دراين باره تصميم مي‌گيرد.

او هم از باخت ایران به آلبی سلسته ناراحت شده: « من بازي ايران و آرژانتين را در جام‌جهاني‌ برزيل تماشا كردم. تيم ايران خيلي خوب بازي كرد. همه چيز 50-50 بود و به نظر من عادلانه بود كه بازي بدون گل و مساوي تمام شود. ولي در دقايق آخر مسي روي يك اتفاق نتيجه بازي را عوض كرد. حالا اينكه شما نسبت به داور چه حسي داريد را، ديگر من نمي‌دانم.»

و در پایان زندگی روزمره پروپیچ در تهران :« با زندگي در هتل مشكلي ندارم. به خصوص اينكه هتل تنها 5 دقيقه تا زمين تمريني فاصله دارد و اين خيلي خوب است. تازه بچه‌هاي دو قلویم به دنيا آمده‌اند و اميدوارم زود بزرگتر شوند تا بتوانم آنها را براي زندگي به ايران بياورم. فعلاً خيلي كوچك هستند و نمي‌شود. اتفاقاً دو گلي كه زدم هديه من بود به بچه‌هايم ماري و فرانه. حنيف عمران‌‌زاده در استقلال خيلي با من شوخي مي‌كند. او واقعاً شوخ‌طبع است. هميشه به من مي‌گويد اگر حوصله‌ات در هتل سررفت فقط لازم است به من يك زنگ بزني. اصلاً هميشه به خانه من بيا و بمان. سجاد (شهباززاده) مترجم من و حنيف است و حرف‌هاي مان را براي هم ترجمه مي‌كند. شايد اگر او انگليسي بلد بود صبح تا شب را با هم مي‌گذرانديم چون واقعاً شوخ است. در استقلال از همان روز اول برخورد خيلي گرمي با من داشتند و انگار دو سال در اين تيم بازي كرده‌ام. بعضي وقت‌ها دوستانم به شوخي به من مي‌گويند مثل فرش ايراني هستي. هر چقدر مي‌ماني بهتر و جوان‌تر مي‌شوي (خنده). با استقلال هم كه قرارداد دو ساله امضا كرده‌ام. مي‌خواهم فعلاً تا پايان اين قرارداد بازي كنم. بعد از آن هم كه تصميم تازه‌اي مي‌گرفتم ولي از الان مي‌دانم كه مي‌خواهم بيشتر از دو سال فوتبال بازي كنم.