شناسهٔ خبر: 68442179 - سرویس اقتصادی
منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رکورد تولید گندم کشور شکست | شروط تداوم خودکفایی گندم

ایران سالانه بین ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن گندم برای تأمین نان و مصارف صنعتی نیاز دارد و حالا تولید داخلی گندم به وضعیتی رسیده که انتظار می‌رود گندم داخلی علاوه بر تأمین نیاز داخلی، اضافه هم باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به شکستن رکورد تولید گندم کشور، گفت: خرید تضمینی گندم از ۱۱.۸ میلیون تن گذشته و تولید نهایی گندم امسال بیشتر از نیاز کشور خواهد بود.

علیرضا مهاجر افزود: نیاز گندم کشور برای نان و صنعت حدود ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن است که امسال از محل تولید داخل تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید گندم امسال حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن بیش از نیاز کشور خواهد بود، گفت: تداوم خودکفایی گندم را همراهی همه دستگاه‌ها و تأمین به‌موقع اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرد تا مطالبات کشاورزان به‌موقع پرداخت شود.

در سال ۱۴۰۰ که دولت شهید رئیسی بر سر کارآمد، به دلایل مختلف نظیر خشک‌سالی، تولید گندم به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود و دولت مجبور به واردات ۷ میلیون تن گندم به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار شد؛ اما در سه سال گذشته، با برنامه‌ریزی منسجم حوزه کشاورزی، سال‌به‌سال بر تولید گندم افزوده و به همان نسبت از واردات کم شد و درنتیجه ایران دوباره با خودکفایی در گندم به جایگاهی رسید که امسال از واردات گندم بی‌نیاز است.

رکورد تولید گندم کشور شکست | شروط تداوم خودکفایی گندم