شناسهٔ خبر: 68065889 - سرویس ورزشی
منبع: ورزش۳ | لینک خبر

مرد آسمانی، پرنده بی‌حدوحصر، هیولای ارتفاعات

آرماند دوپلانتیس: ملاقات با ابرها در استراتوسفر

آرماند دوپلانتیس شب گذشته با پرشی خیره کننده در آسمان پاریس توانست مدال طلای المپیک و رکورد جهانی را به نام خودش ثبت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، آِرماند دوپلانتیس حالا بزرگ‌ترین ورزشکار در رشته دو و میدانی است. او نتوانسته سه مدال طلای متوالی کسب کند اما برای حک کردن نامش روی مدال طلای رشته پرش با نیزه در المپیک ۲۰۲۴ پاریس نیازی نداشت که تا پایان این رقابت صبر کند.

این ورزشکار ۲۴ ساله شب گذشته موفق شد رکورد خودش را بشکند و بر جاذبه زمین غلبه کند و بعید به نظر می‌رسد که انسان دیگری بتواند دردسری برای این رکورد ایجاد کند. او پس از این قهرمانی به خبرنگاران گفت: «من کنترل بدنم در هوا را در اختیار دارم و نگران هیچ چیز نیستم. همه چیز خوب پیش می‌رود.»

در حالی که سایر ورزشکاران حاضر در این مسابقات رویای کسب مدال و شکست دادن حریفان را در سر دارند، این اعجوبه سوئدی به فکر این است که چطور بالاتر پرواز کند و نامش را در تاریخ به ثبت برساند. او مثل همیشه صبور بود و شاید حتی گاهی خسته شد و حوصله‌اش سر رفت.

2063956

او ۳۵ دقیقه برای پرواز اولش که ۵.۷۰ متر بود صبر کرد و نیازی هم به انجام حرکات آکروباتیک برای این پرش نداشت و همه چیز خیلی راحت با قدرت او پیش رفت. او فقط بالا رفت و پایین آمد. هیچ اتفاق بیشتری رخ نداد. قدرت و سرعتی که برای رسیدن به میله به کار گرفت باعث شد که مستقیم از روی آن عبور کند.

دوپلانتیس سپس دوباره صبر کرد. در این میان شاهد رقابت مردان در دوی ۲۰۰ متر هم بود. با پدر و مادرش که هر دو مربی او هم هستند صحبت کرد. گرگ که مربیگری او در بخش تکنیکی را بر عهده دارد و هلنا که کارهای مربوط به بخش فیزیکی و روانی را پیش می‌برد. او به همین دلیل دوست نداشت در دهکده المپیک بماند چون هر ورزشکاری تنها می‌تواند یک مربی داشته باشد اما او دو مربی دارد.

2063954

یک ۴۵ دقیقه دیگر گذشت و او روی ۵.۸۵ متر هم پرش درست و بدون نقصی داشت. فاصله بدنش از میله توجه بسیاری را به خود جلب کرد. دوپلانتیس همه چیز را به درستی محاسبه کرده بود. او با دو پرش دیگر می‌توانست مدال طلا را از آن خود کند و به هدف اصلی فکر کند. به همین دلیل بود که او در پرش بعدی هم خیلی زود به سراغ ۵.۹۰ متر رفت.

او در طول این مدت مشغول صحبت با امانوئل کارالیس شد که از یونان به پاریس آمده بود و رویایش این بود که در کنار دوپلانتیس بتواند روی سکوی قهرمانی برود و در نهایت هم به این آرزو رسید. پرش بعدی این ستاره سوئدی روی ۵.۹۵ بود.

2063955

کندریکز آمریکایی که در مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو موفق شده بود مدال برنز را از آن خود کند بار دیگر در این مسابقات حضور داشت. او هم توانست مانند دوپلانتیس از این ارتفاع عبور کند و مدال نقره را به خودش اختصاص دهد اما این ورزشکار کوتاه بیا نبود و تصمیم گرفت برای مدال طلا روی شش متر پرش با نیزه انجام دهد و رسما عنوان قهرمانی را به دست آورد.

اما حالا همه چیز متعلق به او بود. دیگر صدایی در ورزشگاه به گوش نمی‌رسید. همه ۱۶۰ هزار نفر حاضر چشم‌هایشان را به او دوخته بودند. او خیلی راحت از روی ۶.۱۰ متر عبور کرده بود. وقتی عدد ۶.۲۵ متر روی نمایشگر نقش بست، موجی در بین تماشاگران به راه افتاد. او مثل یک رهبر ارکستر سعی کرد جمعیت را با خودش همراه کند. در پرش اول خیلی نزدیک بود اما موفق نشد.

2063957

تماشاگران نامش را از روی سکوها فریاد می‌زدند. دوپلانتیس می‌دانست که بدنش توانایی این کار را دارد. در پرش دوم هم موفق نشد و فقط یک بار دیگر فرصت داشت. فرصت آخر. و توانست از روی مانع ۶.۲۵ متری عبور کند! لحظه‎‌ای جادویی. او به سرعت دوید و خوشحالی دیوانه‌وارش را به سبک یوسف دیکچ به نمایش گذاشت و عزیزانش را در آغوش گرفت. همه ورزشگاه سر پا ایستاده بودند.

این افنخاری برای تاریخ بود. او دور افتخار زد و دومین مدال طلای المپیک را پس از قهرمانی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دست آورد. این در حالی است که دو قهرمانی جهان و سه قهرمانی اروپا هم در کارنامه او در ۲۴ سالگی به ثبت رسیده است.

او در سال ۲۰۲۰ در لهستان توانست ۶.۱۷ متر پرش داشته باشد و رکورد قبلی که ۶.۱۶ متر بود را بشکند. او از آن زمان تا به حال ۹ بار رکورد جهانی را شکسته است و درباره انگیزه‌اش می‌گوید: «من باید از بسیاری جهات پیشرفت کنم تا یک سانتی‌متر بالاتر بپرم. شاید کم به نظر برسد اما خیلی زیاد است. یک سانتی‌متر برای من به این معناست که در حال پیشرفت هستم. عاشق چالش جدید هستم و این اشتیاق هرگز از بین نمی‌رود. این کار مدام سخت‌تر می‌شود اما به نظر می‌رسد که چالش تازه شروع شده است.»

2063958

دوپلانتیس در سن ۱۵ سالگی تصمیم گرفت که برای کشور سوئد به میدان برود. او تابعیتی دوگانه دارد: از طرف مادری سوئدیس و از طرف پدری آمریکایی است. مادرش که حالا مربی او هم به حساب می‌آید بازیکن والیبال بوده و پدرش هم در رشته پرش با نیزه فعالیت می‌کرد و بیش از این رکورد ۵.۸۰ متر را هم به ثبت رسانده بود.

این پسر پرنده حالا امیدوار است که بتواند همچنان تاریخ‌سازی را ادامه دهد و شاهکارهای بیشتری را خلق کند. او در سن ۷ سالگی توانسته بود از روی مانع سه متری بپرد، در سن ۹ سالگی از روی مانع ۴ متری پرید، در ۱۳ سالگی به پنج متر رسید و در ۱۸ سالگی از ۶.۰۵ عبور کرد.

او در گفت‌وگو با نیویورک تایمز اظهار داشت: «پرش با نیزه برای من بسیار جذاب است و من توانایی بسیاری در انجام این ورزش دارم. از زمانی که پسر بسیار کوچکی بودم همه امکانات برای حضور در این ورزش در اطرافم وجود داشت.»

دوپلانتیس که قراردادهای تبلیغاتی قابل توجهی با پوما، ردبول، اومگا و یک شرکت ماشین برقی سوئدی دارد سومین بچه از چهار فرزند پدر و مادرش است و دو فرزند دیگر آنها هم در این رشته در سطح قهرمانی فعالیت دارند. یکی از آنها هم بازیکن بیسبال در آمریکا است.

اما نکته جالب اینجاست که او با فیزیک عادی و طبیعی بسیاری از کسانی که در این رشته فعالیت می‌کنند فاصله زیادی دارد. میانگین قد آنها ۱.۸۸ متر است اما او تنها ۱.۸۱ متر است و شاید به همین دلیل همیشه تلاش بیشتری برای موفقیت کرده است. او گفت: «هدف من همیشه این است که در همه مسابقات پیروز شوم. می‌خواهم بهترین ورزشکار در رشته پرش با نیزه در تاریخ باشم. هر وقت که موقعیتش را داشته باشم برای ارتقای رکورد اقدام خواهم کرد.»

2063953

او در سن ۱۲ سالگی تصمیم داشت که فقط در رشته بیسبال فعالیت کند و تمام تمرکزش روی این رشته بود اما در نهایت تصمیم گرفت که بار دیگر به پریدن ادامه دهد. او کودکی عجیب و پر خطری داشت و شاید همین باعث شد که الان بتواند به اندازه یک ساختمان دو طبقه به هوا بپرد.

برادرش در این باره گفت: «بچه‌ها مدام در حیاط از این طرف به آن طرف می‌پریدند و حتی گاهی آسیب می‌دیدند اما دوباره برمی‌گشتند چون جو خیلی جالب و سرگرم کننده‌ای بود. دست‌های شکسته و زخم‌های روی پا و کبودی‌های روی سر طبیعی بودند. ما تمام وسایل مورد نیاز برای پریدن را داشتیم و او به همین شکل آماده شد.»

حالا دوپلانتیس می‌خواهد به تاریخ‌سازی ادامه دهد و به نظر نمی‌رسد که هیچ سقف و محدودیتی در دنیا برای او وجود داشته باشد.