شناسهٔ خبر: 68466648 - سرویس فیلم
منبع: فرارو | لینک خبر

(ویدیو) پسربچه کنجکاوی که کوزه‌ای باستانی را شکسته بود، ظرف سفالی خود را به موزه هدیه داد

پسربچه ۴ ساله‌ای که ناخواسته و به‌صورت اتفاقی کوزه‌ای باستانی را در موزه شهر حیفا در اسرائیل شکسته بود، کوزه سفالی خود را به موزه اهدا کرد.

صاحب‌خبر -

موزه حیفا همچنین ترتیبی اتخاذ کرده که والدین این پسربچه به همراه فرزندانشان در جریان نحوه مرمت و بازسازی این اثر آسیب‌دیده قرار گیرند.

به گزارش یورونیوز به نقل از آسوشیتدپرس، حادثه زمانی اتفاق افتاد که آنّا گِلر، مادر این پسر بچه در حال تماشای آثار باستانی موزه، برای لحظه‌ای چشم از او برداشت.

آنّا گِلر ناگهان با شنیدن صدایی متوجه شد که یک کوزه نادر ۳۵۰۰ ساله روی زمین خُرد شده و پسرش نیز با حالتی بهت‌زده کنار آن ایستاده است.

او که مادر سه فرزند و از ساکنان شهر نهاریا در شمال اسرائیل است، می‌گوید: «فقط یک لحظه حواسم پرت شد و ناگهان صدای بسیار بلندی از پشت سرم شنیدم.»

کوزه‌ای که بدین ترتیب به دست آریل گلر، پسربچه ۴ ساله شکست متعلق به عصر برنز بود و برای مدت ۳۵ سال در موزه «هخت» دانشگاه شهر حیفا نگهداری می‌شد؛ این اثر همچنین در معرض بازدید علاقمندان آثار تاریخی قرار داشت.

این کوزه یکی از معدود ظروف مشابه با این اندازه و به جا مانده از آن دوره تلقی می‌شد که هنگام کشف به همان شکل اولیه باقی مانده بود.

قدمت این ظرف باستانی که احتمالاً برای نگهداری شراب یا روغن از آن استفاده می‌شد، به دوره‌ای بین ۲۲۰۰ تا ۱۵۰۰ قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

بنا به این گزارش، با مراجعه دوباره خانواده گِلر به موزه، آنچه می‌توانست به بدترین خاطره هر پدر و مادری تبدیل شود روز جمعه به یک تجربه آموزشی تبدیل شد.

خانواده گِلر پس از این حادثه به موزه بازگشتند تا آریل، کوزه سفالی متعلق به خودش را به موزه هدیه دهد. آن‌ها همچنین این فرصت را داشتند تا با نحوه بازسازی و مرمت اثر آسیب دیده آشنا شوند.

خطای سهوی پسر بچه ۴ ساله که از روی کنجکاوی صورت گرفت بدین ترتیب مورد بخشش قرار گرفت و اقدام او مورد استقبال کارکنان و مسئولان موزه واقع شد.

الکس گلر، پدر آریل می‌گوید که کوچکترین فرزندش بسیار کنجکاو است و وی روز جمعه به محض شنیدن صدای شکسته شدن کوزه در داخل موزه، اولین فکری که به ذهنش خطور کرد این بود که «نکند کار فرزند من باشد.»

آنا گِلر، مادر آریل نیز که همچنان از این حادثه شرمسار است، پس از حادثه بسیار تلاش کرده بود پسرش را آرام کند؛ او می‌گوید: آریل به من گفت فقط قصد داشته ببیند داخل آن کوزه چه چیزی است؟

به گفته مدیر موزه «هخت»، این ظرف از جمله مصنوعاتی به شمار می‌رفت که در فضای باز به معرض نمایش گذاشته شده بود.

وی تصریح کرد که این نوع نمایشِ آثار، بخشی از چشم‌انداز موزه است که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد بدون مانع شیشه‌ای با تاریخ روبرو شوند.

مدیر موزه «هخت» افزود که می‌خواهد از ترمیم این اثر به عنوان یک فرصت آموزشی استفاده کند و مطمئن شود که خانواده گِلر، که پس از شکستن کوزه توسط آریل، بازدید اولیه خود از موزه را کوتاه کردند، احساس کنند که از بازگشت آن‌ها به موزه استقبال می‌شود.

(ویدیو) پسربچه‌ کنجکاوی که کوزه‌ای باستانی را در موزه حیفا شکسته بود، ظرف سفالی خود را به موزه هدیه داد

کوزه‌ای با قدمت ۳ هزار و پانصد سال که بر اثر کنجگاوی یک پسربچه ۴ ساله در موزه شهر حیفا در اسرائیل شکست AP Photo

نهاریا، شهری که خانواده گِلر در آن زندگی می‌کنند، در منطقه‌ای واقع در جنوب مرز اسرائیل با لبنان قرار دارد که از حدود بیش از ۱۰ ماه پیش درگیری‌های مرتبط با جنگ غزه میان اسرائیل و حزب‌الله به صورت پراکنده در آن جریان دارد.

الکس گلر، پدر آریل می‌گوید که خانواده آن‌ها تابستان امسال را صرف بازدید از موزه‌ها کرده و برای فرار از تنش ها‌ی ناشی از درگیری‌های جاری، اقدام به به سفر‌های متعدد یک روزه در سراسر اسرائیل کرده‌اند.

او می‌گوید در زمان حادثه حتی پیشنهاد پرداخت خسارت را نیز به مسئولان موزه داده بود: «آن‌ها تماس گرفتند و گفتند که اثر آسیب دیده بیمه است و بعد از اینکه دوربین‌ها را بررسی کردند و دیدند خرابکاری نیست، ما را برای بازدید جبرانی پس از نیمه‌کاره رها شدن بازدید اولیه دعوت کردند.»

کارشناسان از فناوری سه بعدی و ویدیو‌های با وضوح بالا برای بازیابی و مرمت کوزه آسیب دیده استفاده کرده‌اند؛ این اثر قرار است هفته آینده بار دیکر در معرض بازدید عموم قرار بگیرد.

الکس گلر گفت: «آشنایی با فرآیند نحوه بازیابی و مرمت آثار و تمام فناوری‌هایی که برای این کار از آن‌ها استفاده می‌کنند، چیزی است که واقعاً برای بچه‌های بزرگ‌تر من جالب است.»