شناسهٔ خبر: 68441442 - سرویس علمی-فناوری
منبع: گجت نیوز | لینک خبر

ایران دارای بدترین جایگاه در دسترسی آزاد به اینترنت در میان 100 کشور برتر جهان

صاحب‌خبر -

با اعلام انجمن تجارت الکترونیک تهران، ایران در میان ۱۰۰ اقتصاد برتر جهان، بدترین جایگاه در دسترسی آزاد به اینترنت را کسب کرده است.

انجمن تجارت الکترونیک تهران با اعلام کاهش کیفیت اینترنت کشور، در نامه‌ای به سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم خواستار رسیدگی به وضع آشفته اینترنت کشور و چاره اندیشی در راستای رفاه حال مردم شده است. آخرین گزارش اسپیدتست از سرعت اینترنت ایران در مرداد ۱۴۰۳، صحبت های این انجمن را تصدیق کرده و می‌تواند به یک اهرم فشار اوضاع نابسامان اینترنت ایران را بهبود بخشد.

عدم رضایت مردم از میزان دسترسی به اینترنت آزاد در کشورمان

دسترسی آزاد به اینترنت دسترسی آزاد به اینترنت

انجمن تجارت الکترونیک تهران با تاکید بر شفافیت درباره‌ی وضعیت کیفیت اینترنت و سپس مطالبه‌گری درباره‌ی نقطه‌های تاریک آن، تاکنون سه گزارش از وضعیت کیفیت اینترنت در ایران را به صورت منظم و در فواصل شش ماهه منتشر کرده است. هدف این انجمن از انتشار چنین گزارش هایی مطالبه‌گری‌های فعال در عرصه‌ی داخلی (فیلترینگ، اختلال‌ها، مشکلات زیرساخت و…) و در عرصه‌های بین‌المللی (تحریم) بوده است.

همچنین این انجمن به نمایندگی گروهی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ فناوری کشور در تلاش است تا با گزارش‌دهی شفاف و مطالبه‌گری فعال، به افزایش کیفیت اینترنت در ایران کمک کند. بر همین اساس، طبق بررسی های انجام شده ایران در بین ۱۰۰ کشور برتر جهان (از نظر اقتصادی)، بدترین جایگاه در دسترسی آزاد به اینترنت را دارد.

نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران در این نامه خطاب به ستار هاشمی نوشت:

رفع فوری اختلالات ایجاد شده از سوی سیستم‌های فیلترینگ با نظارت نمایندگان بخش خصوصی، شفافیت آرای ۶ نماینده دولت در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و گزارش شفاف و برخط شاخص‌های اینترنت (بازگشایی سامانه‌های غیرفعال شده در دولت سیزدهم) بدون نیاز به هیچ زیرساختی، با تصمیماتی شجاعانه و در لحظه امکان‌پذیر خواهد بود.

شاخص‌های مهم گزارش کیفیت اینترنت ایران

این انجمن همچنین با ضمیمه کردن سومین گزارش کیفیت اینترنت کشور به نامه سرگشاده‌ خود، برخی از نکات قابل توجه این گزارش را به شرح ذیل عنوان کرد:

1- در شاخص مرتبط با اختلالات و سرعت اینترنت، بر اساس اطلاعات CRuX در جایگاه ۹۰ از ۱۰۰ و بر اساس اطلاعات کلادفلر جایگاه ۹۷ از ۱۰۰ قرار دارد.

2- نزدیک به ۴۰ درصد از تجربه کاربران در استفاده از ۵۰۰۰ وب‌سایت پربازدید کشور، با اختلال یا کندی کامل مواجه است. در حالی که این میزان کندی و اختلال در ۵۰ کشور برتر کمتر از ۶درصد است.

3- نمایندگان فنی اپراتورها اعتقاد دارند تجهیزات فیلترینگ موثرترین عامل در کاهش کیفیت اینترنت کشور و جدی‌ترین مانع توسعه شبکه است.

4- گزارش‌های رسمی دولت در پایگاه Iran FTTX نشان می‌دهد، با وجود اقدامات موثر و رشد چشم‌گیری که باعث پوشش ۷.۵ میلیون نفر خانوار شده است، مشترکان فیبر نوری هنوز کم‌تر از ۵۵۰ هزار است و در شهرهای بزرگ از جمله تهران گسترش این فناوری با موانع جدی مواجه است.

انجمن تجارت الکترونیک تهران در ادامه نامه خود عنوان داشت که خانم حمیده زرآبادی سخنگوی ستاد آقای مسعود پزشکیان در روز ارائه گزارش سوم کیفیت اینترنت، تعهد دادند که این مطالبات توسط رییس جمهور و دولت ایشان پیگیری خواهد شد. بنابراین درخواست این انجمن در سه گروه طبقه‌بندی شده که عبارتند از:

  1. تلاش فعالانه برای اصلاح ساختار فیلترینگ و کاهش محدودیت‌های اینترنت
  2. رفع انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت و توسعه پرسرعت اینترنت
  3. تقویت دیپلماسی بین‌المللی و تلاش برای رفع تحریم‌های بین‌المللی

در ادامه این نامه، رئیس هیئت‌ مدیره انجمن تجارت الکترونیک تهران تأکید داشت که گزارش شماره‌ چهار وضعیت و کیفیت اینترنت کشور در پاییز سال جاری منتشر خواهد شد. همچنین وی از وزیر ارتباطات درخواست کرد تا آخرین گزارش این انجمن و راهکارهای پیشنهادی آن با تفصیل بیشتر به سید ستار هاشمی ارائه شود تا در فرصت محدود باقی مانده تا گزارش بعدی، مردم کشور شاهد اقدامات عملی دولت چهاردهم باشند.

همچنین بخوانید:
هکرهای ایرانی با دولت‌های آمریکا و امارات سرشاخ شده‌اند نماینده مجلس: از پزشکیان خواستیم تصمیم گیری درباره فیلترینگ را به عهده مردم بگذارند شرایط استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران سخت‌تر از قبل شد