شناسهٔ خبر: 68913438 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

انباشت برنج در انبارها؛ بحران فروش برای کشاورزان

اکوایران : دپوی برنج در شالیکوبی‌ها و نبود بازار فروش، به معضلی مزمن در صنعت برنج کشور تبدیل شده و به نظر می‌رسد این مشکل در سال جاری هم تکرار خواهد شد و کشاورزان همچنان با چالش فروش محصولات خود روبرو خواهند بود.

صاحب‌خبر -

تولید بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنج در کنار واردات ۴۹۱ هزار تنی این کالای اساسی در پنج ماه نخست سال جاری نیاز کشور به واردات را از بین برده و نگرانی‌هایی را در خصوص فروش محصولات جدید ایجاد کرده است. بطوریکه به گفته مجری طرح گندم و برنج وزارت جهادکشاورزی در کنار تولید و واردات برنج در ۵ ماه سال جاری موجب شده تا نیازی به واردات برنج نداشته باشیم.

به گفته سهراب سهرابی، علاوه بر تولید و واردات باقیمانده برنج انتقالی در انبار کشاورزان از سال ۱۴۰۲ به سال ۱۴۰۳ دست‌کم ۱۰۰ هزار تن که این امر موجب شده تا انبار کارخانه‌های شالی‌کوبی و کشاورزان در سال جاری مملو از برنج باشد و در حال حاضر با دغدغه کشاورزان در زمینه فروش روبرو هستیم.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت جهادکشاورزی نیاز سالانه برنج کشور با احتساب جمعیت ۸۶ میلیون نفری و متوسط سرانه مصرف ۳۵ کیلوگرم، حدود ۳ میلیون تن است که این امر موجب شده تا شاهد دپو در انبارها باشیم.

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهادکشاورزی درباره سرانه مصرف برنج در ایران گفت:   سرانه مصرف برنج در کشور ۳۵ کیلوگرم است، اما بنا به دلایلی همچون همه‌گیری کرونا و تغییر رژیم غذایی روزانه، سرانه مصرف طبق گزارش مرکز آمار ایران و موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصادی کشاورزی و توسعه روستایی به ۲۷ کیلوگرم رسیده است.

به گفته سهرابی، اگر سرانه مصرف برنج براساس گزارش مرکز آمار و موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصادی کشاورزی و توسعه روستایی ۲۷ کیلوگرم برای هر نفر در سال باشد، تولید و تامین ۳ میلیون تن برنج، نیاز ۱۱۱ میلیون نفر را برآورده می‌کند.

وی بار دیگر بر عدم نیاز به واردات برنج به کشور تاکید و بیان کرد: بارش خوب فصل بهار و اقداماتی مانند توزیع به موقع کود، استفاده از بذور اصلاح شده، توسعه کشت‌های مکانیزه، استفاده از رتون و کشت مجدد در شالیزارها، اجرای پروژه خشکه‌کاری و آبیاری تناوبی به افزایش تولید و بهره‌وری در واحد سطح کمک کرده است.

سهرابی در همین حال گفت: در برنامه هفتم توسعه، خودکفایی ۹۰ درصدی برنج هدفگذاری شده است.