شناسهٔ خبر: 68444594 - سرویس علمی-فناوری
منبع: اکونیوز | لینک خبر

آتش‌سوزی‌های جنگلی کانادا ۶۴۰ میلیون تن کربن آزاد کرد - اکونیوز

اقتصاد ایران: آتش‌سوزی جنگل‌های کانادا باعث آزاد شدن ۶۴۰ میلیون تن کربن شدند که این میزان تقریباً با انتشار سالانه کربن حاصل از سوخت‌های فسیلی در یک کشور صنعتی بزرگ برابری می‌کند.

صاحب‌خبر -
- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درحالی که جهان با تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم می‌کند، آتش‌سوزی‌های جنگلی به عنوان یک منبع مهم انتشار کربن که باعث گرمایش زمین می‌شود، در مرکز توجه قرار گرفته‌اند. آتش‌سوزی‌های ویرانگر جنگل‌های کانادا در سال 2023 نمونه‌ای برجسته از این وضعیت است.

این آتش‌سوزی‌ها که به دلیل گرم‌ترین و خشک‌ترین شرایط دهه‌های اخیر رخ دادند، باعث آزاد شدن 640 میلیون تن کربن شدند که این میزان تقریباً با انتشار سالانه کربن حاصل از سوخت‌های فسیلی در یک کشور صنعتی بزرگ برابری می‌کند.

دانشمندان ناسا که به بررسی تغییرات مستمر سیاره ما متعهد هستند، این پدیده را مورد تحقیق قرار دادند و با استفاده از مشاهدات ماهواره‌ای پیشرفته، آنها توانستند میزان انتشار کربن از آتش‌سوزی‌های جنگلی کانادا را اندازه‌گیری کنند.

این آتش‌سوزی‌های مخرب، از ماه مه تا سپتامبر 2023، منطقه‌ای به اندازه تقریباً ایالت داکوتای شمالی(ایالتی در آمریکا) را ویران کردند. برای درک بهتر باید بدانیم که این آتش‌سوزی‌ها در مدت پنج ماه بیش از کربنی که روسیه یا ژاپن در طول سال 2022 از سوخت‌های فسیلی آزاد کردند، منتشر کردند. این مقدار حدوداً 480 میلیون و 291 میلیون تن به ترتیب برای روسیه و ژاپن بود.

درحالی که آتش‌سوزی‌ها نقشی کلیدی در اکوسیستم جنگل دارند، شرایطی همچون خشکسالی طولانی‌مدت، استراتژی‌های مدیریت آتش در گذشته، گونه‌های مهاجم و گسترش شهری در مناطق کمتر توسعه یافته، تعداد و اندازه آتش‌سوزی‌ها را افزایش داده‌اند.

به گفته ناسا، برخی از مدل‌های اقلیمی پیش‌بینی می‌کنند که دماهایی که سال گذشته تجربه کردیم تا دهه 2050 به یک وضعیت عادی تبدیل خواهند شد. گرم شدن زمین همراه با کمبود رطوبت احتمالاً فعالیت‌های آتش‌سوزی را در آینده افزایش خواهد داد.

این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.

انتهای پیام/