نحوه ثبت نام وام یارانه بگیران در refahi.ir (رفاهی یارانه) و اعتراض به دهک بندی یارانه؛عنوان مطلبی است که در این گزارش سعی داریم به آن بپردازیم. در این مطلب از اندیشه معاصر ویدئوی آموزشی برای اعتراض به یارانه بارگزاری کرده ایم که ضرورت دارد قبل از مطالعه این گزارش به مشاهده این ویدئو بپردازید.
تمامی افرادی که به یارانه نقدی نیاز دارند و تا کنون یارانه دریافت نکردهاند باید به سامانه رفاهی مراجعه نمایند و علاوه بر ثبت نام در این سامانه از دیگر مزایا آن برخوردار شوند. ثبت نام جاماندگان یارانه به صورت غیر حضوری و از طریق سایت refahi.ir انجام میشود.
نحوه ثبت نام وام یارانه بگیران در refahi.ir
سامانه اعلام نیاز به یارانه نقدی، با هدف کاهش مراجعات حضوری و تسهیل در فرآیند های مربوط به یارانه های قابل پرداخت در دولت روی کار آمده است. این سامانه، یکی از سامانه های پر کاربردی است که زیر نظر دولت راه اندازی شده است و امکانات مختلفی را نیز به مردم ارائه می کند. تمامی افرادی که قصد استفاده از خدمات مختلف این سامانه را دارند، می توانند مراحل ورود به سایت اعلام نیاز یارانه نقدی refahi.ir را انجام دهند.
سامانه اعلام نیاز یارانه نقدی، یکی از سامانه های پرکاربرد در جامعه است که بسیاری از خدمات مربوط به یارانه های نقدی را به صورت غیر حضوری به افراد ارائه می کند. افرادی که قصد استفاده از خدمات مختلف این سامانه را دارند، باید ابتدا به نشانی سایت اعلام نیاز به یارانه نقدی به نشانی refahi.ir مراجعه کنند و سپس از خدمات مختلف این سامانه استفاده نمایند.
خدمات سایت اعلام نیاز یارانه نقدی شامل دو گروه اصلی می باشد. تمامی افراد می توانند با ورود به سایت اعلام نیاز یارانه نقدی به نشانی اینترنتی refahi.ir از دو امکان قابل ارائه در این سامانه استفاده نمایند. در واقع، این سامانه دو خدمت اصلی را در رابطه با یارانه نقدی به مردم ارائه می کند. اولین خدمت مربوط به اطلاعات شماره حساب یارانه واریزی و دومین خدمت نیز مربوط به میزان و جزئیات مربوط به یارانه واریزی به شماره حساب سرپرست خانوار می باشد.
کلیه افرادی که به هر دلیلی یارانه نقدی دریافت نمی کنند، می توانند به سامانه اعلام نیاز یارانه نقدی به نشانی اینترنتی refahi.ir وارد شوند و درخواست خود را برای دریافت یارانه نقدی در این سامانه ثبت کنند. همچنین، تمامی مردم می توانند با ورود به این سامانه از سوابق یارانه های پرداختی به آن ها توسط دولت مطلع شوند.
ورود به سامانه اعلام نیاز یارانه نقدی refahi.ir
ابتدا وارد سامانه رفاهی به آدرس refahi.ir شوید.
بعد از ورود به این سامانه با تصویر زیر رو به رو خواهید شد.
گزینه ورود از طریق پنجره خدمات دولت را انتخاب نمایید.
حالا وارد صفحه خدمات دولت شدهاید، شماره همراه و کد امنیتی را وارد نمایید.
برایتان رمزی ارسال میشود که باید آن را وارد نمایید.
حالا کد ملی خود را وارد نموده و به مرحله بعد بروید.
کد پستی خود را وارد نمایید.
بعد از این مرحله اطلاعات مورد نیاز شما در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
ثبت نام در سایت www.refahi.ir
کلیه افرادی که به هر دلیلی یارانه نقدی دریافت نمیکنند، میتوانند به سامانه اعلام نیاز یارانه نقدی به نشانی اینترنتی refahi.ir وارد شوند و درخواست خود را برای دریافت یارانه نقدی در این سامانه ثبت کنند.
سوابق یارانه در سامانه هدفمندی یارانه ها
تمامی مردم میتوانند با ورود به سامانه refahi.ir از سوابق یارانههای پرداختی به آن ها توسط دولت مطلع شوند.
انواع روشهای استعلام یارانه
با کمک تلفن گویا؛ استعلام یارانه با کد ملی بدون پیامک: با شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرید.
استعلام یارانه با کد ملی پیامکی: کافی است به شماره ۳۰۰۰۰۰ پیامک دهید.
پیگیری یارانه قطع شده و استعلام آنلاین یارانه در سامانه استعلام یارانه معیشتی: وارد سامانه «حمایت» به آدرس hemayat.mcls.gov.ir شوید.
کد دستوری استعلام یارانه و پیگیری پرداخت کمک معیشتی: با استفاده از کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* یارانه خود را استعلام بگیرید.
استعلام یارانه با sms بانک: با مراجعه حضوری یا عابربانکها همچنین بعضی از بانکها شماره مخصوصی دارند که با اس ام اس میتوانید از یارانه استعلام بگیرید.
اعتراض به دهک بندی یارانه
از جمله اعتراضات پرتکرار بسیاری از مشمولان دریافت یارانه نقدی و برخی خدمات دیگر مرتبط با هدفمندی یارانهها مانند بستههای حمایتی، یارانه جبران معیشتی و حتی کالابرگ الکترونیک و یارانه تشویقی، اعتراض به دهک بندی رفاهی خانوار است.
دهک بندی خانوار چیست؟
به زبان ریاضی و ساده، دهک بندی خانوار یعنی تقسیم جمعیت کل خانوار به ده دسته مساوی؛ مفهومی آماری که البته به دلایل دیگر، تا حدی پیچیده میشود، چون تقسیم خانوارها در دهک بندی بر اساس مولفههای مختلف مانند مولفههای اقتصادی، مولفههای اجتماعی و مسائل مرتبط با معیشت صورت میگیرد.
به این منظور فرایندی طراحی شده که آزمون وسع نام دارد و بر اساس آن، کل جمعیت قریب به ۸۵ میلیون نفری کشور به طور مساوی در ۱۰ دهک دسته بندی میشوند، به این صورت که خانوارهایی که پایینترین وضعیت رفاهی را نسبت به سایرین داشته، در دهک ۱ و خانوارهایی که دارای بالاترین وضعیت رفاهی نسبت به سایر خانوارها باشند، در دهک ۱۰ قرار خواهند گرفت.
البته دادههای مورد استناد در دهک بندی خانوار سالی دو بار بروز میشوند و به عنوان مثال اگر اطلاعات دارایی و درآمدی و یا گردش مالی خانوادهای تغییر کرده باشد، ممکن است دهک بندی شان در این بروزرسانیها تغییر کند و به دهک بالاتر یا پایینتر منتقل شوند. البته از آن جایی که دهکها ثابت هستند، ممکن است با انتقال خانوارهای دیگر به یک دهک، افراد دیگر آن دهک بدون تغییر در شاخصها به دهک دیگر منتقل شوند.
با این توضیحات، احتمالا متوجه شده اید که دهک بندی حاوی ایراداتی است. ایرادهایی که یکی از تدابیر مسئولان برای رفع آن، استفاده از صدک بندی است تا بتوانند از مشکلات دسته بندی بکاهند و به کمک آن، عدالت بیشتری را در توزیع یارانه و هدفمندسازی آن اعمال نمایند. طرحی که در آینده اجرایی خواهد شد و ممکن است از رهاوردهای آن، افزایش اعتراض به دهک بندی و صدک بندی رفاهی خانوار باشد.
روشهای مختلف اطلاع از دهک خانواده
اگر با این سوال مواجهید، میتوانید به اینجا رفته و یا روی لینک زیر کلیک کنید تا با روشهای مختلف اطلاع از دهک خانواده آشنا شوید:
نحوه اعتراض به دهک بندی خانوار
برای اعتراض به دهک بندی رفاهی خانوار، باید به سامانه حمایت (در زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) رفت و وارد آن شد. سامانه حمایت در آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir در دسترس متقاضیان قرار دارد.
اگر در ورود به سایت حمایت نیازمند راهنمایی هستید، به اینجا بروید.
نحوه اعتراض یارانه ۱۴۰۳ سریع و فوری
در صفحه نخست سامانه حمایت، پروفایل کاربر نمایش داده میشود که در آن دهک خانوار و اینکه مشمول دریافت یارانه هستند یا نه، مشخص شده است. در پایین صفحه دکمه «درخواست بررسی» قرار دارد که با کلیک روی آن میتوانید به دهک بندی خانوارتان اعتراض کرده و خواستار بازبینی و بازنگری در آن شوید.
توجه کنید که این گزینه برای آن دسته از سرپرستان خانوار دایر شده که یا مشمول دریافت یارانه نیستند و یا مغایرتی در اطلاعات درج شده در سایت مشاهده میکنند و خواستار بررسی دوباره شاخص اقتصادی و شناسنامه اقتصادی-اجتماعی خانوار هستند.
راهنمای مراحل ثبت اعتراض به دهک بندی
فرایند ثبت درخواست بررسی شامل شش مرحله است که در ادامه به تفکیک توضیح داده شده:
۱. توافق نامه
نخستین مرحله، مطالعه و موافقت با توافقنامه اینترنتی با سامانه حمایت است که در آن متنی که شامل موارد مورد توافق است نمایش داده میشود که اگر با آن موافق باشید، باید در ذیل آن تیک «متن توافق نامه را خوانده ام و قبول دارم» را بزنید تا بتوانید به مرحله بعد بروید.
متن توافق نامه بدین شرح است:
«اینجانب متقاضی بازبینی دهک رفاهی خانوار خود میباشم و به دولت اجازه میدهم کلیه اطلاعات دارایی و مالی اعضای خانوار اینجانب را مجدداً در دوره بعدی دهک بندی بررسی نماید.
لازم به ذکر است:
اطلاعات مربوط به بخش خودرو از ماخذ پلیس راهور جمهوری اسلامی ایران دریافت میگردد.
اطلاعات مربوط به اعضای خانوار از سازمان هدفمندی یارانه دریافت میگردد.
اطلاعات مربوط به تراکنشهای بانکی از ماخذ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت میگردد.
با توجه به این موضوع که اطلاعات اشاره شده برای کلیهی اعضای خانوار دریافت گردیده و دارایی همهی اعضای خانوار در محاسبهی دهک خانوار لحاظ میگردد لذا در صورتی که تغییراتی در اعضای خانوار وجود دارد لازم است لیست اعضای خانوار اصلاح گردد. جهت اصلاح خانوار شخص میبایست به همراه مدارک مورد نیاز که توسط سازمان هدفمندی اعلام شده است و در وبگاه آن سازمان موجود است به دفاتر پلیس + ۱۰ یا سایر دفاتر معرفی شده توسط آن سازمان مراجعه نماید.
طبق بند (د) تبصره (۱۷) قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به دهک بندی خانوارها دوبار در سال شده است، لذا تا دوره بعدی بروزرسانی، هر خانوار صرفا یکبار میتواند ثبت درخواست بررسی نماید.»
۲. اطلاعات خانوار
در این مرحله، ساختار خانوار مورد بررسی قرار میگیرد. مرجع بررسی اطلاعات خانوار، سازمان هدفمندی یارانهها است. اگر در این بخش مغایرتی مشاهده میکنید، ابتدا باید تیکه گزینه «اطلاعات خانوار اینجانب مغایرت دارد» در پایین صفحه را بزنید و سپس باید با همراه داشتن مدارک به دفاتر پلیس+۱۰ بروید تا متقاضی تصحیح اطلاعات این بخش شوید. با انجام این فرایند، اطلاعات مندرج در سامانه به صورت خودکار در بروزرسانی بعدی دهک بندی اصلاح خواهد شد.
۳. اطلاعات خودرو
در این مرحله اطلاعات مربوط به خودروی متعلق به خانوار نمایش داده میشود. اگر در این بخش مغایرت مشاهده کردید (مثلا خودروی فروخته شده و فک پلاک شده، در اطلاعات شما درج شده بود و یا خودرو متعلق به عضوی بود که از خانوار جدا شده است)، باید تیک مربوط به مغایرت مربوطه را بزنید.
از آنجایی که اطلاعات خودرو از مرجع فراجا، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران دریافت میشود، باید پس از ثبت مغایرت، به دفاتر پلیس+۱۰ و پلیس راهور مراجعه نمایید تا تغییرات به صورت اتوماتیک در بروزرسانی بعدی دهک بندی اعمال شود.
۴. اطلاعات تراکنشهای بانکی
در این بخش اطلاعات درآمدی خانوار درج شده است که شامل اطلاعات تفکیکی درآمد آن دسته از اعضای خانوار است که دارای درآمد ثبت شده هستند. این اطلاعات از تراکنشهای بانکی ثبت شده از افراد در بانک مرکزی و همچنین صندوقهای بیمهای و سایر مراجع ذیربط دریافت میگردد و به طور کلی شامل تمامی تراکنشهای بانکی، واریزی ها، مجموع ساتنا، مجموع پایا و حتی کارت به کارتهای اعضای خانوار است.
در صورتی که شخصی از خانوار از حساب بانکی شخصی خود برای مقاصدی غیر از خانوار، مانند کارپردازی، مدیریت ساختمان، تنخواه داری و… استفاده کرده باشد، ضروری است در اسرع وقت نسبت به جداسازی حساب تجاری از حساب شخصی خود اقدام نمایید تا در محاسبات دوره آتی بروزرسانی دهک بندی، اطلاعات صحیح بانکی مدنظر قرار گیرد.
۵. اطلاعات بورس
در این بخش همان گونه که از نامش مشخص است، اطلاعات مربوط به اعضایی از خانوار که دارای فعالیت در بازار بورس و سرمایه گذاری هستند، نمایش داده میشود.
۶. تعهدنامه
در پایان همه مراحل فوق، متن تعهد نامه پیش رویتان قرار میگیرد که بایستی آن را به دقت مطالعه نموده و در صورت موافقت، تیک گزینه «متن تعهدنامه را خواندهام و قبول دارم» را و سپس بر روی دکمه «ارسال درخواست بررسی» کلیک کنید./اندیشه معاصر